مدیرکل بهزیستی استان: 
کرمان به شهر بدون کودک کار تبدیل می‌شود

به گزارش فردای کرمان رونمایی از طرح ساماندهی وضعیت کودکان کار در کرمان


فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار در کرمان، گفت که اجرای این طرح با کار عالمانه، جدی و قاطع و با بهره‌مندی از همه‌ی توان دولتی و بخش خصوصی، نتایج ارزشمند و قابل‌قبولی را در پی خواهد داشت به طوری در آینده‌ای نزدیک، کرمان به شهری عاری از کودک کار تبدیل خواهد شد.
وی تاکید کرد که با طرح‌های دقیق، کارشناسانه و عالمانه‌ای که در بهزیستی تهیه شده و آماده‌ی اجرا است، می‌توانیم با محوریت بهزیستی و پای کار آمدن همه‌ی دستگاه‌های ذیربط، ظرف شش ماه آینده کرمان را به شهری بدون معتاد متجاهر، بدون متکدی و بدون کودک کار تبدیل کنیم.
به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان کرمان، عباس صادق‌زاده در مراسم رونمایی از طرح ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار که با حضور مسئولین اجرایی و متولیان امر  خیریه‌ی همکار در اداره کل بهزیستی استان کرمان برگزار شد، بیان کرد: «مهار مسائل اجتماعی که از جنس مردم هستند راهکارهای فراوانی دارد اما عمده‌ترین دلیل به نتیجه نرسیدن اقدامات در این حوزه وجود موازی‌کاری‌ها و ورود افراد غیرمتخصص و اغلب سودجو به این حوزه است که شرایط را برای حصول نتیجه‌ی موثر وماندگار غیرممکن می‌سازد».
وی افزود: «کنترل و مدیریت کودکان کار که یکی از عمده‌ترین مشکلات در پدیده‌های اجتماعی است علیرغم اقدامات و تلاش‌های وسیعی که در این زمینه توسط دستگاه‌های مختلف متولی امر انجام شده همچنان از مسائل حل نشده‌ی مهم اجتماعی این برهه است که دلیل آن هم تنها موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی در کنار ورود افراد نامناسب سودجو و غیرمتخصص به این حوزه بوده است».
صادق‌زاده با اشاره به تدوین طرح ساماندهی و توانمندسازی کودکان خیابانی، این طرح را علمی، کاربردی و اجرایی دانست و یادآور شد: «برای اثربخش کردن فعالیتها در قالب این طرح باید به چند نکته‌ی مهم  توجه کرد چراکه این طرح با تکیه بر تجارب بهدست آمده توسط کارشناسان بهزیستی پس از سال‌ها فعالیت در این زمینه، طراحی شده که یکی از مهم‌ترین نکات مثبت آن استفاده از توان اجرایی بالای خیرین و تشکل‌های مردم‌نهاد در کنار ابزار و دانش علمی و عملی مجموعه‌ی بهزیستی در این زمینه است».
وی افزود: «برای به ثمر نشستن فعالیتها و هزینه‌های اعمال‌شده در طرح، بایستی دستگاه‌های اجرایی و متولی در بخش‌های مختلف بهطور جدی و مسئولانه به تمام وظایف سازمانی و قانونی خود به‌طور کامل و جدی پایبند بوده و مسئولیت خود را به دوش یکدیگر نیندازند».
مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: «باید به این نکته‌ی کلیدی هم توجه شود که هزینه‌کرد ظاهرا زیاد در این حوزه برای یکبار و همیشگی است، چراکه اجرای این طرح با کار عالمانه، جدی و قاطع با بهره‌مندی از همه‌ی توان دولتی و بخش خصوصی نتایج ارزشمند و قابل‌قبولی را در پی خواهد داشت به طوری در آینده‌ای نزدیک، کرمان به شهری عاری از کودک کار تبدیل خواهد شد».
وی بیان کرد: «با طرح‌های دقیق، کارشناسانه و عالمانه‌ای که در بهزیستی تهیه شده و آماده‌ی اجرا است حاضریم با محوریت بهزیستی و پای کار آمدن همه‌ی دستگاه‌های ذیربط ظرف شش ماه آینده کرمان را به شهری بدون معتاد متجاهر، بدون متکدی و بدون کودک کار تبدیل کنیم».
معاون اموراجتماعی بهزیستی کرمان نیز در این نشست به تشریح معضل کودکان کار و اهمیت مدیریت علمی این مسئله پرداخت و گفت: «طرح ساماندهی وضعیت کودکان کار در کرمان با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند بهدست آمده طی سال‌ها فعالیت وسیع و گسترده‌ی بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی در این زمینه و در سه بخش تدوین شده است».
علیرضا وحیدزاده افزود: «سطح اول طراحی شده شامل همکاری مستمر و جدی همه‌ی دستگاه‌های دولتی مرتبط با موضوع با یکدیگر و ایجاد زمینه‌ی مناسب جهت اجرای برنامه‌های طراحی شده برای دو سطح دیگر در نظر گرفته شده است».
وی در ادامه با اشاره به سطوح دو و سه این طرح اظهار کرد: «در سطح دو این طرح موسسات خیریه فعال در زمینه‌ی کودکان کار با غربالگری، کودکان فوق را در گروه‌های مختلف تقسیم و به ارائه‌ی خدمات حمایتی و آموزشی به آنان و خانواده‌هایشان خواهند پرداخت و رده‌های سنی ۱۵ تا ۱۸ سال را برای دریافت آموزش‌های حرفه‌ای و تزریق به بازار کار به سطح سه ارجاع می‌دهند که در این سطح نیز با استفاده از توان اجرایی بخش خصوصی و خیرین، مراحل حرفه‌آموزی و معرفی به بازار کار متناسب و مددکاری‌های لازم انجام خواهد شد و به این ترتیب کودکان کار در یک پروسه‌ی علمی ساماندهی و توانمندسازی می‌شوند».
بر پایه‌ی این گزارش تفاهم‌نامه‌ی اجرای طرح ساماندهی و توانمندسازی کودکان خیابانی، بین بهزیستی، شهرداری کرمان و خیریه اسرا منعقد و به‌زودی با حضور استاندار کرمان و مسئولین، مرحله‌ی اجرایی آن آغاز خواهد شد/خبر مربوط به گذشته

کد خبر 28499

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد