مدیرکل بهزیستی استان کرمان: 
برای کنترل و مدیریت آسیب های اجتماعی باید همه دستگاه های متولی پای کار بیایند

به گزارش یزدان کرمان مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: موازی کاری ها باعث شده تا اعتماد مردم به ساختارهای دولتی کم شود


به گزارش یزدان کرمان وی که در نشست کارگروه اجتماعی،فرهنگی،سلامت،زنان و خانواده استان کرمان سخن میگفت ،افزود: آمارها مردم را نسبت به دولت بدبین کرده و مردم از موازی کاری ها خسته اند.
عباس صادق زاده بیان داشت :همه مسائل اجتماعی حتی در بدترین حالت که به آسیب اجتماعی منجر میشوند قابل کنترل و مدیریت هستند و تنها کسانی که میخواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند توجیه می آورند که نمیتوانیم و نمیشود.
وی بابیان اینکه ما نباید به دنبال صفر کردن مسائل اجتماعی باشیم بلکه باید آنها را کنترل و مدیریت کنیم اظهار داشت : از سال ۱۲۸۰ ه ش اولین قانون اجتماعی مبنی بر ساماندهی افراد بی سرپرست و متکدیان و… وضع شد اما با گذشت یک قرن از این قانون هنوز هم این معضل حل نشده است پس درمی یابیم که معضل در ساختار های مدیریتی و در مدیریت افراد است.
صادق زاده با اشاره به اینکه در مورد کودکان خیابانی و کار دو نوع دیدگاه امنیتی و عالمانه وجود دارد گفت:برخی بادیدگاه امنیتی میگویند که باید اینها راجمع کرد و در یک مرکز تحت نظر نگه داری شوند و… اما دیدگاه عاامانه که همان دیدگاه ماست میگوید: این کودک بنابر دلایلی تبدیل به کودک خیابانی شده که باید سبب یابی شده و عوامل تنش زا را رفع کرده و وی را به خانواده و جتمعه برگردانیم.
یاد شده در ادامه با اشاره به مطالعات و برنامه ریزی های انجام شده برای تبدیل کرمان به شهری عاری از کودک خیابانی و کار بیان داشت : همکاران ما شناسایی کودکان را آغاز کردند ،بخش خصوصی را در این حوزه فعال کردیم ،برای توانمندسازی و بازگشت آنها به خانوتده تسهیلگری کردیم ودر نهایت اتفاقات خوبی رخ داد به طوری که در فاز اول قراربودبا توجه به ظرفیت های موجود ۶۰۰ کودک ساماندهی شوند اما در این مدت چند ماهه توانستیم ۱۱۰۰ کودک را شناسایی،ساماندهی،توانمند سازی و به جامعه برگردانیم.

صادق زاده با بیان اینکه قطعا در این بازه با ریزش هایی مواجه بوده ایم گفت : ساماندهی هر کودک خیابانی برای ما ۳میلیون و هفتصد هزار تومان هزینه دارد و اگر بخواهیم که ریزش ها به حد اقل برسد باید موازی کاریها حذف شود.
وی باتقدیر از شهردار کرمان بخاطر همکاری هایش در این زمینه گفت :اگر قصد داریم که کاری اساسی و علمی در این زمینه صورت پذیرد باید بهزیستی از تنهایی دربیایدو هرمجموعه ای که در قانون مشخص شده سهم خود را ادا کندباید همه دستگاه های مسئول پای کار بیایند و موازی کاری ها را کنار بگذارندو در این صورت است که من میتوانم به شما قول بدهم کرمان ظرف چند ماه آینده به شهری عاری از کودک کار و خیابانی وحتی متکدی تبدیل شود.
مدیرکل بهزیستی با اشاره به طرح ساماندهی معتادان متجاهر گفت :با انکهر تنها بودیم و به تنهایی این مسئولیت را بدوش کشیدیم اما پس از جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر از شهر تا چند ماه اعلام کردیم هرکس بتواند یک معتاد متجاهر به ما معرفی کندبه او جایزه میدهیم اگرچه پس از پایان دوره درمان و بدلیل عدم همکاری دستگاه های ذیربط ،عده ای از آنها پس از درمان دوباره بازگشت داشتند.
وی افزود :با مطالعات انجام شده در بدترین حالت با ۱۰۰۰ کودک کار و خیابانی در کل استان روبرو هستیم که اکثر آنها را اتباع غیرمجاز کشور های دیگر تشکیل میدهند و اگر همه پای کاربیایند میتوانیم با توانمندسازی این کودکان آنها را به آغوش خانواده برگردانده و حمایتهای لازم را در خانواده انجام دهیم.
صادق زاده با بیان اینکه بدلیل مصوبات ستاد کرونا جمع آوری و ساماندهی این کودکان متوقف شده است ضمن درخواست از ستاد کرونا جهت صدور مجوز جمع آوری اظهاز داشت : ماده ۶ قانون حمایت از کودکان خیابانی، کار و اتباع دستگاه های مسئول و وظایف آنها را به تفکیک مشخص کرده که ما حاضریم این وظایف را احصا کرده و به تک تک دستگاه های مزبور اعلام نماییم.
در پایان این نشست مقرر شد پس از اعلام وابلاغ وظایف دستگاه های مسئول، نشست آینده این شورا با حضور همه دستگاه های مزبور و با دستور کار ساماندهی کودکان خیابانی و کاربرگزار گردد.
شایان ذکر است در سال جاری علی رغم ممنوعیت در جمع آوری این کودکان ،تاکنون ۸۰۴ کودک شناسایی که ازین تعداد۳۱۰ کودک ایرانی،۴۹۴ کودک اتباع بودند و از خدمات آموزشی روزانه و حمایتی استفاده میکنند و تعداد۶۸ نفر نیز از کودکان ایرانی بی سرپرست و بد سرپرست در مراکز شبانه روزی نگه داری و از خدمات حمایتی بهرمند میشوند.

کد خبر 28613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد