کرونا چه تأثیری در فرار نوجوانان از منزل داشت؟

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: شیوع بیماری کرونا در جامعه به‌طور متوسط ۸ درصد است اما این میزان در مراکز سالمندی ۲ تا ۴ درصد بوده و آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز کمتر از نیم درصد گزارش شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از آنا، امین شاهرخی در ارتباط با کار ویژه‌ اصلی سازمان بهزیستی عنوان کرد:‌ سازمان بهزیستی براساس تکالیفی که قانون برای آن تعریف کرده یک سازمان مردم‌نهاد و حمایتی است. متأسفانه در بهزیستی برخلاف برخی از سازمان‌ها بخش اقتصادی نداشته و از لحاظ بودجه‌ای کاملاً وابسته به بودجه دولتی است.

وی تصریح کرد: همین وابستگی کامل به بودجه دولتی باعث می‌شود تا در زمان‌هایی که کشور در تنگناها و مشکلات اقتصادی (مانند شیوع ویروس کرونا) است در اجرای برنامه‌ها، عملیات‌ها و فرآیندها با مشکل مواجه شویم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه ضمن اعلام رضایت از عملکرد این اداره کل در ایام کرونا گفت: علی‌رغم مشکلاتی که از زمان شیوع این ویروس داشته‌ایم ولی همکاران من نمره خوبی را در بهزیستی استان تهران گرفته‌اند.

✔️ فوتی‌های کرونایی در مراکز نگهداری سالمندان تحت پوشش بهزیستی کمتر از نیم درصد است

شاهرخی افزود: با وجودی که این بیماری در سطح جامعه شیوع بالایی پیدا کرد و قاعدتاً می‌بایست  در میان افراد سالمند و ضعیف شیوع بیشتری داشته باشد ولی به جهت رعایت پروتکل‌ها و نظارت‌های لازم در حدود ۱۰۰ مرکز نگهداری از سالمندان تحت پوشش بهزیستی استان تهران در این ایام شاهد کمترین شیوع کرونا در میان سالمندان بودیم که این موضوع نشان‌دهنده آن است که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فضای حاکم بر آن فضای معنویت، تکریم و اخلاق است.

وی با اشاره به این مطلب که در برخی از جوامع غربی شاهد بودیم که در برخی از مراکز نگهداری سالمندان، این افراد به حال خود رهاشده و به جهت عدم رسیدگی جان خود را از دست داده بودند، گفت: ما در کشورمان در شرایط کرونایی نه تنها شاهد این موضوع نبودیم بلکه شاهد شیوع بسیار پایین این بیماری در بین مراکز سالمندی بودیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ارتباط با میزان تلفات ناشی از کرونا در مراکز سالمندی تحت پوشش سازمان بهزیستی عنوان کرد: شیوع بیماری کرونا در جامعه به‌طور متوسط ۸ درصد است اما این میزان در مراکز سالمندی ۲ تا ۴ درصد بوده و آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز کمتر از نیم درصد بود که شاید اگر شیوع این ویروس نبود ما باز هم همین آمار را داشتیم. از لحاظ درصدی ما هیچ تفاوتی در ارتباط با فوتی‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته نداشتیم.

✔️ شیوع بسیار پایین کرونا در مراکز تحت پوشش بهزیستی استان تهران

شاهرخی تصریح کرد: بعضاً سالمندان درگیر بیماری‌های زمینه‌ای بوده و از لحاظ جسمانی آسیب‌پذیر هستند ولی به جهت افزایش مراقبت‌ها و نظارت‌ها در برخی از ماه‌های سال ۹۹ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش هم داشته‌ایم.

وی در ارتباط با وضعیت نگهداری مراکز معلولان، بیماران روانی مزمن و شبه خانواده در ایام کرونا نیز بیان کرد: این مراکز توسط کارشناسان اداره کل استان تهران در هر حوزه در این ایام رصد شده و همه آنها نیز با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد کاهش شیوع بسیار پایین کرونا بوده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران اذعان کرد: ما مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و ۱۵ را هم داریم که با رصدهای همه‌جانبه در معاونت پیشگیری وضعیت ابتلا همچون سایر مراکز استان تهران پایین باشد.

✔️ر سیدگی به وضعیت معتادان متجاهر به سپاه پاسداران سپرده شده است؟

شاهرخی در ادامه در ارتباط با اظهاراتی مبنی بر واگذاری مسئولیت رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر در استان تهران به سپاه پاسداران نیز گفت: در ایام کرونا بحث معتادان متجاهر بحث خاصی شد چون تعدادی از این افراد در ایام ابتدایی سال دوره‌های ۶ ماه‌شان به اتمام رسیده و ترخیص شدند و به جهت این‌که در سطح شهر حضور یافته و چهره شهر را به‌هم زده بودند از این جهت کمیته ماده ۱۶ استانی تصویب کرد تا این افراد مجدد جمع‌آوری شوند.

وی تصریح کرد: این احتمال وجود داشت که این افراد جمع‌آوری شده علائم نهفته بیماری را داشته باشند و نگهداری آنها در مراکز ماده ۱۶ باعث بیماری افراد دیگری شود که از قبل در آن مراکز بوده و همچنان ترخیص نشده‌اند. براین اساس مقرر شد که افرادی‌که دوره ۶ ماه آنها در مراکز ماده ۱۶ به اتمام رسیده و مجدد توسط نیروی انتظامی از سطح جمع‌آوری می‌شوند ابتدا تست پی‌سی‌آر (PCR) -که دقیق‌ترین و گران‌ترین تست بیماری کرونا است- از آنها گرفته شود و درصورت منفی بودن تست به مراکز ماده ۱۶ و یا قرنطینه اولیه برای ۱۴ روز منتقل شوند چون ممکن است بیماری علائم در این بازه زمانی خود را نشان دهد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: در صورت مثبت بودن تست سپاه قبول کرد تا ما از دو مرکز سپاه برای این افراد استفاده کنیم تا پس از بهبودی و منفی شدن پاسخ تست مجدداً به مراکز عادی منتقل شوند.

✔️ میزان معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی استان تهران نگهداری چقدر است؟

شاهرخی همچنین در خصوص میزان معتادان متجاهری که در مراکز بهزیستی استان تهران نگهداری می‌شوند نیز گفت: در حال حاضر میزان معتادان متجاهر حاضر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی استان تهران حدود ۱۲ هزار نفر است که ۱۰ هزار نفر در بازه زمانی یک سال گذشته جمع‌آوری شدند و ۲ هزار نفر آنها هم مربوط به سال گذشته بوده است.

وی در ارتباط با راه‌اندازی دو مرکز نگهداری معتادان متجاهر زن در ابتدای امسال اشاره و عنوان کرد: این مراکز یکی در شرق با ظرفیت ۳۰۰ نفر و دیگری در غرب استان تهران با ظرفیت ۵۰۰ نفر به بهره‌برداری رسید.

✔️ کرونا تأثیری در فرار نوجوانان از منزل نداشته است

مدیرکل بهزیستی استان تهران همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که کرونا تأثیری بر فرار نوجوانان از منازل داشته یا خیر، اظهار کرد: میزان پذیرش‌های ما در مراکز شبه‌خانواده در این زمینه نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

شاهرخی در پایان از راه‌اندازی دفاتر خدمات‌دهنده به جامعه هدف بهزیستی در راستای دولت الکترونیک در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در چند ماه آینده این مراکز در سراسر کشور افتتاح خواهد شد که کارکرد آن ارائه خدمات به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی خواهد بود و از بار مراجعات حضوری به مراکز خواهد کاست.

کد خبر 28278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد