عدم جامعیت و عدم تداوم درمان مهمترین مشکل حوزه درمان اعتیاد کشور است

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت:  عدم جامعیت و تداوم درمان مهمترین  مشکل حوزه درمان اعتیاد است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری، دکترفرید براتی روز پنجشنبه در سفر به چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران استان افزود: یک فرد معتاد متجاهر یا غیر متجاهر پس از گذراندن دوره درمان ارتباطش با درمانگر و همچنین دریافت خدمات مددکاری و مشاوره‌ای قطع می شود و این امر زمینه بازگشت مجدد را افزایش می‌دهد.

وی افزود: به منظور افزایش بحث حمایت اجتماعی و همچنین ایجاد اشتغال و رفع مشکلات روحی، روانی فرد معتاد بهبود یافته برای ماندگاری بر ترک راه اندازی مراکز درمان و بازتوانی مبنتی بر تداوم درمان از سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۲۴ مرکز در کشور فعال شده است.

براتی گفت: با فعال شدن این مراکز علاوه بر بحث درمان معتادان، خدمات مختلف از جمله اشتغال در مرکز و بیرون ازمرکز، اسکان معتادان و توانمندسازی معتادان بهبود یافته و خانواده آنها نیز در دست اقدام است.

براتی اظهار داشت: طبق ماده ۸۰ قانون برنامه ششم کشور بهزستی کشور با همکاری شهرداریها مراکز توانمندسازی وصیانت از معتادان متجاهر را در دستور کار قرار داده که پس از ترک اعتیاد و ترخیص از مراکز ترک اعتیاد معتادان متجاهر رها نشوند و در این مراکز خدمات اسکان به آنها ارائه شود و تا کنون در ۲۴ استان این مراکز ساماندهی معتادان متجاهر فعال شده و یکهزار و ۴۰۰ معتاد متجاهر از خدمات این مراکز بهره مند هستند.

به گفته وی، در این مراکز پس از ترک اعتیاد و ایجاد اشتغال،  فرد در این مراکز شبها ساماندهی و اسکان داده می‌شوند. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد کشور گفت: تاکنون ۱۴۱ مرکز گذری در کشور فعال شده که این مراکز به عنوان سرپناه برای معتادان پرخطر و بی خانمان است.

وی افزود: راه اندازی ۱۰۸ مرکز سرپناه برای معتادان تزریقی و پرخطر و فعال کردن تیمهای سیار درمناطق پر خطر وراه اندازی ۲۳ موبایل ون در سطح کشوربرای ارائه خدمات به معتادان و اجرای طرح پازک در مناطق حاشیه و پر خطر استانها برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در زنان و کودکانی که در خانواده فرد معتاددردستور کار قرار دارد.

وی افزود: تاکنون طرح پازک در ۵۰۰ محله پر خظر کشور فعال شده است و هم اکنون ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر در کشور مصرف کننده مستمر مواد مخدر و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز مصرف کننده تفننی مواد مخدرهستند.

به گفته وی، سالانه بین ۸۰۰ تا یک میلیون نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر به مراکز درمانی اعتیاد از جمله مراکز دارویی و کمپ‌ها مراجعه می‌کنند و مانایی بر ترک اعتیاد در دنیا پنج تا هفت درصد است.  

وی با تاکید بر اینکه هفت هزار و ۴۲۰ مرکز سرپایی یا کیلینیک سرپایی ترک اعتیاد در کشور با مجوز بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی فعال است، گفت: بیشتر این مراکز درمان دارویی و سرپایی اعتیاد را دارند که از این تعداد یکهزار و ۱۰۰ مرکز دارای مجوز بهزیستی است که ۶ مرکز دولتی و مابقی خصوصی هستند.

براتی اظهارداشت: یکهزار و ۲۰۰ مرکز اقامتی یا کمپ ترک اعتیاد و ۴۳ مرکز "tc" مراکز اقامتی بلند مدت در کشور فعال است که به صورت غیر دارویی خدمات ارائه می دهند.

وی به فعالیت مراکز ماده ۱۶ بعد از تصویب قانون برنامه ششم با مجوز بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت: این مراکز برای ساماندهی و مدیریت معتادان متجاهر فعال شده است و تاکنون ۲۱ مرکز ماده ۱۶ در کشور فعال است و از مجموع کمپهای ترک اعتیاد با مجوز بهزیستی ۵۵۳ کمپ خدمات دهی به معتادان متجاهر را نیز در دستور کار دارند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت:هم اکنون ۳۱ هزار نفر معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ و همچنین مراکز اقامتی که برای نگهداری معتادان متجاهر فعال هستند، نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه معتادان متجاهر و غیر متجاهر قبل از ورود به مرکز غربالگری و قرنطینه کرونایی می‌شوند اگر علامت نداشتند به مراکز ارجاع داده می شوند، گفت: براساس یک نمونه گیری از ۶۰۰ نفر از معتادان متجاهر در تهران ۲۸ درصد تست مثبت کرونا داشتند. به گفته وی، از ۳۱ هزار نفر معتاد متجاهر در مراکز بیش از یکهزار و ۷۰ نفر کرونا مثبت بودند.

 مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: تاکنون ۴۳ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده که از این تعداد  ۲۴ هزار نفر به مراکز برای دریافت خدمات مراجعه  و تنها پنج هزار نفر زیرپوشش حمایت بهزیستی قرار گرفتند.

وی به فعال شدن ۴۲ باشگاههای مثبت زندگی برای ارائه خدمات و حمایتهای مختلفحرفهای، فرهنگی، اجتماعی،  آموزشی و اشتغال برای افراد مبتلا به ایدز اشاره کرد و گفت: یک باشگاه از این تعداد در روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان فعال است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: هم اکنون ۱۷ کمپ ترک اعتیاد آقایان و یک کمپ ترک اعتیاد بانوان و ۶ مرکز درمان دارویی خصوصی و یک مرکز درمان دارویی دولتی در استان فعال است.

نرگس عسگری با اشاره به شیوع کرونا گفت: پذیرش کمپهای ترک اعتیاد به دلیل تعطیل شدن و یا نیمه فعال شدن در ا ین ایام کم بوده اما پذیرش مراکز درمان دارویی بسیار بالا بوده است. به گفته وی، هم اکنون با توجه به وضعیت استان وشرایط رنگ بندی امکان پذیرش در کمپهای ترک اعتیاد  برحسب رنگ بندی یک دوم تا یک چهارم امکان پذیر شده است.

وی به اجرای طرح کارزار رسانه ای شیشه گل در استان اشاره کرد و گفت: این کازار به منظورآشناسازی جوانان و مردان با مضرات و عوارض شدید مصرف مواد مخدر صنعتی با همکاری همیاران سلامت آغاز شده است.

کد خبر 28520

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد