توسعه خدمات تخصصی به معلولان باید مورد توجه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: توسعه خدمات تخصصی به معلولان از دیگر مواردی‌ست که باید مورد توجه باشد و در مرکز استان کرمان بسیاری از خدمات تخصصی را داریم اما افراد معلول که فقط در شهر کرمان نیستند و بسیاری از آنها در شرق و جنوب هستند


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عباس صادق‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری مجازی با تبریک ۱۲ آذرماه سالروز جهانی معلولان اظهار داشت: در شرایط کرونایی تغییراتی در برناه‌ها و سیاست‌ها ایجاد کرده است و امیدواریم در این شرایط بتوانیم، حقوق معلولان را رعایت کنیم.
وی بیان کرد: شرایط کرونایی وضعیت جدیدی را برای همه اعضای جامعه و معلولان داشت و معلولان به همین دلیل برای حضور در جامعه محروم شدند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان ابراز داشت: رویکرد و سیاست اصلی گروه معلولان در بهزیستی استان کرمان شامل توسعه فرهنگ توجه به حقوق شهروندی معلولان است و این سیاست با توجه به شرایط کرونایی باید پررنگ‌تر شود.
صادق‌زاده عنوان کرد: توسعه زیرساخت‌ها از دیگر سیاست‌های بهزیستی استان کرمان است و شاهد قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بودیم که این قانون هم نیازمند فرهنگ و توجه هماهنگی است.
وی ادامه داد: محیط و شرایط دسترسی مناسب شرط اصلی برای حضور بدون مانع و راحت معلولان در جامعه است که باید توسعه پیدا کند و ما باید معلولان را به عنوان یک شهروند بپذیریم و آنها افرادی هستند که از حقوق مساوی برخوردارند و باید به دست خودشان به حق‌شان دسترسی پیدا کنند.
صادق‌زاده اضافه کرد: توسعه خدمات تخصصی به معلولان از دیگر مواردی‌ست که باید مورد توجه باشد و در مرکز استان کرمان بسیاری از خدمات تخصصی را داریم اما افراد معلول که فقط در شهر کرمان نیستند و بسیاری از آنها در شرق و جنوب هستند زیرا برش معلولیت بیشتر در شرق و جنوب استان کرمان است و ما وظیفه داریم خدمات تخصصی را در این مناطق ایجاد کنیم.
وی افزود: یکی از وظایف ما این است که از بروز معلولیت به ویژه در مناطق با ریسک بالا جلوگیری کنیم بنابراین نخستین گام ما این است که به دلیل نیازی که این گروه دارند کلینیک‌های تخصصی را راه‌اندازی کرده‌ایم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان از راه‌اندازی ستاد استانی هفته جهانی معلولان خبر داد و اظهار کرد: رایزنی‌هایی هم با اصحاب رسانه و صدا و سیمای استان برای افزایش آگاهی‌سازی عمومی داشته‌ایم.
صادق‌زاده بیان داشت: تعامل بیشتر با شهرداری‌ها داشته‌ایم زیرا می‌توانند نقش‌آفرینی خوبی برای معلولان داشته باشند و خدمات لازم را به آنها ارائه دهند.
وی عنوان کرد: جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای ویژه معلولان در استان کرمان برگزار می‌شود و برگزیدگان را در دهه فجر امسال معرفی می‌کنیم.
صادق‌زاده با اشاره به اینکه بنگاه‌های اقتصادی استان کرمان نسبت به حقوق معلولان توجه شده است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته ارقام خوبی را توسط بنگاه‌های اقتصادی برای مسکن، تامین جهیزیه، ازدواج و درمان داشته‌ایم.
وی یادآور شد: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی ۱۰ درصد از افراد جامعه می‌توانند شامل معلولیت از خفیف تا شدید باشند و آمار رسمی می‌گوید، چهار تا پنج و نیم درصد معلولیت‌ها بین متوسط تا خیلی شدید هستند و این افراد نیاز به حمایت دولت‌ها دارند.
صادق‌زاده از وجود ۷۳ هزار نفر افراد دارای معلولیت در استان کرمان خبر داد و گفت: ۴ هزار و ۶۰۰ معلول در مراکز بهزیستی استان کرمان نگهداری می شوند و شرایط کرونایی در این مراکز سخت است زیرا افراد با ریسک بالا در این مکان‌ها هستند.
وی با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی در مراکز بهزیستی استان کرمان به‌شدت رعایت می‌شود، خاطرنشان کرد: با لطف خدا و همت همکاران ما تعداد مرگ و میر کرونایی در مراکز بهزیستی استان کرمان بسیار پایین است و امیدواریم نتیجه سخت گیری‌ها این باشد که از این گردنه سخت به‌سلامت عبور کنیم.
صادق‌زاده در پاسخ به این پرسش که چرا برش معلولیت در شرق و جنوب استان کرمان است، تصریح کرد: جمعیت شناسایی شده در این مناطق بالاتر است و همچنین مناطقی که دسترسی به مراکز درمانی و بهداشتی و آگاه‌سازی کمتری دارند، آمار معلولیت‌ها بالاتر است.
وی متذکر شد: فرهنگ رانندگی و کشاورزی در جنوب و شرق استان کرمان کمتر است و تصادفات و افتادن از درخت نخل موجب افزایش معلولیت‌ها در این مناطق است./خبر مربوط به گذشته

کد خبر 28528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد