خلا ئ قانونی برای پیشگیری از معلولیتها ی مادرزاد نداریم /در اجرا مشکل داریم

به گزارش خبرگزاری خبربان عباس صادق‌زاده شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه راه پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی آگاهسازی جامعه است


وی با اشاره به اینکه خلاء قانونی برای پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی نداریم اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد گفت: دولت هزینه آزمایشات ژنتیک بدو ازدواج را پرداخت می‌کند و باری بر دوش خانواده‌ها نیست.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزار معلول ژنتیکی در کشور داریم که از این تعداد حدود چهار هزار نفر معلول ژنتیکی در استان کرمان متولد می‌شود افزود: در بستر فرهنگسازی و عزم عمومی می‌توانیم قانون را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به اینکه مدت‌ها خلاء قانونی را بهانه می‌کردیم تا اینکه اسفند ۹۶ این قانون به تصویب رسید و فروردین ۹۷ دولت به دستگاه‌ها این قانون را ابلاغ کرد ادامه داد: بعد از اجرایی شدن قانون تفاوت زیادی در بروز معلولیت‌ها ایجاد نشده است.
صادق‌زاده با اشاره به اینکه پیام قانون است که آحاد جامعه باید کمک کنند تا زندگی راحت و مستقل برای معلولان ایجاد شود گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای این قانون اعتبار اختصاص داده شد اما فقط ده درصد از این مبلغ تخصیص داده شد که با این مبلغ جزئی هیچ کاری نمی‌توان کرد.
وی با بیان اینکه مناسب سازی محیط یک مسیر اصلی است برای اینکه از توانمندی معلولان استفاده کنیم ادامه داد: وقتی معلول ما نتواند به جامعه وارد شود چگونه می‌تواند توانمندی خود را به نمایش بگذارد؟
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: شهرداری کرمان اقدامات قابل تقدیری انجام داده با این وجود هنوز هم خیلی از اماکن عمومی و معابر شهری برای ورود معلولان مناسب نیست.
وی با اشاره به اینکه در استان کرمان در سال ۹۸ فقط برای شش نفر از معلولان توانستیم در بستر قانون ایجاد اشتغال کنیم افزود: قانون ۳ درصد سهم اشتغال معلولان بسیار حد پایینی را در نظر گرفته و باید این سهمیه ارتقا پیدا کند.
صادق‌زاده با اشاره به اینکه از نمایندگان مجلس درخواست داریم که قانون سه درصد اشتغال معلولان را حداقل به ۱۰ درصد افزایش دهند گفت: بخش خصوصی نیز اگر چه تکلیف قانونی ندارد اما وظیفه دارد که در به‌کارگیری افراد برابر مسئولیت‌های اجتماعی از معلولان نیرو بگیرد.
وی با بیان اینکه پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در به‌کارگیری معلولان توسط بهزیستی متقبل شده است که مشوق خوبی است افزود: متقاضی پشت نوبتی دریافت ویلچر معمولی در استان کرمان نداریم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: بعضی از معلولان درخواست ویلچر برقی دارند که متأسفانه قیمت آن از ۱۵ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و تهیه آن با این اعتبارات امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه هزینه درمان معلولان بسیار زیاد است گفت: از سال گذشته با قرارداد با بنیاد برکت تعداد زیادی از معلولان استان مشمول بیمه تکمیلی شدند و قرار است در سال آینده به دو برابر افزایش پیدا کند.
صادق‌زاده با اشاره به اینکه در استان کرمان تاکنون ۹ هزار واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی ساخته و تحویل داده شده است گفت: از این تعداد ۶ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی مربوط به معلولان بوده که ۸۰ درصد از مجموع واحدهای مسکونی بهزیستی تاکنون واگذار شده است.
وی با بیان اینکه بهزیستی استان کرمان در رتبه اول مسکن کشور است و تمام اعتبارات مربوط به مسکن مددجویان بهزیستی جذب شده است افزود: در یک مقطع سهمیه بنزین برای مددجویان و در دوره قبل داشتیم اما در این سری اصلاً سهمیه‌ای اختصاص داده نشده و البته شامل هیچ گروه خاصی نمی‌شود.
مشکلات معلولان لنگ بی‌تدبیری مسئولان/ فضای شهری کرمان برای توانخواهان مناسب سازی نشده است مشکلات معلولان قزوینی تمامی ندارد؛ مناسب‌سازی حق از دست رفته معلولان
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنایی متولی دانش آموزان دارای معلولیت است گفت: ما هم در تهیه نوشت افزار و وسایل آموزشی این دانش آموزان کمک می‌کنیم.
وی با بیان اینکه شهریه تمام دانشجویان دارای معلولیت توسط بهزیستی پرداخت می‌شود و تا مقطع دکترا نیز حمایت می‌شود و هیچ مشکلی از این بابت نیست افزود: هیچ دانشگاهی نمی‌تواند دانشجوی دارای معلولیت را از انتخاب واحد دانشجویی که شهریه‌اش پرداخت نشده جلوگیری کند و منع قانونی دارد

کد خبر 28594

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد