نگاهی گذرا به عملکرد پیشگیری در حوزه معلولیتها در شش ماهه نخست سال 99

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خراسان شمالی دکتر قربانی مدیر کل بهزیستی استان گزارشی در خصوص پیشگیری در حوزه معلولیتها وغربالگری شنوایی وبینایی و...ارایه کردند .

غربالگری بینایی و شنوایی کودکان در خراسان شمالی

دکتر قربانی رئیس اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در شش ماه نخست سال 99 پنج هزار و 909 نوزاد غربالگری شنوایی و 10 هزار و 500 نوزاد نیز در طرح غربالگری بینایی مورد معاینه قرار گرفتند

به گزارش روابط عمومی خراسان شمالی دکتر قربانی رئیس اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در شش ماه نخست سال 99 پنج هزار و 909 نوزاد غربالگری شنوایی و 10 هزار و 500 نوزاد نیز در طرح غربالگری بینایی مورد معاینه قرار گرفتند.

اسماعیل قربانی تصریح کرد: در سال 98 تعداد نوزادانی که در طرح غربالگری شنوایی معاینه شدند 14 هزار و 48 نفر بوده است که از این تعداد 30 نوزاد دریافت‌کننده سمعک شدند و 241 نوزاد نیز دارای مشکلات طبی بودند که این آمار در شش‌ماهه اول سال 99 بدین شکل است که 6 نوزاد دریافت‌کننده سمعک بودند و 56 نوزاد دارای مشکلات طبی قرار داشتند.

وی افزود: بهزیستی خدماتی نظیر پرداخت کمک‌هزینه سمعک به خانواده‌های نیازمند و پرداخت کمک‌هزینه انجام تست‌های تخصصی برای خانواده‌های نیازمند و همچنین پرداخت هزینه غربالگری به خانواده‌های نیازمند ارائه می‌دهد.

پیشگیری از تنبلی چشم

اسماعیل قربانی در خصوص طرح پیشگیری از تنبلی چشم نیز افزود: در سال 99 این طرح در تیرماه شروع شد و تا پایان سال ادامه دارد و در حال حاضر 10 هزار و 500 کودک سه تا شش سال در سامانه ثبت شدند.

وی در خصوص آمار سال گذشته این طرح نیز گفت: در سال 98، 25 هزار و 200 کودک سه تا شش سال تحت پوشش مورد معاینه طرح تنبلی چشم قرار گرفتند که هزار و 319 کودک مراجعه‌کننده به پایگاه‌های بینایی‌سنجی بودند و 332 کودک دارای اشکال در بینایی که 337 نفر دریافت‌کننده عینک و 7 کودک نیز مورد جراحی چشم قرار گرفتند.

رئیس اداره کل بهزیستی استان در خصوص خدمات بهزیستی در این طرح عنوان کرد: قرارداد با بینایی‌سنج‌ها و چشم‌پزشکان پرداخت کمک‌هزینه عمل جراحی و عینک کودکان نیازمند و معرفی به استان خراسان رضوی جهت انجام عمل‌های پیشرفته

برنامه ژنتیک

قربانی از انجام برنامه کشوری پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک خبر داد و گفت: این برنامه باهدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی اجرا و بر این اساس اقدام به احداث مراکز مشاوره ژنتیک غیردولتی و دولتی شده است.

وی با اشاره به شرکت 2 هزار و 500 نفر در این طرح گفت: اطلاعات ژنتیک به‌صورت مداوم با دانش تخصصی ژنتیک و آموزش دستاوردهای جدید در این حوزه به‌روزرسانی می‌شود و در استان 400 خانوار در پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک مددجویان شرکت کرده‌اند.

قربانی آمار سال گذشته این طرح را نیز بیان کرد و گفت: تعداد پرونده‌های مشاوره ژنتیک در سال 98، هزار و 737 پرونده و در طرح غربالگری ژنتیک دو هزار و پانصد دانش‌آموز و از مجموع این دو برنامه 800 نفر جهت انجام آزمایش‌های تخصصی معرفی‌شده‌اند که 200 نفر از این افراد در گروه پرخطر و قرمز قرار داشتند.

کد خبر 27235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد