در رسانه|15هزار معلول ایلامی از خدمات حمایتی بهزیستی در استان ایلام بهره‌مند هستند

گروه استان‌ها ــ مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: بیش از ۱۵هزار معلول از خدمات حمایتی بهزیستی در ایلام بهره‌مند هستند.

زهرا همتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام با گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت به لزوم فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن حقوق معلولان در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: وجود ۱۱ هزار معلول در استان ایلام نیازمند برنامه‌ریزی، توجه ویژه به این قشر از همشهریان عزیز ایلامی است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: پرداخت مستمری و حمایت‌های مادی و معنوی از جامعه ۱۱‌هزارنفری در استان ایلام به‌صورت ویژه در دستور کار بهزیستی استان است.

وی غربالگری بینایی، شنوایی، مشاوره ژنتیکی و آگاه‌سازی در پیشگیری از معلولیت را از اقدامات سازمان بهزیستی در ارتباط با معلولان عنوان کرد و گفت: در غربالگری بینایی درواقع ما ۱۸ هزار و ۲۳۸ نفر را مورد غربالگری انجام داده‌ایم که ۷۵۵ مورد آنان دارای مشکل بینایی دارند و برآیند آماری نشان می‌دهد که با اجرای طرح غربالگری معلولان ۷۵۵ مورد اقدامات پیشگیرانه در حوزه بینایی معلولان انجام‌شده است.

نرخ بالای شیوع معلولیت در استان گلستان/مناسب‌سازی معابر مطالبه اصلی توان‌یابان

۴۳ درصد ساختمان‌های اداری استان البرز برای معلولان مناسب‌سازی شد

مسکن ۶۵۰خانوار دارای اعضای معلول در استان گلستان تأمین می‌شود/ صدور سند رایگان برای مددجویان بهزیستی

همتی به اقدامات انجام‌شده در حوزه غربالگری شنوایی اشاره و افزود: هشت هزار و ۱۷۷ نفر مورد غربالگری قرارگرفته‌اند که ۱۷۱۵ نفر آن نیز دارای مشکل بوده‌اند.

مدیرکل بهزیستی ایلام در ادامه افزود: درمان معلولین توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود و با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی علاوه بر درمان اقدامات پیشگیرانه نیز روزانه برای آنان انجام می‌شود.

وی اختصاص اعتبار بلاعوض مسکن معلولان نیز گریزی زد و گفت: از فروردین ماه سال جاری تاکنون برای ۱۱۹ خانوار معلول مبلغ یک میلیارد و ۷۱۲ میلیون تومان اعتبار اختصاص دادیم که از این مبلغ ۹۱۵ میلیون تومان آن هزینه شده است و مابقی آن ۷۹۹ میلیون تومان آن نیز در حال هزینه کرد در حوزه مسکن معلولین است.

وی گفت: تا ۲۲ بهمن ۹۹ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این ۱۱۹ خانوار منازل خود را کامل تحویل می‌گیرند و ان‌شاءالله در آن سُکنی خواهند داشت.

همتی حضور فعال ۶ مرکز نگهداری معلولان در ایلام را از دیگر خدمات بهزیستی استان ایلام به معلولان دانست و تصریح کرد: این ۶ مورد به‌صورت شبانه‌روز فعال و علاوه بر آن ۱۶ مرکز روزانه نیز به معلولان در استان ارائه خدمات می‌دهند.

وی در پاسخ به آخرین وضعیت استخدام معلولان در استان گفت: دستگاه‌های دولتی موظف بر آن هستند که ۳ درصد استخدام‌های خود را به معلولان اختصاص دهند که در این شیوه‌نامه دستگاه مربوطه باید حداقل ۳۰ نفر مجوز استخدام داشته باشد تا بتواند یک نفر از معلولان را استخدام کند. ولی جدا از این در سال جاری در استخدام‌ها آن دسته از مشاغلی که ستاره‌دار هستند و ویژه افراد معلول هستند مختص معلولان بوده و دستگاه مربوطه نمی‌تواند غیر از افراد معلول فرد دیگری را به استخدام در آن شغل کند.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام در ادامه افزود: وضعیت استخدام معلولان به‌صورت جد در حال پیگیری و انجام است و با توجه به وضعیت استخدام ادارات و مشاغل ستاره‌دار در استخدام‌ها خیلی توفیقی در ایجاد اشتغال معلولان در استان به دست نیامده است.

وی با اشاره به سایر خدمات ارائه‌شده به معلولان در استان ایلام در مباحث ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، حمایتی اشاره و اقدامات پیشگیرانه در شیوع کرونا در جامعه معلولان را یادآور شد و گفت: در جامعه معلولان استان ایلام خوشبختانه مواردی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است و اقدامات غربالگری، اختصاص پک‌های بهداشتی و آموزش‌های پیشگیرانه در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به معلولان داده‌شده است.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: علاوه بر ارائه خدمات مادی و معنوی به معلولان استان، آنچه به‌عنوان هدف نهایی این سازمان در استان در حال انجام است، تغییر نگرش به معلولان در جامعه و فرهنگ‌سازی برای رعایت حقوق شهروندی معلولان است.

وی تصریح کرد: ما باید بپذیریم که فرد معلول در جامعه دارای حق‌وحقوقی است همانند سایر افراد اجتماع و هیچ تفاوتی در حق شهروندی بین این دو نیست.

همتی از همه سازمان‌ها و نهادها درخواست همکاری کرد و گفت: انتظار ما آن است که نهادها و سازمان‌ها به وظایف خود را در قبال معلولین به انجام برسانند تا مشکلات آنان بر طرف شده و اجتماعی برای زیست عادلانه با رعایت حقوق عامه داشته باشیم.

انتهای پیام/۱۸۰/س

کد خبر 27025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد