راه‌اندازی خدمت درگاه پرداخت اینترنتی پست بانک برای نابینایان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی

در بـخش بانکداری، امکان خرید اینترنتی از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی(IPG) بنا بر درخـواست نابینایان کـشور فراهم شد. خدمتی که برای مردم کشور در دهه اخیر فراهم شده بود و میزان بهره‌گیری از آن با رشد تصاعدی به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا در حال افزایش است. این موضوع مهم و خدمت کارساز برای نابینایان با انجام اقدامات اثربخش و تعامل با این قشر از مردم کشور در پست بانک ایران با ملاحظات امنیتی برای اولین بار با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی و با استقبال روشندلان مواجه شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، زمینه‌سازی برای دسترسی عادلانه و منصفانه به خدمات عمومی(اعم از خدمات دولتی یا مالی_بانکی) یکی از پیش‌نیازهای توسعه در کشور است. از آنجایی که براساس آمارهای ارائه شده حدود ۲۰۳ هزار نابینا در کشور زندگی می‌کنند، دسترس‌پذیری نرم‌افزارها و سامانه‌های ارائه خدمات و زمینه‌سازی برای دسترسی منصفانه این گروه از شهروندان از اهمیت اساسی برخوردار است.

در این میان بدون دسترس‌پذیری سامانه‌های پرداخت برخط و صفحات پرداخت اینترنتی(IPG) که تبادلات مالی را فراهم می‌کند عملاً هیچکدام از برنامه‌های موبایلی (اپلیکیشن‌ها) و کسب و کارهای برخط نمی‌توانستند خدمات و محصولات خود را دسترس‌پذیر نمایند؛ همچنین با توجه به کرامت انسانی و کاهش نیاز افراد دارای اختلال بینایی، استفاده از ابزارهای صوتی و افزایش دسترس‌پذیری، در اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

رونمایی از دسترس‌پذیری سامانه پرداخت الکترونیکی توسط پست بانک و با همکاری شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با امکان گویاسازی کـدهای کیجا گـامی مـهم در راسـتای تحقق ایـن هـدف محسوب می‌شود. به همین منظور تمامی خدمات پرداخت الکترونیک در پست بانک برای نابینایان دسترس‌پذیر می‌باشد و در همین راستا سازمان فناوری اطلاعات مشاوره‌هایی برای دسترس‌پذیری خدمات اپلیکیشن‌های پرکاربرد برای معلولان را آغاز کرده است.

تجربه پست بانک در خدمت به نابینایان در قالب نصب دستگاه‌های مخصوص و ... نشان مـی‌دهد کـه بهترین نـوع ارایـه خـدمات بـه ایـن عـزیزان، دسترس‌پذیر کردن خـدمات بانک از طریق درگـاه غیرحضوری کارآمد یعنی اینترنت بوده است.

پست بانک ایران در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، نسبت به اجرایی کردن سیاست‌ها و راهبردهای ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اقدام به راه‌اندازی خدمت درگاه پرداخت اینترنتی(IPG) برای نابینایان اقدام کرده است. نابینایان در بخش انجام خدمات بانکی به صورت غیرحضوری دارای چـالش اساسی بودند کـه تا به حال هیچکـدام از بانک‌ها بـه ایـن دغدغه توجه نکرده بود و بـا راه‌اندازی این خدمت، نابینایان می‌توانند به صورت غیرحضوری از خدمات پرداخت و خرید اینترنتی بهره‌مند شوند. این خدمت افق روشنی را بر کاهش مشکلات این قشر از جامعه که بیش از ۲۳۰ هزار نفر در کشور هستند به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا می‌گشاید.

دسترسی نابینایان به این خدمت به عنوان یک تحول در زندگی این عزیزان برای انجام امـور مختلف زندگی قلمداد می‌شود و با توجه بـه دسترسی همه مردم بـه ایـن خدمت، جزء حقوق آنها قلمداد می‌شود.

کد خبر 27560

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =