آیا کرونای «انگلیسی» وارد ایران شده است؟/ «سالمندان» واکسن «آنفلوآنزا» تزریق کنند

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، گفت:چیزی که ثابت شده باشد و مطالعه کرده باشیم که ویروس کرونای انگلیس وارد ایران شده نبوده است.

«نادر توکلی» معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «جهش ویروس کرونا و نمایان شدن کرونای انگلیسی در جهان»،گفت: در سه ماه اخیر که با شیوع کرونا درگیر بودیم و حجم زیادی به تعداد مبتلایان به این ویروس اضافه شده فشار شدیدی در موج سوم به کادر درمان وارد شد،الگوی ویروس، الگویی با عفونت زایی بالایی بود.

وی ادامه داد: تعداد موارد ابتلا و تعداد تست‌های PCR بسیار بالا و درصد مثبت در مواردی که شک می‌کردیم تا ۷۵ درصد بیشتر بود؛ به نظر می‌رسد موج سوم از نظر درجه انتقال، میزان و حجم سرایت موج جدیدی بوده است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران ابراز داشت: اینکه چقدر می‌توان آن را به افزایش میزان سرایت و انتقال انسان به انسان استناد بدهیم،  قابل بحث است.

توکلی متذکر شد: اگر چه هنوز ما مطالعه ژنتیکی مشخصی در کشور انجام نداده‌ایم، اما مقالاتی که در سطح دنیا منتشر شده، نشان می‌دهد این موج سوم کرونا بخشی به همین کرونای انگلیسی بر می‌گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در کشورمان شاهد کرونای انگلیسی نبوده‌ایم؟»، بیان داشت:خیر؛ چیزی که ثابت شده باشد و مطالعه کرده باشیم نبوده است؛اما می‌توان این را  تا حدی به موج سوم کرونا محتمل دانست.

توکلی درباره پیش بینی«وضعیت شیوع کرونا تا پایان سال جاری»،خاطرنشان کرد: فقط بحث سردی هوا و آنفلوآنز است؛اینکه شرایط کرونا قدری پیچیده شود، این موضوع مقداری نگران کننده است؛ اگرچه باید همچنان دستورالعمل‌ها را  رعایت کنیم.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در پاسخ به این پرسش که «آیا هنوز تزریق واکسن آنفلوآنزا تاثیری دارد؟»، افزود: بله، تا اواسط زمستان می‌تواند تاثیر نسبی داشته باشد؛ به خصوص برای سالمندان و این افراد باید این واکسن را تزریق کنند و در داروخانه‌ها نیز موجود است.

کد خبر 28308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد