بیانیه روابط عمومی بهزیستی لرستان در پاسخ به مطلب درج شده در فضای مجازی با عنوان خطر آفرین بودن طرح مراقبت در منزل بهزیستی

 روابط عمومی اداره کل بهزیستی در پاسخ به پیامی که اخیرا در فضای مجازی با عنوان صدای مردم و الزام و اجباری که مراقبین طرح مراقبت در منزل در شرایط بیماری کرونا از خطر آفرین بودن آن سخن گفته اند مطالبی جهت تنویر افکار عمومی و ضرورت اجرای این طرح ارائه می نماید. امید است که با این توضیحات ابهاماتی که بوجود آمده است برطرف شود.

نخست اینکه هدف از ارائه خدمت به افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در منزل توسط مراقبین آموزش دیده، پیشگیری از آسیب و عوارض جبران ناپذیر ناشی از عدم ارائه خدمات و مداخلات بهنگام توانبخشی می باشد و در صورت عدم ارائه خدمت به سالمندان و افراد دارای محدودیت شدید حرکتی و کودکان درحال رشد این افراد دچار آسیب و عوارض جبران ناپذیر میشوند.

 ثانیا سازمان بهزیستی یکی از سازمانهای پیشگام در امر پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ بوده و در راستای پیشگیری از این بیماری، کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیر دار را تشکیل داده و از ابتدای دی ماه سال ۹۸ تا کنون تمامی دستورالعمل های پیشگیری از این بیماری  مطابق انواع خدمات را بروز رسانی کرده و در اختیار استانها قرار داده است.
ارائه خدمات توانبخشی به معلولین و سالمندان دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ضروری و از خدمات گروه یک محسوب میگردد، کما اینکه در بخش خصوصی نیز اینگونه خدمات به جامعه هدف تعطیل نشده و کماکان ارائه میگردد.
 از ابتدای اسفند ۹۸ تا هم اکنون علی رغم نیاز جامعه هدف هیچگونه خدمات حضوری توسط مراقبین به دلیل پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ ارائه نشده و خدمات بصورت غیر حضوری بوده ، لذا تا کنون نیازی به دریافت وسایل بهداشتی از قبیل ماسک، الکل و دستکش از مرکز نبوده و با شروع خدمات حضوری طبق پروتکل ها مرکز موظف به تهیه وسایل بهداشتی برای مراقب می باشد.
 وضعیت سلامت مراقبین از نظر علائم مشکوک به کووید ۱۹ روزانه توسط مسئول فنی مرکز بررسی می گردد، قبل از اعزام به منزل توانخواه جهت ارائه خدمت، مراقب موظف است وضعیت سلامت خود را در فرم خود اظهاری ثبت کند یا به صورت تلفنی وضعیت سلامت خود را به مرکز اعلام نماید، و در صورت نبود علائم جهت ارائه خدمت اعزام می گردد.
 قبل از اعزام مراقب به منزل توانخواه نیز وضعیت فرد معلول، خانواده و اطرافیان وی به صورت تلفنی توسط مراقب و مسئول فنی ارزیابی می گردد، در صورت مشکوک بودن به علائم کووید ۱۹ ارائه خدمات تا زمان حصول سلامتی و اخذ گواهی سلامت به تعویق می افتد.
 با توجه به اینکه وظیفه مراقب آموزش ارائه خدمات به خانواده توانخواه نیز می  باشد، لذا در زمان شیوع بیماری لزوما نیازی به لمس کردن و انجام حرکات توانبخشی با دست  توسط مراقب نیست ومراقب میتواند در صورت لزوم این آموزش را به خانواده ارائه دهد.
زمان ارائه خدمت به توانخواه توسط مراقب یک ساعت و نیم می باشد.
در مناطق سفید و زرد طبق دستورالعمل ارائه خدمت روزانه به دو نفر از توانخواهان صورت میگیرد.
در مناطق هشدار و قرمز علاوه بر پیگیری تلفنی و ارائه آموزشهای بهداشتی و لازم بصورت غیر حضوری با رعایت تمامی توصیه های بهداشتی و با در خواست خانواده مراقب خدمات را به صورت حضوری آموزش میدهد.
 در دستورالعمل ابلاغ شده تمامی توصیه های بهداشتی (نحوه استفاده از ماسک، دستکش، مواد ضد عفونی کننده، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ) قبل از ورود، حین ورود و در هنگام ارائه خدمت به فرد مراقب و توانخواه جهت پیشگیری از بیماری قید شده و دستورالعمل مربوطه در اختیار مرکز جهت آموزش به مراقبین قرار گرفته است .
در پایان از زحمات کلیه مراقبینی که دلسوزانه و با توجه به وظیفه، مسئولیت و تعهد خود به این قشر از جامعه خدمت رسانی مینمایند تقدیر و تشکر می گردد.

کد خبر 28384

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد