نگرانی از آینده سلامت روانی اجتماعی مردم با طولانی شدن کرونا

یک روانپزشک اثرات استرس‌های ریز و مزمن نسبت به استرس‌های ناگهانی و شدید را مخرب‌تر دانست و مطرح کرد: استرس های ریز و مزمن می‌توانند تماشای فیلم‌های مستهجن، مصرف مواد مخدر و اعتیاد آور و خشونت را افزایش دهند، همچنین افسردگی و وقوع حمله های روان‌پریشی با تجربه استرس‌های ریز ایجاد می‌شوند.

حسن رفیعی در نشست مجازی "کرونا و وضعیت روانی ـ اجتماعی ایرانیان" با توجه به یافته‌های سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با تاکید بر اینکه برخی یافته‌های این نظرسنجی نیازمند بازنگری است، اظهار کرد: حدود دو سال قبل کاری را با وزارت بهداشت انجام دادیم و دریافتیم که حدود ۸۲.۷ از مردم در طول ۱۲ ماه پیش از تحریم ایران حداقل یک استرس شدید را تجربه کرده اند، از این رو می‌توان گفت که اکنون این رقم با توجه به شرایط پاندمی کووید ۱۹ بیشتر شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به بیان پیامدهای این وضعیت پرداخت و گفت: از جمله آثار استرس‌های ریز و مزمن تشدید اختلال شخصیت مرزی و اختلال خوشه "ب" و حمله های خُرد روان‌پریشی است که در پی طولانی شدن پاندمی کووید ۱۹ می‌تواند در آینده وضعیت سلامت روانی اجتماعی مردم را بدتر کند.

رفیعی در ادامه به بیان راهکارها پرداخت و ادامه داد: باید آثار ترس را در بین مردم کاهش دهیم که به آن تاب آوری می‌گویند، همچنین عوامل محافظه کارانه دیگر را تقویت کنیم تا پیامدهای ناشی از ترس کمتر خود را بروز دهند.

این روانپزشک گفت: باید امکان برقراری روابط اجتماعی مجازی را از طریق اینترنت رایگان و همگانی همانند کره جنوبی برای مردم افزایش دهیم، همچنین با برنامه هایی در جهت افزایش امنیت و رفاه اقتصادی، توسعه آزادی های سیاسی و اجتماعی، ترس مردم از شرایط زندگی را کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: کاهش ترس از کرونا منجر به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌شود بنابراین نباید ترس از کرونا را کاهش داد بلکه باید ترس از عوامل دیگر زندگی در بین مردم را کاهش داد تا ظرفیت ترس مردم تنها بر روی کرونا متمرکز شود.

به گزارش ایسنا، سومین نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به صورت تلفنی و بر روی حدود ۲۰۲۴ نفر در مهر ماه سال جاری انجام شده است.

انتهای پیام

کد خبر 27218

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد