مدیرکل بهزیستی استان خبر داد 
آغاز به کار نخستین مرکز شبانه‌روزی اوتیسم در کرمان 
مرکز «روان کودکان» در کرمان راه‌اندازی شد

فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توانبخشی و ساماندهی معلولان استان، از آغاز به کار نخستین مرکز شبانه‌روزی اوتیسم در کرمان خبر داد

به گزارش فردای کرمان صادق‌زاده همچنین با بیان این‌که حدود شش‌هزار و ۹۱۱ معلول بینایی در استان وجود دارد، گفت که حدود ۱۰ درصد این افراد برای آموزش نیاز به وسایل کمک آموزشی دارند و بهزیستی تلاش دارد تا حد امکان این وسایل را تهیه کند.
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان کرمان، عباس صادق‌زاده در دیدار نمایندگان جامعه‌ی معلولان استان کرمان با زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، به مناسبت روز جهانی معلولان و هفته‌ی ملی تکریم افراد دارای معلولیت، بیان کرد: «مجموعه‌ی بهزیستی تمام تلاش خود را برای بهتر شدن شرایط معلولان به کار بسته است اما این موضوع با همکاری‌های فرابخشی و فراسازمانی میسر خواهد شد».
وی همچنین با توجه به مشکلات مطرح شده توسط معلولین نابینا گفت: «در کرمان حدود شش‌هزار و ۹۱۱ معلول بینایی وجود دارد که حدود ۱۰ در صد آن‌ها برای آموزش نیاز به وسایل کمک آموزشی دارند و بهزیستی تلاش دارد با رایزنی با مسئولین استان و کشور تا حد امکان این وسایل را تهیه کند ضمن این‌که برای اعطای تسهیلات به دانشجویان و اساتید دانشگاه که دچار معلولیت هستند آمادگی داریم».
صادق‌زاده با بیان این‌که کرمان در بسیاری از مسائل مربوط به توانبخشی و ساماندهی معلولان در کشور پیش‌تاز است، اظهار کرد: «افتتاح اولین مرکز روان کودکان، مخصوص کودکان دچار اختلالات روانی و آغاز به کار نخستین مرکز شبانه‌روزی اوتیسم برای نگهداری موقت کودکان دچار اختلال اوتیسم در کشور از جمله موارد قابل توجه در کرمان است».
وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در زمینه‌ی درمان معلولان خصوصا در بحث دندانپزشکی از ایجاد تفاهم‌نامه با موسسه‌ی مشیز، دانشکده‌ی دندانپزشکی و هلال‌احمر برای انجام امور دندانپزشکی برای مددجویان بهزیستی خبر داد و گفت: «با اکثر پزشکان، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی درخصوص ارائه‌ی خدمات رایگان یا با تخفیف بالا به مددجویان بهزیستی قراردادهایی منعقد شده است».
در این دیدار ابتدا نمایندگانی از توان‌یابان اوتیسم، جسمی و حرکتی، ناشنوایان، نابینایان و سندروم داون به بیان مسائل و مشکلات جامعه‌ی افراد دارای معلولیت پرداختند.
مهدی‌زاده نماینده‌ی معلولان نابینا مهم‌ترین مشکلات معلولان نابینا در روزهای جاری را عدم مناسب‌سازی سامانه‌ی دانش‌آموزی شاد برای نابینایان و نیز عدم وجود وسایل سخت‌افزاری همانند تبلت و لپ‌تاب  برای دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا بیان کرد و گفت: «بالا رفتن قیمت  امکانات آموزشی از یک‌سو و سازگار نبودن برنامه‌های آموزشی همانند برنامه‌ی شاد و اسکای از سوی دیگر باعث شده تا افراد دچار معلولیت بینایی با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند».
خانم احمدی یکی دیگر از نابینایان حاضر در این نشست نیز با اشاره به اشتغال افراد دارای معلولیت بینایی و اجرایی نشدن قانون مصوب حضور سه درصد از معلولان در مشاغل غیردولتی افزود: «یکی از مهم‌ترین مشکلات افراد نابینا و کم‌بینا تردد سخت و دشوار آن‌ها در سطح شهر و هزینه‌های بالای کرایه‌ی آژانس و عدم مناسب‌سازی وسایل نقلیه‌ی عمومی برای این قشر از جامعه است».
وی همچنین در مورد مشکلات بیمه‌ای معلولان خواستار چاره‌اندیشی نمایندگان در صحن علنی مجلس شد.
در ادامه کریمی نماینده‌ی معلولان ضایعه نخاعی با گلایه از اجرایی نشدن قانون جامع حمایت از معلولین علیرغم ابلاغ آن اظهار کرد: «در صورت اجرای این قانون زندگی برای معلولان راحت‌تر می‌شود».
وی افزود: «استفاده از وسایل توانبخشی با توجه به هزینه‌های بالای این اقلام برای معلولان بسیار سخت است و اغلب معلولان توان خرید وسایلی مانند ویلچر، ویلچر برقی و... را که اصلی‌ترین نیاز آن‌هاست ندارند».
مهدیه ذوالفقاری مدیرعامل مرکز اوتیسم و نماینده کودکان اوتیسم و سندروم داون نیز در این نشست با اشاره به مشکلات حسی و اختلال رشدی عصبی کودکان اوتیسم خواستار حمایت‌های بیشتر مسئولین و مجلس از این کودکان و خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم شد.
وی کاردرمانی را از مهم‌ترین مداخلات درمانی برای کودکان اوتیسم بیان کرد و افزود: «با توجه به هزینه‌های بالا توان استفاده از این خدمت برای همه وجود ندارد».
ذوالفقاری عدم آگاهی جامعه از اوتیسم را یکی دیگر از مشکلات این قشر بیان کرد و گفت: «معرفی هرچه بیشتر و بهتر این اختلال می‌تواند کمک بسیاری به این افراد بکند».
سیدشورش دلپسند رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق معلولان آوات نیز در نشست به بررسی ماده‌ی ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پرداخت و گفت: «به دلایل مختلف موارد مطرح شده در ماده‌ی ۲۷ از جمله اختصاص کمک‌هزینه‌ی معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد به میزان حداقل دستمزد سالانه و معافیت‌های شغلی و بیمه‌ای برای خانواده‌های دارای معلول اجرا نمی‌شود».
وی در مورد وضعیت بیمه‌ی معلولان نیز اظهار کرد: «بیمه سلامت معلولان مورد تایید پزشکان و مجتمع‌های درمانی نیست و ازاین بابت نیز اکثریت معلولان دچار مشکل شده‌اند».
دلپسند با گلایه از مسئولین دانشگاه آزاد به‌دلیل اخلال در ثبت‌نام دانشجویان، عدم پرداخت به موقع شهریه‌ی دانشگاه را دلیل این موضوع دانست.
وی همچنین از قطع سهمیه‌ی بنزین معلولان دارای پلاک ویژه در آستانه‌ی روز جهاتی معلولین انتقاد کرده و خواستار ارائه‌ی سهمیه‌ی بنزین به همه‌ی معلولان شد».
در پایان این نشست محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، بر پیگیری مطالب عنوان شده در مجلس شورای اسلامی و از طریق وزرای مربوطه تاکید کرد و گفت: «مجموعه‌ی بهزیستی در کرمان عملکرد مطلوبی داشته و از سویی هم جامعه‌ی معلولان کرمان، انسان‌های فرهیخته و با مناعت‌طبع هستند و وظیفه‌ی ماست که از هر طریق ممکن در رفع مشکلات این عزیزان تلاش کنیم».
وی با اشاره به موارد مطرح شده توسط حاضران بیان کرد: «بسیاری از این خواسته‌ها با پیگیری و تلاش و تعامل با مسئولین مرتبط قابل حل و فصل است که سعی می‌کنیم تمامی تلاش خود را در این راستا به کار گیریم.»./خبر مربوط به گذشته

کد خبر 28517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد