در رسانه | ساخت آسایشگاه جذامی‌های مشهد در هاله‌ای از ابهام

تیرماه امسال جمعی از مسئولان با حضور در میان جذامیان مشهد وعده حل مشکلات ۴۰ ساله آن‌ها را دادند اما پس از گذشت 5 ماه هنوز ساخت آسایشگاه جذامیان تحقق ‌نیافته است.

به گزارش صبح توس؛ سال‌ها طولانی است که ریشه بیماری جذام شناسایی و درمان شده و دیگر بیماری مسری جذام در کشور وجود ندارد اما هم‌اکنون حدود ۲۰۰ نفر در خراسان رضوی، مشکلات و معلولیت‌های ناشی از ابتلا به بیماری جذام را از ایام پیش از شناسایی روش‌های درمان این بیماری با خود به تلخی به یادگار دارند.

در ایران ۲ مرکز اقامتی عمده برای نگهداری و پیگیری امور بیماران جذامی وجود دارد که یکی در تبریز و دیگری در مشهد قرار دارد. سال‌هاست بیماران جذامی در مشهد در نزدیکی بیمارستان شهید هاشمی نژاد به نام وحید 8 اقامت داده شده‌اند اما مدتی پیش قسمت‌هایی از این بیمارستان مخصوصاً قسمت بیماران جذامی تخریب و تعدادی از بیماران به مکانی خارج از مشهد منتقل شده‌اند که موجب نارضایتی برخی بیماران جذامی شده است.

این در حالی است که تیرماه امسال نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، شهردار مشهد، یکی از اعضای شورای شهر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با حضور در کوی طلاب و خیابان وحید ۸ برای حل مشکلات ۴۰ ساله جذامیان مشهد اعلام آمادگی کرده بودند اما پس از گذشت 5 ماه هنوز بزرگ‌ترین مشکل جذامیان که ساخت آسایشگاه برای آن‌ها بود، تحقق‌نیافته است.

اما سؤال این است که چرا برای بیماران عادی در مراکز بهداشتی و درمانی سطح شهر مشهد خدمات ارائه داده می‌شود اما برخی از بیماران جذامی که گاهاً توانایی مراقبت از خود را ندارند، به خارج از مشهد منتقل می‌شوند.

در همین خصوص مسعود فیروزی، معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: چندی پیش طی جلسه‌ای که با شهرداری مشهد، قرارگاه خاتم‌الانبیاء، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یکی از نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات بیماران جذامی داشتیم، وظایف هر دستگاه شناسایی و این وظایف بین دستگاه‌های مختلف تقسیم شد.

وی افزود: در آن جلسه همچنین مقرر شد تا ساختمانی در یکی از نقاط مشهد مخصوص بیماران جذامی ساخته شود تا تمامی بیماران مبتلا به جذام ساکنان خیابان وحید 8 به آن ساختمان منتقل شوند اما قطعاً این اتفاق زمان‌بری است و از روند انجام این پروژه اطلاعاتی در دست ندارم.

فیروزی با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی تنها در قبال بیماران جذامی که در اثر بیماری دچار معلولیت شده‌اند موظف به خدمت‌رسانی است، تصریح کرد: جهت نوسازی بخش قدیمی بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد نیاز به تخریب بخشی از بیمارستان بود که این بخش همان قسمتی بود که بیماران جذامی در آن بستری بودند بر همین اساس ۶ بیمار مبتلا به جذام که سال‌های زیادی در بیمارستان شهید هاشمی نژاد بستری بودند برای رسیدگی بهتر، به مرکز سالمندان بهزیستی واقع در جاده شاندیز منتقل کردیم.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، ملاقات با بیماران به صورت کامل ممنوع شده است بر همین اساس برخی از بستگان بیماران جذامی، حدود 9 ماه از ملاقات بیمار خود محروم بوده‌اند ازاین‌رو دور بودن مرکز نگهداری این بیماران مشکل چندانی به وجود نمی‌آورد.

وی با اشاره به اینکه حدود 200 بیمار مبتلا به جذام در خراسان رضوی حضور دارند که میانگین سنی آن‌ها بالای 70 است، گفت: پس از بازسازی بیمارستان شهید هاشمی نژاد بازگشت مجدد بیماران جذامی به این بیمارستان یا حضور دائمی آن‌ها در مرکز بهزیستی با تصمیم مسئولان مربوطه است و ما نیز پیروی تصمیمات آن‌ها هستیم.

فیروزی در پایان خاطر نشان شد: به دلیل کهولت سن و معلولیت‌های ایجاد شده در این بیماران بهزیستی در قبال آن‌ها مسئولیت دارد و اعضای مصنوعی مورد نیاز آن‌ها را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار داده و به دلیل آنکه اغلب این افراد به دلیل ناتوانایی‌های ایجاد شده قادر به اشتغال نیستند، مستمری از سوی بهزیستی و کمیته امداد برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

حال باید دید بزرگ‌ترین مشکل بیماران مبتلا به جذام که اسکان در مکانی درخور آن‌ها است تا بتواند مرهمی باشد بر زخم‌های کهنه‌شان کی به تحقق می‌پیوندد.

کد خبر 27189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد