هشدار نسبت به عدم تربیت جنسی درست فرزندان/ آسیب‌های دریافت اطلاعات غلط از کانال‌های دیگر

یک روانشناس، اظهار کرد: گسترش رسانه‌های نوپدید و تسهیل در دسترسی به اطلاعات و از سوی دیگر کمبود یا نبود تربیت جنسی مناسب فرزندان مطابق با چارچوب‌های فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، ارزشی و... جامعه منجر به دریافت پنهانی اطلاعات از کانال‌های غیر رسمی و افزایش تمایل به تماشای تصاویر و فیلم‌های نامتعارف و نامناسب در بین برخی نوجوانان شده است.

دکتر علیرضا شریفی یزدی با بیان اینکه تمایل به تماشای تصاویر و فیلم‌های مستهجن در دوره نوجوانی امری طبیعی محسوب نمی‌شود، گفت: به دلیل خلاء در تربیت جنسی نوجوانان متناسب با ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی، اجتماعی، دینی و... نتوانسته‌ایم به سوالات و کنجکاوی‌های جنسی نوجوانان پاسخی مناسب بدهیم از این رو نوجوانان اطلاعات غلطی را با تماشای پنهانی تصاویر یاد شده دریافت می‌کنند.

این مشاور و روانشناس اجتماعی تصریح کرد: میان آموزش جنسی و تربیت جنسی تفاوت وجود دارد. تربیت جنسی به معنای تربیت فرزند به نحوی است که او در مواجهه با مقوله ای نظیر تعرض جنسی و... چه واکنشی داشته باشد و چگونه رفتار کند که متاسفانه خانواده و آموزش و پرورش در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند.


وی ادامه داد: اگر بتوانیم کودکان و نوجوانان را متناسب با شرایط جامعه تحت تعالیم تربیت جنسی قرار دهیم میزان گرایش به تماشای تصاویر مستهجن کاهش پیدا می‌کند. مطالعات نشان دهنده این است که متاسفانه در سایه عدم توجه کافی والدین، فرزندان از سنین پایین به تماشای فیلم‌های این چنینی گرایش پیدا می‌کنند که بعضا می‌تواند به علت عدم نظارت کافی این بازه سنی به هفت و یا هشت سال نیز برسد.

وی با اشاره به رابطه دوسویه بلوغ زودرس و تماشای تصاویر نامناسب گفت: تماشای تصاویر و فیلم‌های مذکور منجر به کاهش سن بلوغ و بلوغ زودرس می‌شود از سوی دیگر نیز بلوغ زودرس می‌تواند انگیزه‌ای برای تماشای تصاویر مستهجن باشد.

به گفته شریفی یزدی، تخریب روحی و روانی تماشای تصاویر این چنینی برای نوجوانان بسیار زیاد است به طوری که از جمله آثار آن پایین آمدن سن بلوغ، ایجاد تصور غلط نسبت به برقراری روابط، غفلت از فعالیت‌های لازم نظیر درس خواندن و ورزش کردن، بازماندن از برقراری روابط اجتماعی صحیح، انزوا و گوشه نشینی، خودسرزنشی و کاهش اعتماد به نفس و حجم زیادی از اضطراب‌ و... است.

این روانشناس ادامه داد: تماشای فیلم و تصاویر مستهجن در بلند مدت باعث ایجاد اعتیادی همانند اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان می‌شود چراکه با ترشح مداوم دوپامین فرد احساس لذت بالایی را تجربه می‌کند و بر اساس یک قاعده روانشناسی که می‌گوید "هرگاه بابت انجام کاری پاداش فیزیولوژیک بگیریم امکان تکرار آن کار افزایش می‌یابد" نسبت به تماشای تصاویر یاد شده نیز فرد معتاد می‌شود.

به گفته وی، مغز همان واکنشی را نشان می‌دهد که در مقابل اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان دارد. همچنین تماشای تصاویر مستهجن پس از مدتی برای افراد عادی می‌شود چراکه تماشای تصاویر قبلی پاسخگوی نیاز افراد نیست و میزان برانگیختگی نخستین مواجهه را در پی ندارد از این رو فرد دائما در تلاش برای تماشای فیلم‌های پیچیده‌تر است.

 شریفی یزدی افزود: همچنین پس از مدتی تماشای چنین فیلم‌هایی جوابگوی نیاز افراد نیست و ناچارا به گفتگوهای نامتعارف در فضای مجازی روی می‌آورند. در مجموع افراد در یک حلقه معیوب تماشای تصاویر مستهجن، گفتگوی مستهجن و... قرار می‌گیرند.

‌ وی معتقد است که همانند فرد معتاد به مواد مخدر که نمی‌تواند از مواد مخدر دوری کند، تماشای این تصاویر به هیچ عنوان برای افراد انتهایی نخواهد داشت و نمی‌توان گفت در مقطعی فرد از دیدن تصاویر دست می‌کشد چراکه برای رسیدن به آرامش نیازمند افزایش میزان و تعداد تصاویر بیشتر است به طوری که دیگر محتوای ساده تصاویر و فیلم‌ها برایش کفایت ندارد و به دنبال محتوای پیچیده‌تر می‌رود.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهد بخش اعظمی از کودکان و نوجوانان بدون اطلاع والدین از طریق گوشی‌ و لپ‌تاپ‌ والدین به تصاویر و فیلم‌های مستهجن دسترسی پیدا می‌کنند از این رو ابتدا باید توصیه کرد والدین نیز آموزشهای لازم را کسب کنند. 

شریفی یزدی در انتها درباره واکنش والدین نسبت به تماشای تصاویر مستهجن فرزندانشان تصریح کرد: در چنین شرایطی والد هم‌جنس با فرزند باید با حفظ آرامش و متانت درباره واقعیت موجود و بازنمایی دروغین این فیلم‌ها صحبت کند. همچنین از دروغ گفتن، اغراق و ایجاد حس گناه در فرزند بپرهیزد و در نهایت در صورت نیاز از مشاوران و متخصصان بهره بگیرند.

انتهای پیام 

کد خبر 28173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد