10 برابر شدن تماس مردم با اورژانس اجتماعی خراسان رضوی در ایام کرونا

تماس‌های مردمی با اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در یک سال گذشته ده برابر شده است.

به گفته‌ی کارشناس مسؤول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، این افزایش ناگهانی پس از پیام موبایلی وزارت بهداشت مبنی بر تماس با اورژانس اجتماعی در صورت داشتن مشکلات فردی و خانوادگی در دوران قرنطینه‌ی خانگی صورت گرفته است.

نسیم بوستانی با بیان اینکه یک سوم تماس‌ها با اورژانس اجتماعی، غیر مرتبط با وظایف این فعالیت است گفت: اگر این مقدار را از تماس‌ها کم کنیم باز هم ملاحظه می‌کنیم که کارشناسان اورژانس اجتماعی، مددکاران و روان‌شناسان این سازمان، در دوران کرونا اقلا 5 برابر زمان عادی فعالیت می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه اورژانس اجتماعی بر اساس مصوبات ستاد کرونا، جزو مشاغل گروه یک تلقی شده است گفت: تمام کارشناسان ما با حداکثر نیرو و توان در 10 ماه گذشته، به صورت تمام وقت و بدون تعطیلات و مرخصی، کار کرده‌اند تا بخشی از مشکلات فردی و خانوادگی را در سطح استان حل کنند یا در جهت کنترل و کاهش آسیب‌ها تلاش نمایند.

بوستانی ضمن تأکید بر اینکه درخانه ماندن اعضای خانواده، خود به خود زمینه‌ی تنش و درگیری را بیشتر می‌کند گفت: در طول ده ماه گذشته به طور میانگین روزانه 300 تماس با اورژانس اجتماعی خراسان رضوی به ثبت رسیده که تقریبا 10 برابر میانگین سال قبل است.

وی بیان کرد: از این تعداد نزدیک به 40 هزار تماس، غیر مرتبط بوده که به سایر سازمان‌ها ارجاع شده و در مجموع 85 هزار و 379 تماس مرتبط برقرار گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: در ده ماه گذشته همکاران من در سطح 20 شهرستان استان خراسان رضوی که دارای اورژانس اجتماعی می‌باشند 3400  مأموریت را به انجام رسانده‌اند.

وی تأکید کرد: در حالی که میانگین مأموریت برای یک واحد سیار، 5 مورد پیش‌بینی شده، در برخی روزها همکاران من در واحد سیار بیش از سی مأموریت را انجام داده‌اند که در چند سال اخیر در اورژانس اجتماعی،‌ بی‌سابقه است.

وی فشار کاری بیش از حد بر کارشناسان این بخش را نگران کننده دانست و گفت: هر چند که تمام تلاش ما این است که کیفیت خدمات افت نداشته باشد اما باید در نظر داشته باشیم که همه‌ی ما انسان هستیم و در اثر خستگی و فرسودگی ناشی از کار سنگین فوریت‌های اجتماعی، ممکن است نتوانیم کارمان را به نحو احسن انجام دهیم.

بوستانی یادآور شد: اورژانس اجتماعی در خراسان رضوی، با حداقل نیرو و امکانات لجستیکی و انسانی، بهترین و بیشترین خدمات را به شهروندان ارائه می‌کند.

وی تصریح کرد: با همه‌ی وسعت و جمعیت مشهد، باید در نظر داشته باشیم که اورژانس اجتماعی مشهد، فقط 6 دستگاه خودرو دارد و شهروندان باید به این محدودیت‌ها توجه داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که نهادهای مسؤول و برنامه‌ریز، با توجه به حساسیت مسائل اجتماعی، حمایت‌های لازم را از بهزیستی داشته باشند تا بتوانیم کیفیت و کمیت خدمات خود را افزایش دهیم چون اگر بخواهیم به همه نیازها و تماس‌ها پاسخ مناسب داشته باشیم باید دست کم سه برابر اندازه‌ی فعلی، خودرو، نیروی انسانی، روان‌شناس و مددکار اجتماعی داشته باشیم.

وی همچنین با یادآوری فرایند کار اورژانس از تماس تا پایان مأموریت گفت: همچنین کلیه مراکز خوابگاهی جهت پذیرش مددجویان آسیب‌دیده و در معرض آسیب، نیاز به تقویت نیروی انسانی و تجهیز و مناسب‌سازی دارند تا بتوانند به وظایف خود به بهترین نحو عمل نمایند.

کد خبر 27924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد