در رسانه|بهزیستی ایلام از خانواده ها در طرح پیشگیری از تنبلی چشم دعوت کرد

ایلام - ایرنا - مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به قرار گرفتن استان در وضعیت زرد و آغاز مجدد طرح پیشگیری از تنبلی چشم، از عموم خانواده ها برای شرکت در این برنامه به منظور معاینه چشم کودکان سه تا شش ساله دعوت کرد.

زهرا همتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح همه ساله با هدف پیشگیری از تنبلی چشم اول آبان ماه بصورت ملی در استان های سراسر کشور اجرا می شد که به علت شیوع کرونا تقویم اجرایی آن در سال جاری تغییر کرد و از شهریورماه اجرا شد اما در پی قرار گرفتن استان در وضعیت قرمز این طرح متوقف شد.

وی با اشاره به فعال شدن پایگاه های سنجش بینایی برای اجرای این برنامه در شهرستان های استان، ادامه داد: در اجرای این طرح در تمامی شهرستان های استان معاینه چشم کودکان تنها از طریق دستگاه غربالگری با حفظ رعایت اصول بهداشتی انجام می شود.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته عمده غربالگری کودکان از طریق تابلو ای چارت انجام گرفته است، اظهار کرد: در اجرای این طرح در سال جاری به منظور حفظ سلامت مردم هیچ تماسی بین غربالگر و کودک ایجاد نمی شود و معاینه تنها از طریق دستگاه ویژه غربالگری انجام خواهد گرفت.

مدیرکل بهزیستی ایلام اظهار داشت: در این راستا خانواده های دارای فرزندان سه تا شش ساله می توانند با مراجعه به پایگاه های دائمی سنجش بینایی از سلامت چشمان فرزندانشان اطمینان کسب کنند و در صورت مشکوک بودن به عارضه تنبلی چشم برای ادامه درمان به متخصصان ارجاع می شوند.

وی یادآورد شد: بر اساس برنامه زمان بندی انجام گرفته، اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تا پایان سال جاری در صورت تداوم وضعیت زرد استان ادامه خواهد داشت.

همتی یادآور شد: ۱۸ هزار و ۲۳۷ کودک سال گذشته در اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم سنجش شدند که از این تعداد یک هزار و  ۳۶۲ کودک مشکوک به اختلالات بینایی شناسایی شد که در نهایت پس از معاینات تخصصی ۴۷۶  نفر دچار اختلال بینایی بوده و تحت درمان قرار گرفتند.

عارضه تنبلی چشم در سن پایین براحتی قابل کنترل و درمان بوده و در صورت عدم درمان در بزرگسالی فرد را با مشکلات زیادی و حتی نابینایی مواجه خواهد کرد.

کد خبر 28417

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد