نیروهای ارزشمند و فداکار سازمان بهزیستی هم می توانند بخشی از پیکره داوطلبی جمعیت هلال احمر باشند

مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی کشور و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز ۲دی ماه جاری، با حضور دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور و دکتر کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر و جمعی از مسئولین هر دو نهاد ،در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر همتی رییس جمعیت هلال احمر در این مراسم به جوانان نجاتگر و امدادگران داوطلب که بدون هیچ چشمداشت در کنار جمعیت هلال احمر هستند، اشاره کرد و گفت:جمعیت ۸هزار نفری هلال احمر میزبان ۲میلیون نفر از این داوطلبان است که در حوزه های مختلف به خدمت می پردازند و با تفاهم نامه ای که امروز منعقد می شود، می توانیم همکاری های خوب و پسندیده ای که در حوزه فعالیت های داوطلبانه از قبل هم با بهزیستی داشته ایم، ارتقا دهیم.

وی افزود:نیروهای ارزشمند و فداکار سازمان بهزیستی هم می توانند بخشی از پیکره داوطلبی جمعیت هلال احمر باشند و خدمات خود را به صورت سازماندهی شده در قالب نیروهای داوطلب هلال احمر ارائه دهند. همچنین جمعیت هلال احمر آمادگی ساماندهی و هدایت خدمات تمامی موسسات خیریه و افراد خیری که در فعالیت های امدادی و سوانح و حوادث مختلف با سازمان بهزیستی همکاری می کنند را دارد.

همتی به موضوع «تاب آوری» در جامعه اشاره کرد و گفت: تقویت تاب آوری در جامعه با آموزش افراد جامعه ممکن است و یکی از وظایف جمعیت هلال احمر فراهم کردن آموزش های همگانی و تخصصی در این زمینه است و از تمام ابزارهای موجود مثل صدا و سیما، فضای مجازی، آموزش های چهره به چهره و... در این راه استفاده می کنیم.

وی افزود:افراد آسیب پذیر با بیماری های زمینه ای و مشکلات حمایتی که بخش عمده از آنان در گروه مددجویان بهزیستی هستند، یکی از گروه هایی هستند که در حوادث  مختلف شاهد مرگ و میر  و آسیب بیشتر آنها بوده ایم که در خصوص آموزش تاب آوری اجتماعی برای این گروه به تمرکز بیشتر نیاز داریم و هر گاه بتوانیم با ارائه آموزش های لازم استرس مردم را در مواجهه با حوادث کم کنیم، می توانیم بگوییم جامعه ای تاب آور داریم.

همتی به حمایت های خوب دولت در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: دولت نیز همکاری های خوبی در زمینه آموزش تاب آوری اجتماعی به جامعه با ما  دارد اما آماری که داریم مناسب نیست و همچنان به تلاش بیشتر نیاز است.

وی افزود: جامعه تاب آور به شهرها و مراکز پرجمعیت و دارای امکانات محدود نمی شود، بلکه  در روستاها و مناطق کم برخوردار، به شکل جدی تر مطرح است و تقریبا در تمامی مناطقی که شعب و دفاتر جمعیت هلال احمر وجود دارند، ادارت وفضاهای خدمات بهزیستی به افراد دارای معلولیت و نیازمند نیز مستقر هستند.

همتی به «خانه های هلال» اشاره کرد و گفت: ۳۶۰۰ خانه هلال تا به امروز در سراسر کشور و عمدتا در مناطق محروم راه اندازی شده است به عنوان یک هلال احمر کوچک در دل مناطق محروم، مباحث آموزش و ساماندهی نیروها را انجام می دهند که می توان با همکاری این خانه ها و موسسات خیریه و خیرین بهزیستی، خدمات بهتری به افراد نیازمند ارائه داد و آموزش ها را نیز سازماندهی کرد.

 وی به همکاری نزدیک جمعیت هلال احمر از زمان زلزله بم تا سیل سال های اخیر اشاره کرد و گفت:۲مقوله جمع آوری کمک های مردمی و سلامت روان آسیب دیدگان در حوادث و بحران ها، ارتباط نزدیک بین دو نهاد بهزیستی و جمعیت هلال احمر بوده اند. سازمان بهزیستی و موسسات خیریه در جلب اعتماد مردم و مشارکت های ویژه مردمی در این زمینه، کمک بسیار خوبی به ما داشته اند و از برادر گرانقدرمان دکتر قبادی دانا انتظار داریم بیش از گذشته این حوزه را تقویت کند.

رییس جمعیت هلال احمر، اعتماد عمومی را بزرگترین سرمایه ای دانست که هلال احمر، بهزیستی و کل نظام اسلامی کشور می تواند به آن افتخار کند. وی همچنین بر لزوم آموزش توسط تیم های تخصصی برای سلامت روان افراد بحران دیده، پیش از شروع بحران و در ساعات اولیه وقوع حوادث نیز تاکید کرد.

همتی، تعادل در توزیع امکانات و خدمات ارائه شده در میان افراد آسیب دیده در بحران ها را نیز از مواردی دانست که با امضای تفاهم نامه ایجاد می شود وگفت:متاسفانه اطلاعات ناکافی از آمار و تعداد افراد آسیب دیده در بحران ها، بعضا موجب توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات در مناطق آسیب زده شده است و نارضایتی عمومی را به دنبال دارد و می توان امیدوار بود که با امضای این تفاهم نامه توزیع عادلانه و متناسب خدمات و به دنبال آن رضایت و آرامش بیشتر مردم در این بحران، صورت گیرد.

وی به کمک های جمعیت هلال احمر به سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت:طی دو سال گذشته بیش از ۵۰۰میلیارد ریال از سوی جمعیت هلال احمر به سازمان بهزیستی، پرداخت شده است که بخش عمده از آن به بیماران ضایعه نخاعی  در بحران ها و حوادث طبیعی و همچنان حوادث جاده از اختصاص یافته است. همچنین ۱۷میلیارد نیز صرف بازسازی منازل آسیب دیده مددجویان از سیل و بحران ها شده است.

همتی در پایان اظهار امیدواری کرد که شاهد هم افزایی هر چه بیشتر بهزیستی و جمعیت هلال احمر(دو سازمان مردم نهاد و متکی بر اعتماد عمومی) باشیم.

کد خبر 28009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =