در رسانه| اختلافات خانوادگی در صدر جدول تماس اورژانس اجتماعی مازندران

ساری - ایرنا - مدیرکل بهزیستی مازندران گفت که بیشترین موضوع تماس با اورژانس اجتماعی استان با حدود ۱۷ درصد مربوط به اختلافات خانوادگی است.

فرزاد گوهردهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۹ ماهه امسال ۴۲ هزار و ۲۶۵ تماس با مجموعه اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ بهزیستی استان گرفته شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشت.

وی گفت که بیشترین موضوع مراجعه به اورژانس اجتماعی مازندران اختلافات خانوادگی با هفت هزار تماس  بود که شایع ترین آن دعواهای زن و شوهر با یکدیگر بوده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران همسرآزاری و کودک آزاری را پس از اختلافات خانوادگی بیشتری موضوعات مطرح شده در تماس با مجموعه اورژانس اجتماعی عنوان کرد و گفت : با وجود اینکه آمارهای همسر آزاری در ۹ ماهه امسال روند کاهشی داشته اما کودک آزاری شیب افزاشی را دنبال می کند.

گوهردهی با بیان تفاوت اختلافات خانوادگی با همسر و شوهر آزاری، افزود : مشکلات خانوادگی ناشی از رفتارهای ناهنجار در ارتباط با ۲ تا چند عضو یک خانواده است که در ان تمام اعضای خانواده مورد آزار قرار می گیرند.

وی اغلب اختلافات خانوادگی را ناشی از مشکلات اقتصادی و نبود مهارت های زندگی زناشویی دانست و ادامه داد : البته شرایط در مازندران با توجه به سطح اقتصادی و معیشتی مردم در مقایسه با بسیار از استان ها بهتر بوده ، اما این مساله به معنای فقدان وجود چنین مشکلاتی نیست.

اورژانس اجتماعی باید در سطح جامعه نهادینه شود

مدیرکل بهزیستی با اظهار این که اورژانس اجتماعی هنوز با جایگاه اصلی اش فاصله دارد ، گفت : در هر جامعه ای برای پاسخگویی به نیازهای مردم و حل یا کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه هایی تدوین و اجرا می شود. در کشور ما این این مسئولیت بر دوش طرح اورژانس اجتماعی گذاشته شده که تحت نظارت و مدیریت بهزیستی فعالیت می کند و باید این طرح در سطح عمومی جامعه پذیرفته و نهادینه شود.

وی افزود : شماره تلفن ۱۲۳ به عنوان پل ارتباطی مردم با اورژانس اجتماعی باید به همه شهروندان شناسانده شود تا تیم ها و کارشناسان خدمات اجتماعی سیار و پایگاه خدمات اجتماعی بتوانند در زمان و شرایط مناسب به افراد نیازمند در حوزه‌های آسیب جتماعی ، روحی ، کمک های مشاوره ای ارائه دهند.

او ادامه داد : منظور ما از افراد آسیب دیده عبارتند از افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد ، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی ، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان خیابانی و کار ، همسران آزار دیده ، کودکان آزار دیده ، مبتلایان به اختلال هویت جنسی ( T.S. ) و دختران و پسران فراری از منزل. در نتیجه فهرست زیادی از آسیب های اجتماعی در شرح وظایف اورژانس تعریف می شود که متناسفانه هنوز مردم به طور کامل شناختی از آن ندارند.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت : در سال های اخیر تلاش فراوانی شد تا از طریق آگاهسازی و اطلاع رسانی فعالیت های اورژانس اجتماعی، شهروندان و نهادهای حمایتی برای گزارش موارد مهمی مثل کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی حساس شوند تا در مواقع مشاهده با خط ۱۲۳ تلفن تماس بگیرند. همچنین تفاهم نامه های مختلفی با دستگاه های و شرکای اجتماعی منعقد شده تا در صورت نیاز به مداخلات اورژانس اجتماعی موارد اعلام شود.

وی افزود : مراکز درمانی و آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین دستگاه برون سازمانی به دلیل ارتباط مستقیم با گستره بزرگی از جامعه می توانند کودک آزاری و مشکلاتی از این قبیل آسیب ها را گزارش دهند چرا که با توجه به عرف جامعه ایران، در سال های گذشته مداخله در امر کودک آزاری از محدودیت های فراوانی برخوردار است. 

او ادامه داد : خوشبختانه در قانون جدید حمایت از اطفال و نوجوان قانون گذار افراد مطلع از کودک آزاری که این مشکل را به نهادهای مربوطه اطلاع ندهند ، مجرم شناخته است و قانون گذار می تواند این فرد را به حبس یا پرداخت جزای نقدی محکوم کند. از این رو گزارش کودک آزاری هم از نگاه قانونی و هم از نگاه دینی که از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است و باید گسترش پیدا کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: قابل ذکر است که افزایش تماس با خط تلفن با موضوعاتی مانند اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری و دیگر آسیب های اجتماعی به معنای گسترش این آسیب ها نیست. شاید این پدیده مثلا در چند سال قبل در جامعه ما بیشتر بوده، اما در حال حاضر آگاهی مردم بیشتر شده و می دانند که سامانه ای برای گزارش دادن وجود دارد. از این رو خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده حساسیت مردم افزایش پیدا کرده است.به عنوان نمونه برای کودک آزاری شهروندان و حتی کودکان وقتی به حقوق خود آگاهی یافتند، کودکان کمتر مورد آزار به ویژه جسمی قرار می گیرند و در حال حاضر در خانواده ها کودکان را کمتر کتک می زنند.

گوهردهی همچنین از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده ، هرگونه کودک آزاری، همسرآزاری، اقدام و یا افکار خودآسیب‌رسان( خودکشی) سالمندآزاری، معلول آزاری، اختلاف حاد خانوادگی را از طریق تماس با شماره تلفن بدون هزینه و رایگان ۱۲۳ اطلاع دهند.

کد خبر 28363

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد