برگزاری سومین جلسه شورای مناسب سازی استان کرمان

به گزارش یزدان کرمان سومین جلسه شورای مناسب سازی استان با حضور اعضا در محل سالن اجتماعات معاونت عمرانی استانداری کرمان برگزار گردید

به گزارش یزدان کرمان
در ابتدای این جلسه عباس صادق زاده مدیر کل بهزیستی استان ضمن تقدیر از همراهی وهمکاریهایی که اغلب دستگاههای اجرایی وتشکلهای مرتبط در امر ساماندهی مناسب سازی اماکن و معابر در سطح استان انجام داده اند در سخنان کوتاهی گفت : هنوز خلا فرهنگ توجه به حقوق شهروندی در همه افراد جامعه متاسفانه محسوس است وبه همین دلیل بایستی در کنار توجه به برنامه ریزی واقدامات معمول در برگزاری جلسات مربوطه ومتعاقب آن پیگیری مصوبات این جلسات به رصد میزان رفع خلا فرهنگی موجود حتی در سطح مسئولین هم توجه ویژه ای شود وی با اشاره به اقدامات خوب شهرداری در دوره اخیر در بحث مناسب سازی گفت : هنوز بسیاری از ادارات سازمانها معابر خیابانها و اماکن عمومی نیاز به مناسب سازی دارند ،و هنوز تا رسیدن به ایده آل ها فاصله زیادی داریم واین همت همه مسولین عزیز را می طلبد.
صادق زاده از همه نهادها و دستگاه های دولتی که تاکنون به بحث مناسب سازی توجه ننموده اند خواست تا هرچه زودتر اقدامات لازم در این انجام برسانند.
در ادامه این جلسه پس از قرائت مصوبات جلسه دوم حضار به ارائه گزارش در خصوص اقدامات انجام شده پرداختند که پس از بحث وتبادل نظر در خصوص مسائل مطرح شده موارد ذیل جهت پیگیری به تصویب اعضا رسید
شهداری
۱- در اجرای ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت شهرداریها و دهیاریهای سراسر استان با جدیت بیش از گذشته نسبت با انجام مفاد شش گانه ذیل این ماده در زمینه مناسب سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقدام نمایند و گزارش عملکرد و پیشرفت فیزیکی را هر شش ماه یکبار به دبیرخانه مناسب سازی (اداره کل بهزیستی) ارسال نمایند.
۲- نصب آسانسور در مجاورت پل های هوایی عابر پیاده و یا جایگزین کردن نوار نقاله بجای پله فلزی و برقی.(پرتردد)
۳- اهتمام در باز سازی و مناسب سازی پیاده روها بلافاصله پس از اتمام عملیات تخریب، تعمیر و توسعه خدمات آب ، برق، تلفن، و گاز.
۴- الزام پیمانکاران اجرای پروژه های عمرانی و بهسازی پیاده رو ها و محیط شهری به استفاده از موزائیک های شیار دار استاندارد و متحد الشکل و عدم استفاده از سنگ های برجسته در پیاده روها به منظور رفع مشکل تردد افراد دارای صندلی چرخدار.
۵- مشروط نمودن تغییر کاربری مختلف از قبیل ساختمانهای مسکونی یا تجاری به اماکن با کاربری خدمات عمومی از قبیل ساختمان پزشکان یا دفاتر خدمات الکترونیک به شرط دسترس پذیری و مناسب سازی جهت تردد معلولان و جانبازان.
۶- الحاق تبصره به ماده ۱۰۰ به منظور الزام رعایت اصول مناسب سازی در کلیه ساخت و سازهای جدید.
آموزش و پرورش
۱- نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس رعایت ضابطه ۲۴۶ نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران را به طور ویژه، در کلیه فعالیت های عمرانی اعم از احداث یا انجام تعمیرات از محل اعتبارات دولتی و یا مشارکت خیرین را الزامی نمایند و بر حسن اجرای رعایت ضوابط مناسب سازی نظارت گردد.
۲- اردوگاه های فرهنگی، آموزشی و تربیتی سراسر استان جهت دسترس پذیری دانش آموزان معلول مناسب سازی گردند و همچنین حضور و تلفیق اجتماعی دانش آموزان دارای معلولیت در برنامه های تابستانی و غنی سازی اوقات فراغت مورد توجه قرار گیرد.
۳- کلیه مدارس دولتی و غیر دولتی سراسر استان طی یک برنامه زمانبندی کوتاه، کلاسها، کارگاه ها، آزمایشگاه ها، سالن های ورزشی، سالن های اجتماعات، کتابخانه ها و بویژه حیاط مدرسه و سرویس بهداشتی را جهت دسترس پذیری معلولان مناسب سازی نمایند.
۴- به منظور آشنایی خانواده های دانش آموزان عادی با معلولیت و مناسب سازی، آموزش های لازم از طریق برنامه های آموزش خانواده و انجمن اولیاء و مربیان فراهم گردد.
۵- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساختمان های عمومی خود را به منظور دسترس پذیری افراد دارای معلولیت با قید فوریت مطابق با استانداردها مناسب سازی نموده و کلیه مراکز تحت نظارت را نیز الزام به مناسب سازی ساختمان محل فعالیت نماید.
۶- شهرداریهای سراسر استان با هماهنگی آموزش و پرورش استثنایی نسبت به مناسب سازی معابر و مسیرهای منتهی به مدارس اقدام نمایند.
سایر
۱- راه و شهرسازی: تمامی ایستگاه های وسایل حمل و نقل عمومی مسافر (زمینی، ریلی، هوایی) بر اساس قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی مناسب سازی شوند. و در این راستا به منظور یاری رساندن و تکریم مسافران دارای ناتوانی جسمی- حرکتی، لازم است تا آموزش های لازم به کارکنان مربوطه ارائه گردد.
۲- راهداری و حمل و نقل جاده ای: در راستای ضوابط مناسب سازی در مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی مناسب سازی نشده، تمهیدات لازم به عمل آید که با جدیت بیش از پیش، رعایت ضوابط مناسب سازی در فرآیند صدور و تمدید مجوز بهره برداری و همچنین درجه بندی این مجتمع ها الزام گردد.
۳- فرودگاه های استان: ضمن اطلاع رسانی موضوع الزام خدمات ویژه رایگان به افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان، (اعم از همراهی فرد دارای معلولیت، در اختیار گذاشتن دستگاه ویلچر و غیره) وهمچنین آموزش پرسنل مرتبط با موضوع(در راستای ارتقاء بهبود کیفیت ارائه خدمات) طراحی و اجرای گزینه نیاز به خدمات ویژه در سامانه های فروش بلیط نظارت نمایند و همچنین ضروری است تا به منظور بهره مندی افراد نابینا و کم بینا، شرایط دسترسی به صورت گویا فراهم گردد.

کد خبر 28583

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد