درسانه| کرونا و مشکلات مضاعف بیماران حرکتی و سالمندان در مازندران

ساری - ایرنا - کرونا طی ۱۰ ماه گذشته که در کشورمان جا خوش کرده است تبعاتِ دامنگیری برای بخش‌های مختلف داشته و در این میان آسیب‌هایش برای بیماران جسمی - حرکتی نمود بیشتری داشته است که از جمله آن می‌توان به افزایش هزینه های درمانی اشاره کرد.

به گزارش ایرنا ، مهم ترین ویژگی منفی ویروس کرونا انتشار سریع آن بوده است که سبب شد تا خانه نشینی به عنوان مهم ترین گزینه در دستور کار قرار گیرد. قطع ارتباط افراد آسیب پذیر با جامعه از جمله تبعاتی بوده که بیماری کووید ۱۹ به دنبال داشته است. همه این اقدامات با هدف حفاظت از جان افراد صورت گرفته است ، ولی برای بخشی از جامعه مانند بیماران جسمی - حرکتی همین گزینه های اجباری دردسرهای فراوانی داشته است.

مسئولان برای این منظور چهارچوب های لازم را در بخش های مختلف آموزشی ، دانشگاهی ، اقتصادی و اجتماعی پیاده کردند که از آن جمله آن پیاده کردن شیوه آموزش مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان است که دیگر نیاز به حضور فیزیکی در کلاس درس نیست و یا گزینه هایی برای بخش اقتصادی و بازار پیاده شد که از آن جمله قوت گرفتن خریدهای اینترنتی از فروشگاه های مجازی است که از این طریق از حضور و تردد افراد در محیط های فروشگاهی کاسته شده است . 

راهکارهای پیاده شده برای رفع مشکلات افراد در این بخش ها موجب رضایتبخشی شده است ، اما افرادی هستند که به دلیل شرایط و وضعیت جسمانی آنها محدود به این شرایط شده اند که این محدودیت ها باری بر روی مشکلات دیگر آنها نهاده شده است . 

بیماری برای افراد همواره تداعی کننده رنج است ، رنج ناشی از درد بیماری و بعضا درد ناشی از قیمت بالای هزینه های درمانی و خرید داروهایی که تداوم حیات به آن وابسته است ، اما در این دوران کرونایی ، تحمل سختی های بیماری برای افرادی که نیاز دارند تا از خدمات بازتوانی و کار درمانی برای حرکت و پویایی خود استفاده بکنند ، بیشتر است . این افراد یا به صورت مادرزادی و ژنتیکی با معلولیت به دنیا می آیند و یا معلولیت های اکتسابی مانند ضایعات نخاعی، سکته مغزی، قطع عضو و MS دارند و یا بر اثر بروز حادثه ای همچون تصادف رانندگی  پس از تولد و در طول زندگی برایشان ایجاد می شود. این افراد برای بازتوانی اعضای بدن خود نیاز به انجام کارهای درمانی از جمله فیزیوتراپی و کار درمانی ( انجام حرکات بدنی ) دارند تا بتوانند عضو کم کار خود را بازتوانی کنند .

در شرایط عادی این افراد با مراجعه به مراکز درمانی و مطب پزشکان اقدامات لازم را در این خصوص انجام می دادند ، اما با شرایط به وجود آمده و تاکید بر حضور در منزل بیماران برای در امان ماندن از بیماری کووید ۱۹ باعث شده تا روند بازتوانی آنها با مشکل مواجه شود ، مانند زهرا ، بیمار مبتلا به ام اس که به دلیل شدت بیماریش از نظر حرکتی با مشکل مواجه شده است و برای اینکه بتواند تعادل و حرکت خود را ترمیم کند می بایست اقدامات کار درمانی را در منزل انجام دهد .

این بیمار جسمی - حرکتی تا پیش از شرایط کرونایی به وجود آمده کارهای درمانی خود را در مطب پزشک زیر نظر کارشناس فیزیولوژی انجام می داد که به گفته خودش با انجام این کارها روند بهبودی و ترمیم حرکات عضلات پاهایش تسریع پیدا کرده بود . زهرا که مدت ۴ سالی است به دلیل شدت گرفتن علائم بیماریش به انجام کاردرمانی نیاز دارد به صورت ماهانه این کارها را در مطب پزشک انجام می داد . او می گوید : تا پیش از کرونا برای انجام هر بار کاردرمانی ۲ ساعته در مطب پزشک مبلغ ۵۰ هزار تومان پرداخت می کردم و این رقم در آن زمان و با توجه به پرداخت هزینه های تهیه قرص هایم برایم سنگین بود .

وی که بعد از کرونا نتوانست دیگر به مطب پزشک مراجعه کند ، افزود : به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی بدنم می بایست در منزل می ماندم تا از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در امان بمانم ، ولی از طرف دیگر نیاز داشتم تا کاردرمانی خود را ادامه بدهم . برای این منظور خواستم تا مددکار برای انجام کاردرمانی پاهایم به منزل مراجعه کند و برای هر جلسه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می کردم که این هزینه برای من که شغلی نداشتم بسیار سنگین و گزاف بود .

این بیمار جسمی - حرکتی مازندرانی گفت : ترجیح دادم تا در ایام کرونایی تنها به خوردن داروهایم اکتفا کنم و کار درمانی را ادامه ندهم چرا که هزینه چنین کاری را ندارم . 

ام اس از جمله بیماری هایی به شمار می رود که در صورت شدت گرفتن بیماری و تخریب ملین های مغز یک یا چند عضو بدن قادر به حرکت نمی باشد و در صورت بروز چنین حالتی می بایست اقدامات بازتوانی حرکتی انجام شود .

انجمن ام اس یکی از انجمن های درگیر با بیماران جسمی و حرکتی است که بنا به اعلام این انجمن  ، حدود سه هزار بیمار ام اس در انجمن مازندران  پرونده دارند که ۷۰ درصد آنها را زنان تشکیل می دهند و البته سالانه ۲۰۰ نفر به تعداد این بیماران اضافه می شود . 

ایست بازتوانی در ایستگاه کرونا 

مدیر عامل انجمن بیماران ام اس مازندران با اشاره به اینکه قریب به ۳۰ درصد بیماران ام اس استان مشکل حرکتی دارند ، گفت : از این تعداد حدود پنج درصد از ویلچر استفاده می کنند و بقیه که تعادل در حرکت ندارند ، از عصا استفاده می کنند و دیگر بیماران نیز بسته به آسیب دیدگی ملین مغز هر عضو بدنشان از این معلولیت موقت رنج می برند .

سید عسگر عمادی افزود : این افراد برای اینکه بتوانند مشکلات پیش آمده برای عضو تحلیل رفته خود را به دست بیاورند به فیزیوتراپی و کار درمانی نیاز دارند ، کارهای درمانی ای که هزینه بر است و متاسفانه بیشتر این بیماران از افراد کم توان مالی هستند و تا قبل از کرونا نیز از طریق حمایت خیران و کمک آنها بخشی از هزینه های کاردرمانی این افراد پرداخت می شد .

وی ادامه داد : بر اساس درگیری هر یک از اعضای بدن هزینه هر جلسه کاردرمانی بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان بود که اکنون با توجه به شرایط محدودیت بیماران برای حضور در اماکن می بایست این خدمات در منازل انجام شود موضوعی که خارج از توان بیماران و خانواده هایشان است ، چرا که هزینه این کار در منزل ۲ برابر است و با شرایط و وضعیت مالی بیماران کلا بیخیال انجام روند درمان خود می شوند . 

عمادی توضیح داد : علاوه بر این ، با توجه به آسیب هایی که کرونا به معیشت و اشتغال افراد زده است خیران نیز ترجیح می دهند کمک های خود را به این بخش ها روانه کنند و از این بابت نیز انجمن ام اس با کاهش کمک خیران مواجه است . 

معلولیت و چالش کرونا 

معاون امور توانبحشی اداره کل بهزیستی استان مازندران نیز با اشاره به اینکه در این استان ۶۶ هزار معلول زیر پوشش این نهاد قرار دارند ، گفت : از این تعداد یک هزار و ۷۰۰ معلول روانی ، جسمی و حرکتی و سالمندان در ۲۶ مرکز شبانه روزی معلولان نگهداری می شوند و بقیه در منازلشان روزگار می گذرانند.

علیرضا قلندری افزود : این افراد که به دلیل کم توانی مالی خانواده هایشان به این مراکز سپرده می شوند از خدمات مختلف برای بهبود زندگی بهره مند می شوند که از آن جمله کاردرمانی برای بیماران حرکتی و سالمندان است . در این مراکز تمام تلاش بر این است که مددکاران با رعایت پروتکل های بهداشتی این کارهای درمانی انجام بدهند تا مشکلی برای این افراد به وجود نیاید .

معاون بهزیستی مازندران گفت : با بروز بیماری کووید ۱۹ سازمان بهزیستی کشور دستورالعمل های برای مناطق قرمز ، نارنجی و زرد تعریف و اجرا کرده است که در مناطق قرمز کلا خدمات خارج از منزل امکان پذیر نیست . هرچند بسته های آموزشی مجازی برای معلولان و بیماران حرکتی در اختیار آنها قرار گرفته است تا این کارها را در منازل انجام بدهند ، اما بیمارانی هستند که نیاز به دریافت این خدمات در مراکز مورد نظر می باشند . 

وی افزود : با شرایط پیش آمده کرونایی چالش در معلولان بیشتر از دیگران است چرا که پرداخت هزینه های کاردرمانی در منزل خارج از توان این افراد می باشد و بناچار این افراد از انجام این کار خودداری می کنند . 

او با تاکید بر اینکه کاردرمانی و اقدامات فیزیوتراپی برای بیماران و معلولان جسمی - حرکتی مورد نیاز است و ضرورت دارد ، گفت : اما با شرایط پیش آمده کرونایی دریافت این نوع خدمات کمتر شده است که می تواند اثرات منفی در بازتوانی اعضای بدن این افراد داشته باشد . 

کد خبر 28418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد