مدیرکل بهزیستی استان کرمان از اجرای مرحله دوم طرح جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر در سطح استان کرمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جلسه ویژه کمیته ماده ۱۶ با محوریت بررسی روند اجرای مرحله دوم طرح جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر در سطح استان کرمان با حضور اعضای این کمیته در محل ستاد بهزیستی برگزار شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان
عباس صادق زاده، مدیر کل بهزیستی استان کرمان در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در مرحله اول این طرح در بحبوحه شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت: بر اساس دستور و تصمیم مقامات ارشد اجرایی و شورای تامین استان در ابتدای آغاز این طرح با همکاری چندین دستگاه اجرایی و علی رغم محدودیت‌ها و مشکلات متعدد، مقرر شد براساس ظرفیت موجود، معتادین متجاهر جمع آوری و به کمپ ماده ۱۶ برای درمان و کارهای مددکاری انتقال یابند.
او افزود: با توجه به وضعیت ویژه استان مجبور شدیم ضمن تجهیز فضاهای موجود در اختیار بهزیستی و همکاری بخش خصوصی و سپاه ثارالله کرمان در مجموع تعداد هزار و ۴۵۳ نفر از معتادین متجاهر که اغلب آنان از مرکز شهرستان کرمان و تعدادی نیز بنا به شرایط از شهرستان‌های مختلف استان بودند، جمع آوری، غربالگری و پذیرش شدند و علی رغم اینکه همه آن‌ها با کرونای مثبت وارد کمپ‌های ما شدند، لیکن همکاران متخصص ما با انجام تدابیر تخصصی و درمانی و مددکاری همه، آن‌ها را به چرخه زندگی سالم و عاری از اعتیاد برگرداندند.
صادق زاده تصریح کرد: بار مالی این مرحله از جمع آوری با احتساب اعتبار در نظر گرفته شده برای هرنفر در ادوار قبل خدمت دهی به این افراد، بیش از ۳۰ میلیارد ریال بوده است که تاکنون یک سوم آن تامین و بخش عمده آن را همچنان به بخش‌های مختلف اجرایی و خدماتی بدهکار هستیم.
او با بیان اینکه از هزار و ۴۵۳ معتاد پذیرش شده، تعداد ۹۷۳ نفر تا کنون با پایان یافتن دوره درمان و با حکم قضایی ترخیص شده اند، گفت: مهمترین دغدغه‌ای ما در بحث مراقبت‌های پس از درمان است و متاسفانه به دلیل نبود ساز و کارهای مناسب از جمله اشتغال پایدار و نبود سرپناهی برای زندگیِ افراد بی خانمان اکثر این افراد احتمال بازگشت به اعتیاد مجدد را خواهند داشت.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: با توجه به نتایج حاصله از اجرای مرحله اول این طرح، لزوم تکمیل دوره درمان و حمایت‌های پس از درمان و همکاری اثر بخش وگسترده‌تر مجموعه‌هایی مانند فنی و حرفه‌ای، تشکل‌های مردمی و بانک‌های ارائه دهنده تسهیلات و شهرداری به منظور انتقال و اسکان موقت آن ها برای جلوگیری از عود دوباره بیماری این افراد به جدیت احساس می‌شود.
صادق زاده در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گلایه از دستگاه‌های عضو کمیته ماده ۱۶ تصریح کرد: در مرحله اول این طرح قرار بود همه دستگاه‌ها در راستای ماموریت ذاتی خود به کمک بهزیستی بیایند، اما وقتی که این افراد را جمع آوری کردیم اکثر دستگاه‌ها ما را تنها گذاشتند و بهزیستی به تنهایی این موضوع را مدیریت کرد.
او با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش مرکز ماده ۱۶ صد و پنجاه نفر بود، اما به خاطر وضعیت ویژه استان چند برابر ظرفیت را پذیرش کردیم، بر لزوم همکاری همه جانبه و متعهدانه دستگاه‌های مرتبط در این طرح تاکید کرد و گفت: چنانچه برای چالش‌ها و مشکلات احساس شده در مرحله اول اجرای این طرح، چاره اندیشی جدی صورت نگیرد در این مرحله نیز نتایج مورد نظر جامعه و مسئولین حاصل نخواهد شد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: اگر بخواهیم در این شرایط حساس کنونی مرحله دوم طرح را پیاده کنیم، باید همه دستگاه‌هایی که در بحث معتادین متجاهر نقش مستقیم یا غیر مستقیم دارند به میدان آمده و نهادهایی مثل علوم پزشکی در بحث درمان، شهرداری در بحث ایجاد سرپناه‌های شبانه و خانه‌های نگهداری این افراد، تشکل‌ها و سمن‌های مردم نهاد حامی برای مراقبت‌های پس از خروج و... همه و همه پای کار آمده تا چرخه جمع آوری و درمان و مراقبت‌های پس از درمان کامل شود.
صادق زاده افزود: اگر بخواهیم درمانی منطقی و بدون بازگشت را تجربه کنیم به تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها فراتر از دستورالعمل‌های ابلاغی خودشان و حمایت مدیران ارشد استان نیاز داریم و اگر همکاری صورت بپذیرد، می‌توانیم به شهری بدون معتاد متجاهر دست یابیم.
 پس از این نشست اعضای حاضر در نشست، از کارگاه آموزش و تولید لوازم آشپزخانه‌های صنعتی که به همت یکی از معتادان بهبود یافته ایجاد شده بود، بازدید به عمل آوردند./خبر مربوط به گذشته
.

کد خبر 28512

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد