رونمایی از طرح ساماندهی کودکان کار در کرمان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از طرح ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار در اداره کل بهزیستی کرمان رونمایی شد.


 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس صادق زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان در جلسه رونمایی از طرح ساماندهی کار و توانمندسازی کودکان کار در کرمان گفت: مهار مسائل اجتماعی که از جنس مردم هستند، راهکارهای فراوانی دارد، منتهی عمده‌ترین دلیل به نتیجه نرسیدن اقدامات در این حوزه، وجود موازی کاری‌ها و ورود افراد غیرمتخصص و اغلب سود جو به این حوزه است که شرایط را برای حصول نتیجه موثر و ماندگار غیر ممکن می‌سازد.
او افزود: تاکنون کنترل و مدیریت کودکان کار که یکی از عمده‌ترین مشکلات در پدیده‌های اجتماعی است با وجود اقدامات و تلاش‌های وسیعی که در این زمینه از سوی دستگاه‌های مختلف متولی امر انجام شده، همچنان از مسائل حل نشده مهم اجتماعی این برهه است و دلیل آن هم تنها موازی کاری دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی در کنار ورود افراد نامناسب سودجو و غیر متخصص به این حوزه بوده است.
صادق زاده با اشاره به تدوین طرح ساماندهی و توانمندسازی کودکان خیابانی، این طرح را علمی کاربردی و اجرایی دانست و افزود: برای اثرپذیر بودن فعالیت‌ها در قالب این طرح، باید به چند نکته مهم توجه کرد؛ چرا که طرح فوق با تکیه بر تجارب به دست آمده از سوی کارشناسان بهزیستی پس از سال‌ها فعالیت در این زمینه طراحی شده که یکی از مهم ترین نکات مثبت آن، استفاده از توان اجرایی بالای خیران و تشکل‌های مردم نهاد در کنار ابزار و دانش علمی و عملی مجموعه بهزیستی در این زمینه است.
او بیان کرد: برای به ثمر نشستن فعالیت‌ها و هزینه‌های اعمال شده در طرح، بایستی دستگاه‌های اجرایی و متولی در بخش‌های مختلف به طور جدی و مسئولانه به تمام وظایف سازمانی و قانونی خود به طور کامل و جدی پای بند بوده و مسئولیت خود را به دوش یکدیگر نیندازند.
 مدیر کل بهزیستی استان کرمان بیان داشت: باید به این نکته کلیدی هم توجه شود که هزینه کرد ظاهرا زیاد در این حوزه برای یکبار و همیشگی است؛ چرا که اجرای این طرح با کار عالمانه، جدی و قاطع و با بهره مندی از همه توان دولتی و بخش خصوصی نتایج ارزشمند و قابل قبولی را در پی خواهد داشت به طوری که در آینده‌ای نزدیک، کرمان تبدیل به شهری عاری از کودک کار تبدیل خواهد شد.
او گفت: با طرح‌های دقیق، کارشناسانه و عالمانه‌ای که در بهزیستی تهیه و آماده اجرا است، حاضریم با محوریت بهزیستی و پای کار آمدن همه دستگاه‌های ذیربط ظرف ۶ ماه آینده، کرمان را به شهری بدون معتاد متجاهر، بدون متکدی و بدون کودک کار تبدیل کنیم.
 علیرضا وحید زاده، معاون امور اجتماعی بهزیستی کرمان نیز در این جلسه به تشریح معضل کودکان کار و اهمیت مدیریت علمی این مسئله پرداخت و گفت: طرح ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار با بهره گیری از تجارب ارزشمند به دست آمده و طی سال‌ها فعالیت وسیع و گسترده بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی در این زمینه حاصل و در سه بخش تدوین شده است.
او افزود: سطح اول طراحی شده، شامل همکاری مستمر و جدی همه دستگاه‌های دولتی مرتبط با موضوع با یکدیگر و ایجاد زمینه مناسب برای اجرای برنامه‌های طراحی شده برای دو سطح دیگر در نظر گرفته شده است.
 وحیدزاده سطوح دو و سه این طرح را این گونه تشریح کرد: در سطح دو این طرح، موسسات خیریه فعال در زمینه کودکان کار با غربالگری، کودکان فوق را در گروه‌های مختلف تقسیم و به ارائه خدمات حمایتی و آموزشی به آنان و خانواده هایشان خواهند پرداخت و رده‌های سنی ۱۵ تا ۱۸ سال را برای دریافت آموزش های مربوط به حرفه ها و تزریق به بازار کار به سطح ۳ ارجاع می دهند که در این سطح نیز با استفاده از توان اجرایی بخش خصوصی و خیران، مراحل حرفه آموزی و معرفی به بازار کار متناسب، مددکاری‌های لازم انجام خواهد شد.
او افزود: کودکان کار در یک فرآیند علمی ساماندهی و توانمند سازی خواهند شد.
 این مراسم با حضور مسئولان اجرایی و متولیان امر خیریه همکار برگزار شد/خبر مربوط به گذشته

کد خبر 28502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد