در رسانه | افزایش ۴ برابری تماس با اورژانس اجتماعی خراسان رضوی

قدس آنلاین/ سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی گفت: گزارش ها و تماس هایی زیادی که با اورژانس ۱۲۳ گرفته شده باعث انجام مداخلات تخصصی بیشتری از سوی همکارانمان شده است. تا جایی که باید بگویم تماس ها در سال جاری نسبت به زمان مشابه اش در سال گذشته ۴ برابربیشتر شده است.

شهره شاهرودی سرپرست معاونت اجتماعی بهزیستی در توضیح عملکرد اورژانس اجتماعی در زمان کرونا گفت: زمانی که شرایط خاصی در جامعه بوجود می آید و مشکلات اقتصادی و زمینه های تعارض بین فردی افزایش پیدا می کند کار اورژانس اجتماعی مطمئنا مضاعف خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که دوران قرنطینه های متعددی را گذرانده ایم. در شرایطی که خانواده های ما زمان بیشتری را با هم می گذراندند و اوقات فراغت کمتری را داشتند و اینجا است که تعارضات خانوادگی ایجاد می شود و مداخلات همکارن ما را می طلبد. در این مدت با تماس های بیشتری درخصوص همسر آزاری، خشونت های خانگی و... مواجه بوده ایم حتی جای تاسف است که بگویم ما پیش از این تماسی مبنی بر آزار معلولین با سالمندان نداشتیم اما اکنون با گزارش هایی از این دست مواجه شده ایم.

وی اضافه کرد: این گزارش ها باعث انجام مداخلات تخصصی  بیشتری از سوی همکارانمان شده است تا جایی که باید بگویم تماس های در سال جاری نسبت به زمان مشابه اش در سال گذشته ۴ برابربیشتر شده است که دقیقا همین حجم بالای کار بخصوص در ساعات غیراداری باعث افزایش تیم های متخصصان در این مدت شد.

وی در اشاره به افزایش خشونت های خانگی در زمان کرونا بیان کرد: مسائل اجتماعی در هم تنیده است و یک علت می تواند معلول آسیب های زیادی باشد. درست است که برخی از ریشه های خشونت خانگی را باید در مسائل اقتصادی پیدا کرد ولی با اینهمه نمی توانم بگویم همه مسائل ایجاد شده لزوما به خاطر مشکلات اقتصادی بوده است چون همانطور که می دانید خشونتهای خانگی عوامل مختلفی دارد ولی مسائل اقتصادی بی تاثیر نیست. به طور مثال سفره خانوارها در این مدت کوچک شده است محدویت هایی در تامین هزینه ها بوجود آمده است و همه اینها به این دلیل بوده است که فعالیتهای اجتماعی در بازار کار فراهم نبوده که متاسفانه همه اینها در بحث کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: زمانی که ما مراودات معمولمان راداریم در روابط اجتماعی، خانوادگی، همکاری و...مداخلات کوچک روانی و شناختی می تواند تا حدی در رفع برخی مسائل به افراد کمک کند اما در زمانی که اعضا خانواده با فرد دیگری مراوده ندارند تا شنونده دردهایشان باشد در این زمان تعارض های بین فردی بیشتر می شود. ما در این زمان متاسفانه مشکلات اقتصادی و اجتماعیمان هر دو باهم درگیر شده اند که باعث بیشتر شدن اختلافات خانوادگی و البته خشونت های خانگی، افزایش میزان طلاق و اختلافات خانوادگی شده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با همه این مشکلات در این مدت همکاران ما کارهای زیادی را بخصوص در بحث کودکان کار و خیابان و بویژه در مناطق پر آسیب انجام داده اند و در این رابطه سعیشان این بود که از طریق اورژانس اجتماعی آموزشهایی را به خانواده ها و به کودکان بدهند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا و جهت پیشگیری از اثرات بیماری کرونا پک های آموزشی و بهداشتی را در مناطق پر آسیب در اختیار گروه های هدف اورژانس اجتماعی قرارداده ایم و همه اینها اقدامات اساسی بوده که در کنار وظیفه همکاران من در شرایط  بحرانی انجام شده است.

مساله کودکان کار به تنهایی توسط بهزیستی حل شدنی نیست و کمک دیگر نهادها را میطلبد

وی در پاسخ به این سئوال که در این مدت چه برنامه هایی برای ساماندهی و حمایت از کودکان کارتوسط اورژانس اجتماعی صورت گرفته است گفت: خوشبختانه در این مدت اقدامات خیلی خوبی به کمک سیستم قضایی و درراستای اجرایی کردن آئیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان با کمک دستگاه هایی که حاضر شدند با ما همکاری کنند، انجام داده ایم. افزایش کودکان کار در خیابان خودش می تواند بهترین نشانه از مشکلات ساختاری خانواده باشد که همه اینها معلول مسائل اقتصادی و اجتماعی است.

سرپرست اورژانس اجتماعی افزود: وقتی اقتصادی دچار مشکل میشود و نان آور خانواده درآمد کافی ندارد ممکن است در برخی مواقع از بچه ها برای این امر استفاده شود. معمولا این موضوع در خانواده هایی که به لحاظ فرهنگی در سطح پایین تری قراردارند اتفاق می افتد. ناگفته نماند که ما در یک ماه و نیم گذشته با اجرای طرحی در سدد شناسایی بیشتر کودکان کار بر آمده ایم که خوشبختانه نتایج خوبی هم به همراه داشته است. طبق بررسی های ما درحال حاضر حدود ۷۵ درصد از کودکان کار از اتباع یا مهاجرین هستند.

شاهرودی ادامه داد: این کودکان هر شب توسط بهزیستی و با کمک شهرداری، دستگاه قضایی که نظارت کننده طرح است و البته نیروی انتظامی و...     جمع آوری می شوند و به آغوش خانواده هایشان بر می گردند که بد نیست بدانید تنها ۱ درصد از کودکان کار بعد از ساماندهی برگشت به خیابان دارند. درهمین راستا سعی شده آگاهی های لازم به خانواده هانسبت به مسئولیتشان داده شود و همه تلاش مااین بوده که برنامه هایی را در راستای توانمند سازی این کودکان و خانواده هایشان تنظیم کنیم تا توان اقتصادی خانواده ارتقاء پیدا بکند و شرایطی را فراهم کرده ایم که این کودک از فضای رشدی که هر کودک دیگری که در شرایط عادی دارد استفاده کند.

وی افزود: مساله کودکان کار به تنهایی توسط بهزیستی حل شدنی نیست و کمک دیگر نهادها را میطلبد. چون مساله کار و خیابان یک مساله سیستمی است در نتیجه باید رویکرد سیستمی به مساله داشته باشیم. با وجود دستگاههای زیادی که پای کار آمده اند ما الان می توانیم وظیفمان را بهتر از قبل انجام بدهیم.

کد خبر 28459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد