برنامه ریزی برای رسیدن سالم به سالمندی،کاهش آسیبهارا بدنبال خواهد داشت

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان مدیرکل بهزیستی استان در آیین افتتاح خانه فرهنگ شهروندی سالمند پویا گفت: شهرداری کرمان در این دوره، در همه‌ی مسائل اجتماعی نقش برجسته‌ای پیدا کرده است

.

عباس صادق‌زاده افزود: من وظیفه خود می‌دانم به عنوان یک مسئول در حوزه‌ی اجتماعی، از این اقدامات و به خصوص آقای عالم‌زاده شهردار و همکاران‌شان تشکر کنم.

وی گفت: اگر چه این اقدامات جزو وظایف شهرداریهاست ، اما شهرداری کرمان فراتر از وظایف خود، این نوع کارها را انجام داده است. ضمن اینکه در گذشته کمتر شاهد توجه به مسائل اجتماعی بوده ایم.

صادق‌زاده افزود: اگر بخواهیم در مسائل اجتماعی یک ورود جدی و تخصصی داشته باشیم، لازم است همه‌ی دستگاه‌ها، همکاری داشته باشند. 

وی اظهار داشت: شهرداری هم به واسطه‌ی اینکه یک شهر سالم و دوستدار سالمند و کودک را داشته باشد، بایستی در این زمینه نقش آفرینی کند که به خوبی این نقش را انجام داده است.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: ما نیز به عنوان یک دستگاه تخصصی، ضمن تشکر از این اقدام، با شهرداری همراهی و همکاری کرده و در جهت تقویت این کار، کمک می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی آمادگی دارد تا با ارائه خدمات و آموزشهای تخصصی در این مرکز به پویایی و نشاط سالمندان کمک کند اظهارداشت : حاضریم با ارائه محتواهای تخصصی و آموزشهای مورد نیاز ، فضایی با نشاط سرگرم کننده و موثر را برای سالمندان همشهری مان ایجاد نماییم

صادق زاده اذعان داشت : همه سالمندان ما بایدبه این نکته واقف باشند که روند درست پیر شدن و سالمندی سالم بسیار با اهمیت بوده و تاثیر زیادی در سلامت جسم و روح آنان دارد

وی افزود : مسئولان نیز باید به این مهم توجه کنند که ایجاد شرایط لازم برای اینکه روند سالمندی در استان روندی درست علمی و حساب شده باشد،از بسیاری از آسیبهای جامعه جلوگیری خواهد کرد

شهردار کرمان نیز در این مراسم گفت: سالمندان و توجه به نیازهای آنان، یکی از موضوعات مهم جامعه‌ی امروز ماست. چرا که این افراد سالیان زیادی تلاش و کار کرده‌اند و امروز که به درجه پر افتخار بازنشستگی، نائل شدند، نباید بدون برنامه و توجه در جامعه رها شوند.

سید مهران عالم‌زاده در آیین بهره‌برداری از خانه‌ی فرهنگ شهروندی "سالمند پویا" در هفته‌ی بیست و ششم پویش افتتاح شهرداری کرمان که با حضور نماینده اعضای شورای شهر و مدیر کل بهزیستی استان برگزار شد، افزود: بنابراین بایستی به کلیه‌ی نیازهای جسمی، روحی این افراد توجه کرد و هدف ما از راه‌اندازی این خانه‌ی فرهنگ نیز شروعی برای پرداختن ویژه به این افراد در محلات مختلف است. 

وی با بیان اینکه پرداختن به سرگرمی و تفریحات مناسب بازنشستگان نیز جزو کارهایی است که باید در اولویت انجام قرار گیرد، تصریح کرد: بنابراین ما باید به سمتی برویم که در پارک‌های سطح شهر فضاهایی برای دورهمی‌های این عزیزان ایجاد کنیم و همچنین به دنبال لیجاد فضاهای سرپوشیده‌ای در قالب خانه‌های فرهنگ باشیم که خدمات تخصصی‌تر و بیشتری به بازنشستگان ارائه دهند.

وی ادامه داد: این خانه‌ فرهنگ پیش از این به بازنشستگان شهرداری خدمات ارائه می‌داد، اما تصمیم گرفتیم با افزودن به فضا و ارائه خدمات بیشتر، این فضا را به عموم سالمندان به عنوان اولین خانه شهروندی سالمند پویا اختصاص دهیم.

عالم‌زاده گفت: این خانه در این منطقه، اولین خانه و نقطه‌ی شروع احداث خانه‌ه‌ی شهروند سالمند پویاست، اما قطعا در هر منطقه‌ی شهر به یکی از این خانه‌های شهروندی سالمند نیاز داریم. 

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: من معتقدم که باید به جایی برسیم که در هر محله، سراهای محله مختص و ویژه‌ی سالمند، کودک جوان و بانوان داشته باشیم اما چون این اقدام زمان‌بر است، و برای ۷۰ محله حداقل ۷۰ پروژه باید دیده شود، این خانه‌های فرهنگ تخصصی می‌تواند تجربیات خوبی برای راه‌اندازی آنها باشد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این خانه‌های فرهنگ به ما در شناسایی نیازهای افراد و برنامه‌ریزی‌های آتی برای راه‌اندازی خانه‌ها و سراهای دیگر در حوزه‌ی محلات، کمک زیادی می‌کند.

شهردار کرمان تصریح کرد: در این خانه‌ی فرهنگ شهروندی سالمند پویا، خدمات مورد نیاز این قشر متناسب با علائق و نیازهای آنان ارائه می‌شود.

در ادامه رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کرمان نیز گفت: راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ شهروندی برای اقشار مختلف جامعه از جمله کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت در دستور کار سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کرمان قرار دارد و در این راستا خانه‌ی فرهنگ شهروندی سالمند پویا، دهمین خانه‌ی فرهنگ شهروندی است که امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

جهانشاهی ادامه داد: امروزه جامعه‌ی سالمندان در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تجربه و توانایی‌های خوبی دارند؛ بنابراین تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت خود سالمندان، برنامه‌های متنوعی برای آنها در تدارک ببینیم.

وی تصریح کرد: این خانه‌ی فرهنگ در ادامه‌ی برنامه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان برای افزایش و توزیع عادلانه‌ی سرانه‌های فرهنگی شهر، به بهره‌برداری رسید و در تلاش هستیم با راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ تخصصی در حوزه‌های مختلف با بهره‌گیری از ظرفیت و توانایی گروه‌ها، اقشار و سازمان‌های غیر دولتی، مسیر مشارکت‌پذیری مدیریت شهری در حوزه‌های اجتماعی را هموارتر سازیم.

کد خبر 28158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد