وجود هزار کودک کار و خیابانی در کرمان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: با مطالعات انجام شده در بدترین حالت با هزار کودک کار و خیابانی در کل استان روبرو هستیم که بیشتر آن‌ها را پاکستانی ها و افغانستانی ها تشکیل می دهن


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، عباس صادق زاده، مدیر کل بهزیستی استان کرمان در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استانداری کرمان بابیان اینکه ما نباید به دنبال صفر کردن مسائل اجتماعی باشیم بلکه باید آن‌ها را کنترل و مدیریت کنیم گفت: از سال ۱۲۸۰ هجری شمسی اولین قانون اجتماعی مبنی بر ساماندهی افراد بی سرپرست و متکدیان و... وضع شد، اما با گذشت یک قرن از این قانون هنوز هم این معضل حل نشده است پس درمی یابیم که معضل در ساختارهای مدیریتی و در مدیریت افراد است.
صادق زاده با اشاره به اینکه در مورد کودکان خیابانی و کار دو نوع دیدگاه امنیتی و عالمانه وجود دارد گفت:برخی با دیدگاه امنیتی می گویند که باید این‌ها راجمع کرد و در یک مرکز تحت نظر نگه داری شوند و...، اما دیدگاه عالمانه که همان دیدگاه ما است مبنی بر این است که این کودک بنابر دلایلی تبدیل به کودک خیابانی شده که باید سبب یابی شود و عوامل تنش زا را رفع کرده و وی را به خانواده و جامعه برگردانیم.
صادق زاده با اشاره به مطالعات و برنامه ریزی‌های انجام شده برای تبدیل کرمان به شهری عاری از کودک خیابانی و کار افزود: همکاران ما شناسایی کودکان را آغاز کردند، بخش خصوصی را در این حوزه فعال کرده ایم، برای توانمندسازی و بازگشت آن‌ها به خانواده تسهیلگری انجام می شود ودر نهایت اتفاقات خوبی رخ داد به طوری که در فاز اول قراربودبا توجه به ظرفیت‌های موجود ۶۰۰ کودک ساماندهی شوند، اما در این مدت چند ماهه توانستیم هزار و ۱۰۰ کودک را شناسایی، ساماندهی، توانمند سازی و به جامعه برگردانیم.
صادق زاده با بیان اینکه قطعا در این بازه با ریزش‌هایی مواجه بوده ایم گفت: ساماندهی هر کودک خیابانی برای ما ۳میلیون و هفتصد هزار تومان هزینه دارد و اگر بخواهیم که ریزش‌ها به حداقل برسد باید موازی کاری‌ها حذف شود.
او با تقدیر از شهردار کرمان برای همکاری در این زمینه گفت:اگر قصد داریم که کاری اساسی و علمی در این زمینه صورت پذیرد باید بهزیستی از تنهایی دربیایدو هرمجموعه‌ای که در قانون مشخص شده سهم خود را ادا کند.
صادق زاده افزود:باید همه دستگاه‌های مسئول پای کار بیایند و موازی کاری‌ها را کنار بگذارندو در این صورت است که کرمان ظرف چند ماه آینده به شهری عاری از کودک کار و خیابانی وحتی متکدی تبدیل شود.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به طرح ساماندهی معتادان متجاهر گفت:این اداره توانست به تنهایی این مسئولیت را قبول کند، اما پس از جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر از شهر تا چند ماه اعلام کردیم هرکس بتواند یک معتاد متجاهر به ما معرفی کندبه او جایزه می دهیم.
صادق زاده افزود:با مطالعات انجام شده در بدترین حالت با هزار کودک کار و خیابانی در کل استان روبرو هستیم که اکثر آن‌ها را اتباع غیرمجاز کشورهای دیگر تشکیل می دهند و اگر همه پای کاربیایند می‌توانیم با توانمندسازی این کودکان آن‌ها را به آغوش خانواده برگردانیم و حمایت‌های لازم را در خانواده انجام دهیم.
صادق زاده با بیان اینکه بدلیل مصوبات ستاد کرونا جمع آوری و ساماندهی این کودکان متوقف شده است ضمن درخواست از ستاد کرونا برای صدور مجوز جمع آوری اظهار داشت: ماده ۶ قانون حمایت از کودکان خیابانی، کار و اتباع دستگاه‌های مسئول وظایف آن‌ها را به تفکیک مشخص کرده است که ما حاضرهستیم این وظایف را احصا کرده و به تک تک دستگاه‌های مزبور اعلام کنیم.
طی امسال به رغم ممنوعیت در جمع آوری این کودکان، تاکنون ۸۰۴ کودک شناسایی شده است که از این تعداد۳۱۰ کودک ایرانی،۴۹۴ کودک اتباع خارجی بوده اند و از خدمات آموزشی روزانه و حمایتی استفاده می‌کنند و تعداد۶۸ نفر نیز از کودکان ایرانی بی سرپرست و بد سرپرست در مراکز شبانه روزی نگه داری و از خدمات حمایتی بهرمند شده اند.

کد خبر 28610

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد