۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کرونا و بحران سالمند سالم

سالم ماندن در هر سنی مهم است و این احساس فقط به خاطر اینکه چند موی خاکستری دارید تغییر نمی‌کند، اکنون که در شرایط پاندمی کرونا هستیم و باید همانطور که سالمند می شویم، سالم بمانیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال کشورمان هشت میلیون و ۲۳۱ هزار نفر بوده و حدود ۹.۹ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، با توجه به شرایط کرونایی و اینکه این بیماری مشخص نیست تا چه زمانی با ما همراه خود بود، باید دوره سالمندی سالم، فعال داشته باشیم.

جهان درگیر پاندمی کووید ۱۹ شده است کنترل بیماری و پیشگیری از آن، به ویژه در گروه سالمندان که در معرض خطر بالاتری در مقایسه با سایر گروه‌های سنی هستند، از مهمترین چالش‌ها بوده که باید خود سالمندان به سلامت روح و روان خود توجه داشته باشند تا جسم نیز دچار بیماری نشود.

به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تجربه یک سالمندی سالم در افراد جمعیت، حفظ سلامت، به تعویق انداختن وابستگی و ناتوانی، برخورداری از سلامت روان و حفظ نشاط و سرزندگی سالمندان و مشارکت آنان در جامعه است و این عوامل زمانی تحقق می‌یابد که مراقبت‌های سلامتی مطلوب از زمان پیش از تولد آغاز و در کلیه مراحل بعدی زندگی استمرار و تداوم یابد.

برخی از روانشناسان بر این باورند که سالمندی سالم به این معنا است که به طور مستمر خود را بازسازی کنید، همانطور که از سنین ۶۰، ۷۰، ۸۰ و فراتر از آن عبور می‌کنید باید چیزهای جدیدی که از آن لذت می‌برید را پیدا کنید، یادگیری برای انطباق با تغییر، اقدامات فیزیکی و اجتماعی، ارتباط با عزیزان و جامعه، اما متأسفانه برای بسیاری از افراد، سالمندی ترس و اضطراب به ارمغان می‌آورد.

اکنون این پرسش در ذهنمان بوجود می‌آید که چگونه می‌توانم در این دوران از خود مراقبت کنم؟ اگر همسرم را از دست بدهم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وقتی پیر شوم چه بر سر مغزم میاید؟ با این حال، بسیاری از این ترس‌ها از باورهای اشتباهی که در مورد سالخوردگی وجود دارد نشأت می‌گیرد.

واقعیت‌هایی در مورد سالمندی سالم

منیژه احمدی کارشناس روانشناسی انجمن آلزایمر ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: بیماری‌هایی وجود دارد که با کهولت سن شایع‌تر می‌شود، با این حال سالمندی به این معنی نیست که سلامت شما کم می‌شود و یا به صندلی چرخدار وابسته می‌شوید، اقدامات پیشگیرانه مانند تغذیه سالم، ورزش و مدیریت استرس می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن و یا صدمات در مراحل بعدی زندگی را کاهش دهد.

وی می‌افزاید: همین طور که سنتان بالا می‌رود متوجه می‌شوید به آسانی قبل قادر به یادآوری گذشته نیستید و یا زمان زیادی برای بازیابی اطلاعات و خاطرات صرف می‌کنید، با این حال از دست رفتن حافظه یک نتیجه اجتناب ناپذیر نیست. آموزش مغز و یادگیری‌های جدید می‌تواند در هر سنی رخ دهد. راه‌های زیادی وجود دارد برای اینکه ذهن خود را هشیار نگه دارید هرچه سریع‌تر اقدام کنید بهتر است.

احمدی اظهار می‌دارد: یکی از باورهای مخرب این است که پس از یک سن خاص، نمی‌توانید چیزهای جدید بیاموزید ولی خلاف این موضوع صادق است، افراد سالمند قادر به یادگیری هستند به علاوه اینکه خردی دارند که با تجربه‌های زندگی همراه است، اگر به این قضیه اعتماد داشته باشید محیط مثبتی را برای تغییرات آماده کرده‌اید.

نکاتی برای مقابله با تغییر نگاه سالمندی

این روانشناس تصریح می‌کند: همانطور که سنتان از ۵۰ سالگی رد می‌شود دوره‌هایی از شادی و استرس را خواهید داشت، مهم این است که چطور خود را انعطاف پذیر سازید و راه‌هایی برای مقابله با تغییرات بیابید. این توانایی به شما کمک خواهد کرد از اوقاتتان استفاده بهتری بنمایید و در شرایط سخت خود را حفظ کنید.

احمدی می‌گوید: ممکن است برایتان سخت باشد احساساتتان را بروز دهید، شاید حس می‌کنید که نمایش احساسات نامناسب است و نشان دهنده ضعف است، بروز ندادن احساسات منجر به خشم و افسردگی می‌شود. به دنبال یافتن راه‌هایی برای پردازش و بروز احساسات خود مانند صحبت کردن با یک دوست نزدیک، یا نوشتن روی کاغذ باشید.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل زندگی خارج از کنترل ما هستند و ایجاد استرس می‌کنند، ادامه می‌دهد: بر روی چیزهایی که می‌توانید آنها را کنترل کنید تمرکز کنید و با عزت نفس با محدودیت‌ها رو به رو شوید، دنبال فرصت‌های طلایی زندگی خود باشید و به خود یاداوری کنید که ناتوان نیستید.

با افزایش سن زندگی تغییر می‌کند

این روانشناس اظهار می‌دارد: با افزایش سن، زندگی تغییر خواهد کرد و به تدریج چیزهایی که قبلاً به شما هدف می‌دادند را از دست می‌دهید.، اما اینجا زمانی نیست که از حرکت رو به جلو باز ایستید. آینده می‌تواند زمانی باشد برای ماجراجویی‌های جدید و به دنبال فعالیت‌هایی باشید که از آن لذت می‌برید.

احمدی می‌افزاید: هر کس راه‌هایی برای لذت بردن و شادی را تجربه کرده و فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید در طول زمان ممکن است تغییر کند. اگر بازنشسته شده‌اید، یا فرزندانتان خانه را ترک کردند ممکن است دریابید زمان بیشتری برای لذت بردن از فعالیت‌های خارج از کار و خانواده دارید. در هر صورت در نظر گرفتن زمانی برای تغذیه روح و روان هیچ وقت اتلاف وقت نیست.

سالم ماندن از طریق خنده و بازی

وی تاکید می‌کند: خنده برای ذهن و بدن دارویی قوی است و کمک می‌کند در هر سنی پر انرژی و سالم بمانید و در شرایط سخت طاقت بیاورید و سالمندی شامل تغییرات فیزیکی خواهد بود اما به معنی ناتوانی نیست، بسیاری از چالش‌های فیزیکی با مراقبت از خود غلبه پذیرند و هیچ گاه برای شروع دیر نیست.

احمدی با اشاره به اینکه با افزایش سن سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد و اشتها تحت تأثیر قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: مصرف سبزیجات، میوه، غلات به تنظیم اشتها کمک می‌کند و حتماً به حد کافی آب بنوشید.

                                                                                                                                                                                                               

کد خبر 27528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد