آغاز اجرای برنامه‌ی درمان اجتماع‌مدار در مراکز ترک اعتیاد اجباری خراسان رضوی

اجرای برنامه‌ی درمان مدل اجتماع‌مدار در مراکز ماده‌ی 16 ترک اعتیاد خراسان رضوی آغاز شده است.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، این برنامه در راستای بالا بردن راندمان ماندگاری بهبودی معتادان متجاهر اجرایی شده است.

حسین تنها طلب در خصوص جزئیات این برنامه گفت: مراکز ماده‌ی 16 حسب دستور العمل‌های پیشین، تنها موظف به سم‌زدایی و نگهداری مددجویان و درمان نگهدارنده‌ی آنان با متادون به مدت سه ماه بود که انجام می‌شد اما بازده و خروجی مورد نظر را نداشت.

وی توضیح داد: انتظار این بود که معتاد متجاهر پس از گذراندن این دوره‌ی سه ماهه و با دارو درمانی و کمک‌های روان‌شناسی و مددکاری بتواند به زندگی سالم و عادی برگردد و بهبودی‌اش ماندگار باشد.

این روان‌شناس که در حاشیه‌ی نخستین جلسه‌ی آموزشی روان‌شناسان و مددکاران مراکز ماده‌ی 16 با خبرنگاران گفتگو داشت اضافه کرد: اما در عمل این اتفاق نیفتاد و بازده پاکی بهبودیافتگان، بسیار پایین بود که این مغایر با اهداف ترک اجباری محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای برنامه‌ی ترک اجباری، بهبود و بازگشت معتادان به زندگی سالم بود اظهار داشت: به دلیل همین کاستی در نیل به اهداف برنامه، مجموعه‌ی نهادهای دست اندرکار و از جمله مقامات قضایی استان، تصمیم گرفتند که ما متجاهرین بیمار را مدت بیشتری در این مراکز نگهداری کرده و برنامه‌ی تداوم درمان را برای آنها داشته باشیم.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با یادآوری اینکه شیوه‌نامه‌ی این برنامه‌ی تداوم درمان اجتماع‌مدار، توسط بهزیستی استان تدوین شده و پس از تأیید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به صورت آزمایشی، در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود تا نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده و پروتکل برنامه اصلاح گردد که برای اجرای سراسری مهیا شود.

تنها طلب گفت: در این برنامه، تأکید بر پرهیز مداری و درمان غیر دارویی است و حتی‌الامکان تلاش می‌شود از داروی کمتری در فرایند درمان استفاده شود مگر اینکه درمان و سم‌زدایی اولیه، بدون دارو امکان‌پذیر نباشد.

وی ادامه داد: در ادامه‌ی درمان، گروه‌های مختلف در کار مشارکت می‌کنند و از ظرفیت گروه‌های همیار، خانواده، روان‌شناسان مراکز، مددکاران و شرکای اجتماعی بهزیستی مثل انجمن‌های معتادان بهبودیافته و کارآفرینان در این مسیر بهره‌مند خواهیم شد.

وی تأکید کرد: اطمینان داریم که این روش، پاسخ بهتری در ماندگاری بهبودی معتادان دارد و نتایج مطلوب‌تری در بازگشت آنان به زندگی سالم خانوادگی خواهد داشت.

وی در عین حال گفت:‌ البته این فرایند، یک سری مراحل بیرونی در استقلال، استغنای فرهنگی اجتماعی، اشتغال و مهارت‌های زندگی نیز دارد که در حال رایزنی با نهادهای مرتبط، نیکوکاران و نیز سایر معاونت‌های بهزیستی هستیم تا این مراحل را نیز به فرایند اضافه کنیم و یک مسیر کامل را با همراهی خیرین طی نماییم.

وی همچنین گفت:‌ خیرین از جهت حمایت مالی و معنوی و توانمندسازی فرهنگی اجتماعی بهبودیافتگان، می‌توانند کمک‌های بسیار خوبی به این برنامه داشته باشند که امیدواریم به این هدف نیز دست پیدا کنیم.

شایان ذکر است نخستین جلسه‌ی آموزش روان‌شناسان و مددکاران مراکز ماده 16 خراسان رضوی، امروز چهارم دیماه در فرهنگ‌سرای ترافیک مشهد برگزار شد

کد خبر 28140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد