قوچان | سه فرزند بی سرپرست قوچانی در آغوش گرم خانواده پناه گرفتند

به گفته‌ی کارشناس اجتماعی بهزیستی قوچان، تعداد فرزندخواندگی‌های غیر قانونی در قوچان، از موارد قانونی بیشتر است.

فاطمه اسماعیلی با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: در دو سال ۹۷ و ۹۸ هشت مورد از فرزندخواندگی‌های غیر قانونی، برای طی فرایند قانونی و دریافت شناسنامه برای فرزندان‌شان به بهزیستی مراجعه و با حکم قضایی برای آنان شناسنامه صادر شده است.

وی اظهار داشت: در گفتگویی که با برخی از این افراد داشته‌ایم می‌گویند فرایند فرزندخواندگی قانونی سختی‌هایی دارد که به همین خاطر ترجیح می‌دهند به طریق سنتی و غیر قانونی اقدام به این کار کنند.

اسماعیلی این توجیه را نادرست دانست و گفت: فرایند فرزندخواندگی قانونی به هیچ وجه دشوار نیست بلکه ما موظفیم برای انتخاب بهترین خانواده برای فرزندان‌مان، تحقیقات و بررسی‌هایی داشته باشیم که به مصلحت آینده‌ی طفل و خانواده است.

به گفته‌ی این کارشناس، یکی از دلایلی که این خانواده‌ها برای عدم مراجعه به قانون جهت دریافت شناسنامه برای فرزندان‌شان عنوان می‌کنند، ترس از قانون است و به این دلیل، تعدادی از این فرزندان، از تحصیل یا داشتن هویت و مزایای اجتماعی، تا سن بلوغ، محروم می‌شوند.

وی تأکید کرد: اصل فرزندخواندگی غیر قانونی، یک عمل مجرمانه است اما وقتی که انجام شد، بهترین راه برای جبران این عمل، آن است که با مراجعه به بهزیستی یا مرجع قضایی، برای گرفتن شناسنامه اقدام کنند تا فرزندشان از مزایای زندگی اجتماعی محروم نشود.

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از این افراد نگفته‌اند که برای گرفتن فرزند به صورت غیر قانونی، پولی پرداخت کرده‌اند اما بعید به نظر می‌رسد که این کودکان بدون داد و ستد مالی واگذار شده باشند.

وی در عین حال گفت:‌البته ما هیچ شواهدی نداریم که این افراد پولی پرداخت کرده باشند.

کارشناس اجتماعی بهزیستی قوچان گفت: یکی از موارد واگذاری غیر قانونی فرزند، پدران یا والدین معتاد هستند که نوزادان را واگذار یا رها می‌کنند و یا اقدام به فروش آن می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۲۰ خانواده برای فرزندخواندگی در قوچان ثبت نام داشته‌اند گفت: پرونده‌های این متقاضیان مورد بررسی قرار گرفته و به بهزیستی استان ارسال شده تا در نوبت فرایند قانونی قرار گیرند.

اسماعیلی گفت: بیشتر خانواده‌های متقاضی، نوزادان دختر را مطالبه می‌کنند و چون این نوع فرزند متقاضی بیشتری دارد در نوبت قرار می‌گیرند.

وی در مورد دلایل این تقاضا گفت: والدین معتقدند فرزند نوزاد و دختر، مشکلات کمتری برای خانواده دارد چون هم از ابتدا در اختیار خانواده است و تربیت با خانواده می‌باشد و از طرفی، دختر بودن، برای تبعیت از والدین، گزینه‌ی بهتری می‌باشد.

وی یادآور شد:‌ از میان متقاضیان سال جاری، ۳ خانواده موفق به گرفتن فرزند مورد نظرشان از بهزیستی شده‌اند و فرایند پیگیری‌های مددکاری برای پایدار شدن زندگی این فرزندان و خانواده‌های جدیدشان ادامه دارد.

کد خبر 28461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد