مدیرکل بهزیستی کرمان 
توجه به مدیریت علمی راه برون رفت از هر بحران اجتماعی است

کرمان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان کرمان مدیریت علمی، به موقع و کارآمد را تنها راه نجات مسائل اجتماعی عنوان کرد و افزود: این در حالی است که هم اکنون در جامعه و یا حتی در سطح مدیران اصطلاح بحران تنها در زمان وقوع بلایای طبیعی اطلاق می‌شود



به گزارش ایرنا عباس صادق زاده شامگاه سه شنبه در نشست  ستاد بحران بهزیستی استان با حضور مسئولان کشوری و استانی اظهار داشت: طبق ماده ۵۷ قانون برنامه ششم متولی سلامت اجتماعی بهزیستی است و در نتبجه تحقق شرایط و دستیابی به سلامت اجتماعی در شرایط کنونی و به نوعی عبور از شرایط بسیار سخت بحرانی همان دستیابی به سلامت اجتماعی است.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به دلیل شرایط موجود با بحران‌های اجتماعی مختلفی روبرو هستیم ،گفت: همچنین مسائل اجتماعی از جمله اعتیاد، خشنونت، معلولیت، تولد کودکان معلول و معلولان روانی  هر یک از این معضلات به نوعی برای جامعه بحران بشمار می رود .
 صادق زاده تصریح کرد: نمونه  بارز بحران اجتماعی را می‌توان در لزوم ساماندهی و توجه به تبعات اجتماعی، روحی و  روانی حاصل از وقوع یک حادثه طبیعی نظیر زلزله در ابتدایی ترین ساعات وقوع آن دانست در حالی که وقوع این گونه حوادث سرمنشاء بروز اختلالات و مشکلات عدیده و پیچیده اجتماعی در صورت مدیریت ناصحیح آن خواهند بود.
وی توجه جدی به تبعات پنهان حوادث و بلایای طبیعی را بسیار با اهمیت دانست و گفت:  اهمیت توجه و رسیدگی بدون فوت وقت به کودکان آسیب دیده و بی سرپرست، سالمندان و سایر گروه های آسیب پذیر پس از وقوع حوادث کمتر از اهمیت ساماندهی و رفع مشکلات ناشی از وقوع حوادث نیست و از نمونه بارز آن می توان به زلزله غمبار بم در سال ۱۳۸۲ و همچنین زلزله های پس از آن در شهر زرند و شهرهای تابعه اشاره کرد به نحوی  که علی رغم اصلاح و ترمیم خسارت‌های مالی و با وجود تکمیل زیر ساخت های شهر بم،  همچنان شاهد تبعات سنگین آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از وقوع زلزله پس از سال‌ها در این شهر هستیم.
مدیرکل بهزیستی استان به آسیب پذیر بودن جامعه هدف بهزیستی در زمان وقوع حوادث طبیعی اشاره کرد و افزود: اغلب این افراد به لحاظ شرایط اقتصادی و کم توانی های خود در زمان بروز حوادث طبیعی بیشتر از سایر اقشار جامعه دچار آسیب مادی و غیر مادی می شوند لذا در حوادث اخیر براساس تجارب حاصله از حوادث سال‌های گذشته اقدامات قابل قبولی را از مجموعه بهزیستی شاهد بوده ایم و با وجود عملکرد قابل قبول مجموعه بهزیستی در سطح کشور در این حوزه هنوز نیازمند ارتقا  و اصلاح شیوه نامه ها و دستور العمل‌ها برای ارائه خدمات اثرگذار هستیم.
اقدامات پیشگیرانه در استان بحران خیز  کرمان نیازمند همفکری بیشتر است
رئیس ستادمدیریت بحران استان کرمان نیز در این نشست با تقدیر از اقدامات قابل قبول بهزیستی در ارائه خدمات تخصصی به جامعه هدف گفت: باتوجه به موقعیت جغرافیایی و وسعت استان کرمان شاهد بروز حوادث طبیعی متعددی در استان هستیم که این مهم می طلبد تا با همفکری و دقت نظر بیشتری به موضوع پیشگیری و پیش بینی نیازهای استان در بحث مدیریت بحران بپردازیم.
مجید سعیدی گفت: پس از وقوع حوادث و ارائه کمک‌های  مورد نیاز به حادثه دیدگان با فاصله گرفتن از زمان وقوع حادثه، شاهد بروز و گسترش تبعات اجتماعی ، روحی و روانی ناشی از وقوع آن  هستیم که ورود و مداخله بهزیستی در این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به همین لحاظ باید همه دستگاه‌ها و تشکل‌ها برای ساماندهی تبعات فوق در کنار بهزیستی باشند.
تاکید بر اقدام بموقع کمیته های استانی مداخله در بحران
 رئیس ستادمدیریت بحران بهزیستی کشور با تقدیر از تلاش‌های مجموعه بهزیستی استان کرمان با توجه به وسعت و  پهناوری کرمان به اقدامات ستاد مقابله با بحران بهزیستی کشور در بحران اخیر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: وقوع کمترین خسارت در مراکز گسترده بهزیستی در سطح کشور و به ویژه استان کرمان نتیجه اقدام به موقع و دقیق کمیته های استانی مداخله در بحران کشور بوده است.
محمدرضا کاظم زاده تصریح کرد: کوتاهی در انجام درست و صحیح هریک از ۱۵۰ فعالیت تعریف شده برای بهزیستی می تواند سر منشاء وقوع بحران های عظیمی در سطح کشور باشد.
وی ادامه داد: براساس تجارب بدست آمده لزوم حضور کارشناسان بهزیستی در اولین ساعات وقوع حوادث از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به همین لحاظ طرح اصلاح پروتکل‌ها و آئین نامه های مداخلات تخصصی بهزیستی در دست اقدام است.
رییس پدافند غیرعامل بهزیستی کشور با اشاره به نقش پر رنگ بهزیستی در پیشگیری از تبعات اجتماعی و روحی روانی به وجود آمده ناشی از وقوع حوادث گفت : بحث بازتوانی روحی ، روانی و اجتماعی افراد پس از وقوع حوادث بسیار با اهمیت است.
وی بیان داشت : باتوجه به تجارب بدست آمده و ثبت بازخوردهای اقدامات انجام شده پس از حوادث اخیر از سوی مسئولین محلی، ایجاد آرامش و کمرنگ شدن تبعات حوادث در افراد از ابتدایی ترین نتایج مداخلات به موقع تیم‌های تخصصی بهزیستی در شهرهای حادثه خیز بوده است

کد خبر 28592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد