صدور کارت شهروندی برای معلولان زنجانی شتاب می گیرد

زنجان | ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: صدور کارت شهروندی برای بهره مندی افراد دارای معلولیت از سیستم حمل و نقل درون شهری بصورت رایگان طبق قانون در دستور کار قرار دارد و از طرفی تاکید بسیاری برای ایمن پذیری و دسترس پذیری گروههای هدف در پروژه سبزه میدان انجام گرفته است.


محمد محمدی قیداری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون با کارهای انجام گرفته پنج باجه ویژه نابینایان در شهر زنجان دایر شده که طبق اعلام بانک مرکزی در هرشعبه باجه ای به منظور ارائه خدمات بدون نوبت و سریع به معلولین و جانبازان اختصاص می یابد.

 وی با بیان اینکه فرهنگ‌مناسب سازی در جامعه شناخته شده اهتمام جهت تسهیل تردد معلولین و سالمندان در حال شکل گیری است اضافه کرد: در پروژه مصلی زنجان طراحی و اجرای مسیر ویژه هدایت  نابینایان و طراحی سطوح شیبدار ورودی و تعبیه آسانسور جهت دسترسی بهتر مدنظر است.

این مسوول ادامه داد: با اقدامات  انجام گرفته ۷۰ قلم نوری و یک دستگاه نوت تیکر در راستای دسترسی پذیری محصولات فرهنگی برای نابینایان و کم بینایان خریداری شده و از طرفی مناسب سازی مدارس دولتی و غیردولتی طی زمانی کوتاه با همکاری آموزش و پرورش در دستور کار قراردارد.

وی اظهار داشت:مناسب سازی یک پیشنهاد نیست بلکه الزام قانون است و بر این مبنا گنجاندن مباحث مناسب سازی در سرفصل و محتوی آموزشی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی از موارد قابل پیگیری کمیته مناسب سازی است که بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

محمدی افزود: طبق رایزنی انجام شده نیز دانشگاه زنجان نسبت به ارائه ۲ واحد درس اختیاری با موضوع مناسب سازی اعلام آمادگی کرده که تحقق این مساله می تواند نتیجه مثبتی را به دنبال داشته باشد.

 به گفته، مدیرکل بهزیستی استان زنجان طبق اعلام سازمان بهزیستی کشور و برطبق نتایج نظامنامه نظارتی، بهزیستی استان زنجان رتبه اول پیگیری مناسب سازی در کشور را کسب کرده است.

این مسوول ادامه داد: هم اکنون در این استان بین ۳۰ تا ۴۰  هزار معلول با انواع معلولیت ها زندگی می‌کنند و با در نظر گرفتن محدودیت های برخی افراد عادی، زنان باردار و سالمندان نیز این تعداد جمعیت بیشتری را شامل می شود که این مهم برنامه ریزی و مناسب سازی محیط را ضروری‌تر کرده است

وی خاطرنشان کرد: بهزیستی جزو پنج استان برتر در پیگیری مصوبات مناسب سازی شهری است که در این ارتباط ساختمان های قدیمی پزشکان، آزمایشگاها و فیزیوتراپی ها  با همکاری نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی نیاز به مناسب سازی دارند.

کد خبر 28258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد