خواف |  بهزیستی اجرای قانون را پیگیری می‌کند/ مسؤولان خواف باید پاسخگو باشند

با نگاهی به شعار روز جهانی افراد دارای معلولیت، متوجه یکی از نیازهای اساسی آنها می شویم که همانا دسترس پذیر بودن محیط اجتماعی است....

سیدمهدی متولی؛ کارشناس توانبخشی بهزیستی خواف

با نگاهی به شعار روز جهانی افراد دارای معلولیت، متوجه یکی از نیازهای اساسی آنها می شویم که همانا دسترس پذیر بودن محیط اجتماعی است. مناسب‌سازی یکی از مهمترین اقداماتی است که برای کمک به زندگی معلولان می‌تواند انجام شود. با شیوع ویروس کرونا و تجربه خانه نشینی‌های طولانی مدت، بسیاری از افراد غیر معلول، تا حدودی با این معضل زندگی معلولین آشنا شدند؛ توفیقی اجباری که دردهای پنهان توانخواهان را آشکار می‌کند. معلولی که به خاطرمحیط نامناسب زندگی، امکان خروج راحت و بدون نیازبه کمک را از منزل ندارد و برای هر دفعه خروج از منزل، به کمک اطرافیانش نیازمند است؛ اطرافیانی که با جان و دل پذیرای این کمک هستند اما آلام درونی فرد دارای معلولیت او را دچار انزوا و استرس می‌کند. این شرایط را می‌توان با مناسب‌سازی محیط زندگی این افراد برطرف کرد و امکان تردد آسان را برای آنها فراهم ساخت.

اما نگاه به شهر خواف، بیانگر واقعیتی تلخ است. عدم توجه به این خواسته مهم و دست‌یافتنی که با نگاهی گذرا به اطراف‌مان شاهد آن خواهیم بود. به نظر شما چند درصد محیط‌های شهرمان برای استفاده معلولان مناسب است؟ چند اداره ،سازمان ، مکان های عمومی ، بانک ها و... را می توانید نام ببرید که برای تردد معلولان مناسب سازی شده است؟

متأسفانه باید بگوییم به جز یک مورد، هیچ بانکی، خودپرداز متناسب با افراد دارای معلولیت ندارد، آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور، ساختمان‌های عمومی و بسیاری اماکن دولتی، برای افراد دارای معلولیت دسترس‌پذیر نیستند. حمل و نقل عمومی، جایی برای معلولین ندارد و در تمام شهر خواف، حتی یک پل عابر پیاده مجهز به آسانسور دیده نمی‌شود.

مدارس، مساجد، پارک‌ها و معابر عمومی، جایگاهی برای معلولین در نظر نگرفته‌اند و کل محیط شهری خواف برای افراد دارای معلولیت، نامناسب است. این در حالی است که قانون، تأکید می‌کند هر دستگاه و مسؤولی که اهتمام به مناسب‌سازی نداشته باشد باید در مقابل قانون و دستگاه قضایی، پاسخگو باشد.

بهزیستی به عنوان حامی افراد دارای معلولیت، جلساتی را تحت عنوان مناسب سازی محیط های شهری با ادارات مختلف برگزار کرده و پیگیر اقدامات آنها بوده است اما رسیدن به این خواسته مهم نیاز به عزم جدی و مشارکت جدی‌تری دارد. بسیاری از ساخت و سازهای عمومی و اداری  در شهرستان بدون در نظر گرفتن حق افراد دارای معلولیت ساخته می شوند. با توجه به اینکه جامعه ما به سمت سالمندی در حال حرکت است این مشکل در نگاه وسیع تر برای سالمندان هم دردسر ساز است چرا که با بالا رفتن سن، مشکلات جسمی و حرکتی برای افراد ایجاد می‌شود.

ما به عنوان بهزیستی، از مسؤولان دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم، مشکلات افراد دارای معلولیت را در سطح شهرستان جدی بگیرند و در نظر داشته باشند که اهرم اجرایی قانون، دستگاه قضایی است و اگر بهزیستی، گزارش وضعیت را به دستگاه قضایی اعلام کند، قطعا با مدیران کم‌توجه به قانون، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

کد خبر 27147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد