در رسانه|مدیرکل بهزیستی ایلام: رعایت حقوق معلولان در جامعه ضعیف است

ایلام - ایرنا - مدیرکل بهزیستی ایلام با بیان اینکه حقوق معلولان در حوزه های مختلف در جامعه رعایت نمی شود، گفت: زمینه احقاق بسیاری از حقوقی که این افراد باید همچون شهروند عادی داشته باشند، تاکنون بصورت کامل فراهم نشده است.

زهرا همتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مساله موجب شده است بجای حاکم بودن نگاه توانمندسازی برای قشر دارای معلولیت در جامعه، نگاه ترحم آمیز بیشتر رواج داشته باشد.

افراد دارای معلولیت باید بیشتر در جامعه دیده شوند

وی اظهار کرد: مسوولان جامعه وظیفه دارند فضایی را ایجاد کنند که معلولان بیشتر در جامعه دیده شوند زیرا در اینصورت توانمندی آن ها نیز بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و کمتر با دید ترحم به آنها نگاه می شود.

مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: این دیدگاه باعث عادی سازی نگاه عموم به افراد دارای معلولیت شده و نگاه ترحم آمیز را در جامعه اصلاح می کند.

هیچ معلولی انزوا را دوست ندارد

مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: بدون شک هیچ فرد دارای معلولیتی انزوا را دوست ندارد و این انزوا در نتیجه دیدگاه های ترحم آمیز مردم و یا تفکرات غلط خانواده های این افراد است که باید بازنگری شود.

همتی افزود: ممکن است برخی خانواده ها به علت داشتن فرزند معلول احساس خجالت داشته و یا نگران آسیب دیدن روحیه فرزندانشان به علت عدم پذیرش و دیده نشدن از سوی مردم باشند که این مسایل موجب می شود تمایلی به حضور فرزندانشان در جامعه نداشته باشند.
وی ادامه داد: معلولیت در نگاه این افراد نوعی نقص است و ممکن است توانمندی فرد دارای معلولیت را در سایر حوزه ها نبینند.

اجرای کامل قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نیازمند عزم همگانی است

مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: اجرای کامل این قانون نیازمند عزم همگانی است چراکه هنوز موادی از این قانون بطور کامل اجرایی نشده است.

همتی اختصاص سه درصد سهمیه استخدام دستگاه های اجرایی به قشر افراد دارای معلولیت را یکی از موارد مهم این قانون عنوان کرد و گفت: این قانون بصورت کامل از سوی دستگاه های اجرایی رعایت نمی شود.

وی بیان کرد: این در حالی است که تحقق کامل این مساله بخش زیادی از مشکل اشتغال افراد دارای معلولیت را مرتفع خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی ایلام ضمن تاکید بر اینکه افراد دارای معلولیت به ترحم نیازی ندارند خواستار اصلاح دیگاه مردم به این قشر از جامعه شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۰درصد هرجامعه ای را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند گفت: این افراد به عنوان بیشترین اقلیت جامعه نیاز جدی داشته که دیده شوند و نیازهای آنها را با توجه به شرایط جسمیشان ویژه ببینیم.

وی با اشاره به محدود بودن اعتبارهای دولتی گفت: علاوه بر دستگاه های دولتی افراد خیر و نیکوکار نیز می توانند در زمینه ارایه خدمات هرچه مطلوبتر به افراد دارای معلولیت با این دستگاه همکاری لازم داشته باشند.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۱۵ هزار و ۷۸ معلول شامل یک هزار و ۷۶۸ معلول دارای مشکل بینایی، ۶ هزار و ۳۷۸ معلول جسمی حرکتی، ۲۰۱۹ معلول دارای مشکل شنوایی، ۴۰۸ معلول گفتاری، ۲۸۴۰ معلول ذهنی و ۵۷۲ معلول اعصاب و روان است.

از جمعیت ۱۵ هزار و ۷۸ معلول ساکن در استان، یک خانواده داری ۶ نفر معلول، پنج خانواده با پنج نفر معلول، ۲۲ خانواده با چهار نفر معلول، ۹۷ خانواده با سه نفر معلول، ۵۸۱ خانواده با دو نفر معلول و سایر امار به خاتواده های دارای یک معلول اختصاص دارد.

سه درصد جامعه ایلام را معلولان تشکیل داده اند.

کد خبر 27599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد