نگاهی به عملکرد دفتر امور بانوان و خانواده بهزیستی خراسان رضوی

حوزه مشاور مدیر کل در امور زنان و خانواده بهزیستی استان خراسان رضوی زیر نظر مستقیم مدیر کل فعالیت نموده و مسؤولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی فعالیت‌ها و برنامه‌های امور بانوان (هم در میان کارکنان و هم اعضای جامعه هدف سازمان) بهزیستی را برعهده دارد.

اهداف این حوزه، در نگرش کلی و غیر سازمانی، تلاش برای ارتقا و احیانا تصحیح بینش جامعه در رابطه با مسائل زنان و نیازهای آنان، رفع مشکلات بانوان شاغل و عضو جامعه‌ی هدف در زمینه‌ی فردی، اجتماعی و خانوادگی، و نیز ارتقای سطح دانش و بهره‌مندی از نظرات علمی گروه هدف، برای بهبود سلامت و کیفیت زندگی آنان می‌باشد.

عملکرد این حوزه همه ساله از سوی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و همچنین دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور سنجیده می‌شود.

در سال جاری، برنامه‌های این حوزه که بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری تدوین گردیده، از طریق دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در 7 توصیه به شرح ذیل به بهزیستی ابلاغ شده است:

توصیه اول: توسعه و پیشرفت در زمینه علمی و پژوهشی

برای تحقق این توصیه، در شش ماه اول دو عنوان پژوهشی خاص بانوان در خصوص سلامت و طلاق تصویب و در حال بررسی و انجام بوده است و همچنین تهیه یک گزارش تحلیلی از رصد هزار مشاوره طلاق در استان در سه ماهه دوم انجام شده است.

توصیه دوم: برجسته کردن ارزش‌های معنوی و اخلاقی متناسب با مبانی معرفتی اسلام و انقلاب که شامل برنامه‌های مناسبتی ویژه بانوان در سالروز رحلت امام، روز خانواده، روز ازدواج و روز دختران بوده و جمعا حدود 120 برنامه برای گروه‌های هدف در این مناسبت‌ها در شش ماهه اول سال جاری انجام شده است.

توصیه سوم: تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از 14 برنامه‌ی پیش‌بینی شده توسط استانداری 8 برنامه در حوزه‌ی بهزیستی، مصداق نداشته و یک برنامه نیز به دلیل کرونا انجام نشده است. لکن در همین زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوعات اشتغال و کارآفرینی برای بانوان جامعه هدف، بازدید از واحدهای اقتصادی با مدیریت بانوان جهت بررسی و رفع مشکلات آنان، شناسایی واحدهای غیر فعال مشکل‌دار با مدیریت بانوان، شناسایی پروژه‌های اقتصادی بلاتکلیف با مدیریت بانوان، ایجاد، فعال‌سازی و تثبیت صندوق‌های خرد کمک به اشتغال زنان روستایی، اختصاص تسهیلات اشتغال‌زایی بانوان جامعه هدف و ایجاد اشتغال جدید برای بانوان، اقدامات مؤثر این حوزه بوده است.

توصیه چهارم: تغییر و ارتقای سبک زندگی بانوان هدف

در این زمینه حدود 10 هزار و 356 نفر ساعت دوره آموزشی ویژه زنان و خانواده برای گروه‌های هدف برگزار گردیده و 10 کلیپ، پادکست، اینفوگرافی و موشن گرافی با محتوای آموزشی اشتغال، اعتیاد، طلاق، سلامت جسم و روان و تربیت و پرورش کودک و نوجوان در شش ماهه اول امسال تهیه و در اختیار اعضای جامعه هدف قرار گرفته است.

توصیه پنجم: تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی

در اجرای این توصیه، 16 هزار و 268 نفر ساعت دوره‌های آموزشی مختلف با سرفصل مهارت های زندگی، تاب‌آوری، نحوه انتخاب همسر، روابط زوجین و موارد مشابه برای دختران و پسران و همسران عضو جامعه‌ی هدف برگزار گردیده، و در کنار این حجم از کار آموزشی، بانک اطلاعاتی زنان و دختران معتاد تهیه گردیده و دوره‌های آموزشی نیز برای آنان برگزار گردیده است. همچنین در این راستا در خصوص تأمین جهیزیه فرزندان معلولین و زنان سرپرست خانوار و احداث مسکن زنان در شهرها و روستا با کمک و مشاوره در تهیه 200 سری جهیزیه از سوی سازمان و نیز اجرای ده‌ها واحد مسکونی برای اعضای جامعه هدف، اقدامات بسیار مؤثری انجام پذیرفته است.

توصیه ششم: افزایش بانوان در پست‌های مدیریتی

برای تحقق این توصیه 10 هزار نفر ساعت دوره آموزشی در راستای توانمندسازی بانوان شاغل برگزار گردیده است. لازم به ذکر است از میان 30 شهرستان که ادارات بهزیستی در آنها دایر است 8 نفر از خانم‌های شاغل، ریاست ادارات بهزیستی شهرستان‌ها را بر عهده دارند که مایه افتخار و مباهات جامعه بانوان است. همچنین 26 مدیر از میان خانم‌های شاغل در مدیریت شهرستان ها و مراکز و مجتمع‌های تحت پوشش حضور دارند.

توصیه هفتم: کاهش آسیب‌های وارده به کودکان و برنامه‌ریزی جهت رشد همه جانبه کودکان و نوجوانان

در این زمینه، کانال‌ها یا گروه‌هایی در فضای مجازی جهت آموزش و اطلاع‌رسانی با موضوعات مرتبط با کودکان ایجاد گردیده و به دانش‌آموزان و والدین معرفی شده است. همچنین محتواهای آموزشی مورد نیاز در حوزه کودک و نوجوان از طریق تهیه 9 هزار و 505 کلیپ (از طریق مهد کودک‌ها) و 8 انیمیشن، پادکست، اینفوگرافی و موشن‌گرافی به انجام رسیده است.

شایان ذکر است با توجه به اینکه جامعه هدف سازمان بهزیستی از اقشار آسیب‌پذیر تشکیل شده و برخی از اقدامات و فعالیت‌ها به منظور پیشگیری از سرایت بیماری کرونا از سوی سازمان بهزیستی کشور به حالت تعلیق درآمده، لذا بخش قابل توجهی از اقدامات و فعالیت‌هایی که در برنامه‌ی حوزه زنان بوده به همین جهت اجرا نشده که این امر می‌باید در ارزیابی فعالیت‌های حوزه لحاظ شود.

بر اساس ارزیابی دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی، عملکرد حوزه امور بانوان و خانواده بهزیستی خراسان رضوی در شش ماه اول امسال در بین حدود 50 دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفته و جزو ده دستگاه برتر اعلام شده است.

کد خبر 27254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد