از رتبه 4 بهزیستی در ساخت مسکن مددجویان در کشور تا گلایه از برخی بانک‌ها

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی، نشست خبری 2 دی‌ماه مدیران کل شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اصحاب رسانه در محل سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد.

نشست خبری 2 دی‌ماه مدیران کل شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اصحاب رسانه در محل سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد.
دکتر قربانی،مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه، بهزیستی یک‌نهاد تخصصی و حمایتی است و عمده خدمات‌دهی بهزیستی فراتر از آن چیزی است که تنها به مددجویان خود ارائه می‌دهد، گفت: در سال 98، 103 هزار نفر را تحت پوشش داشتیم اما 220 هزار نفر از خدمات بهزیستی بهره‌مند شدند و دیگر خدمات گسترده این سازمان شامل «مراکز مشاوره، خطوط تلفن مشاوره‌ای، غربالگری بینایی و شنوایی، مشاوره‌های ژنتیک، پیشگیری از اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت‌ها» شامل تمام افراد می‌شود و تنها شامل افراد تحت پوشش نیست.
تعداد افراد تحت پوشش 
دکتر قربانی در خصوص تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی استان گفت: 110 هزار نفر و به‌بیان‌دیگر 44 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی استان می‌باشند و رتبه بهزیستی خراسان شمالی به نسبت افراد تحت پوشش به جمعیت استان رتبه 9 کشوری، تعداد مستمری‌بگیران 22 هزار 900 نفر که در این خصوص رتبه 5 کشور را داریم.
رتبه 4 کشوری در ساخت مسکن معلولین 
مدیر  کل بهزیستی خراسان شمالی تصریح کرد: در سال 99، 300 واحد به مددجویان و خانواده‌های معلول و زنان سرپرست خانوار واگذارشده است که جهت ساخت مسکن حائز رتبه 4 کشوری می‌باشیم.
وی در ادامه گفت: از ابتدای طرح نهضت «مسکن معلولین و مددجویان» حدود 2 هزار واحد ساخته‌شده و به مددجویان واگذارشده که از این تعداد هزار و 600 واحد در «دولت تدبیر و امید» ساخته‌شده است.
گلایه از برخی بانکها در خصوص ارائه تسهیلات
دکتر قربانی در خصوص اعتبارات اشتغال‌زایی این سازمان گفت: 31 میلیارد و 900 تومان اعتبارات اشتغالی ما بوده است که 25 میلیارد تومان تخصیص پیداکرده است و همه افراد دارای شرایط به بانک‌های عامل معرفی‌شده‌اند و تا به حال 50 درصد پرداخت‌شده است و مابقی هم در حال تشکیل پرونده و تشکیل است.
 وی با گلایه از برخی بانک‌ها گفت: بعضی از بانک‌ها آزمون وسع و استطاعت مالی افراد متقاضی را می‌سنجند! وقتی فرد مددجوی بهزیستی است سنجیدن استطاعت مالی این افراد تناقض است و از بانک‌های رفاه و توسعه تعاون که مشارکت بالایی در ارائه تسهیلات به مددجویان بسیار تشکر کنم که همراه و همپای همیشگی ما در ارائه خدمات به مددجویان بهزیستی هستند.
آمار مراکز تحت نظر بهزیستی
دکتر قربانی در خصوص تعداد مراکز زیر نظر بهزیستی عنوان کرد: 537 مرکز شامل مهد و مراکز تحت پوشش بهزیستی استان داریم که از این تعداد 68 مرکز شبانه‌روزی است.
وی افزود: 25 هزار نفر آخرین آمار معلولین استان است  که این تعداد خانوارهای تحت پوشش ما هستند که از این تعداد 11 هزار نفر و به عبارتی 4 هزار و 436 خانوار زنان سرپرست خانوار می‌باشند که تحت حمایت ما می‌باشند و تعداد کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست 102 نفر هستند که 176 نفر در مراکز شبانه‌روزی ما نگهداری می‌شوند و مابقی در خانواده‌های جایگزین، پذیرش شدند و از حمایت‌های مالی مشاوره‌ای و مددکاری بهزیستی بهره‌مند هستند.

مناسب سازی دغدغه اساسی بهزیستی 
قربانی با بیان اینکه مناسب سازی یکی دغدغه اساسی ما در بهزیستی است گفت:  قانون حمایت از افراد دارای معلولیت از سال 96 در مجلس تصویب‌شده است و سال  97 به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و در ماده 3 قانون به صراحت تمام دستگاه‌های دولتی مانند شهرداری ها و راه و شهرسازی و ...  مکلف شدند تا وظایف خود را انجام دهند و با متخلفان برخورد شود. وی با تشکر از تدابیر ویژه استاندار خراسان شمالی افزود: جلسات مستمری در خصوص  مناسب سازی انجام شده است و  تمام جلسات ستاد مناسب‌سازی استان نماینده معلولین استان را دعوت می‌کنیم و ابتکار ویژه استاندار خراسان شمالی شورای مشورتی استان 7 نفر از معلولین در حضور استاندار و معاونت‌های استانداری مشکلات را پیگیری می‌کنیم و کارگروه ویژه معلولین نیز ابتکار استانی است که این کارگروه نیز مسئولیت‌های ویژه‌ای در خصوص مسائل و مشکلات معلولین استان دارا است.
ارائه خدمات مشاوره ای، تحصیلی و توانبخشی
مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی عنوان کرد: مراکز مشاوره‌ای بهزیستی به‌صورت یک مرکز مشاوره دولتی و 25 مرکز غیردولتی و خطوط تلفن 1480 خدمات مشاوره‌ای رایگان از 8 تا 12 شب حتی در ایام تعطیل نیز برقرار است و خدمات خوبی را به تمام همشهریان ارائه می‌دهند.
دکتر قربانی در خصوص خدمات دانشجویی گفت: 670 دانشجو به‌عنوان معلول، زن سرپرست خانوار و فرزند تحت حمایت بهزیستی از هزینه‌های رایگان تحصیلی بهزیستی بهره‌مند شدند و هزینه شهریه کاملاً پرداخت‌شده است و در سال 99 نیز 350 دانشجو تا به امروز ثبت‌نام کردند.
وی در خصوص خدمات ساخت اندام‌های مصنوعی و کمک‌هزینه‌های مربوط به پروتز حدود 800 معلول ما در سال جدید از خدمات ما به ارزش 700 میلیون تومان بهره‌مند شدند.
4 مرکز مشاوره ژنتیک که یک مرکز دولتی و سه مرکز خصوصی که تاکنون 600 نفر از خدمات بهره‌مند شدند و 12 هزار و 500 نفر غربالگری بینایی و 8 هزار و 800 نفر نیز غربالگری شنوایی از خدمات بهره‌مند شدند.
اعتبارات کرونایی
اعتبارات کرونا طبق برنامه کشوری بهزیستی به ازای هر مددجو در مراکز نگهداری بهزیستی 500 هزار تومان به‌حساب مراکز نگهداری مددجویان و در سه مرحله پرداخت‌شده است و مرحله چهارم نیز به‌زودی واریز خواهد شد.
سه مرحله پرداخت کمک موردی به مددجویان بهزیستی داشتیم که به‌صورت روزانه و مستمر از خدمات ما بهره‌مند شدند و در مجموع اعتبارات کرونا 8 میلیارد تومان اعتبارات بهزیستی به مددجویان از ابتدای سال جاری تا کنون بوده است.

پروژه 294 واحدی مسکن معلولین
دکتر قربانی در خصوص پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات پروژه 294 واحدی مسکن مددجویان بهزیستی گفت: ریشه مشکلات این پروژه درگذشته است و این پروژه جز مسکن مهر بوده است ما در بهزیستی و به‌عنوان یکی از نهادهای مسئول دو برابر اعتبار بیشتر از وظیفه‌ای که بر عهده ما بوده است، اختصاص دادیم.
قربانی ادامه داد: مسائل و مشکلاتی در بین پیمانکاران فصل اول انجمن خیرین مسکن‌ساز و پیمانکاران فصل دوم مطالباتی وجود دارد و دیگر مشکلات این پروژه مربوط به طرح مسکن مهر است و جدای از این پروژه 294 واحدی عملکرد خوبی در خصوص مسکن معلولین و مددجویان داشتیم.

کد خبر 28129

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد