آبیک | آغاز به کار ۴ مرکز مثبت زندگی در آبیک/ هزار و ۷۳۷مددجوی تک معلولی تا ۵ معلولی زیر چتر حمایتی بهزیستی هستند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک از آغاز به کار چهار مرکز مثبت زندگی در این هفته خبر داد و گفت: مددکاری و تمام خدمات حوزه معلولین به این مراکز واگذار می‌شود

به گزارش روابط عمومی بهزیستی شهرستان آبیک، یوسف کازانی به مناسبت ۱۳ آذر روز جهانی معلولین  با اشاره به زیر پوشش بودن یک هزار و ۷۳۷ مددجوی معلول در اداره بهزیستی شهرستان اظهار کرد: ۶ نوع معلولیت شامل جسمی و حرکتی، ذهنی، گفتاری، روان، بینایی و شنوایی در چهار سطح خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید وجود دارد که در شهرستان آبیک از تک معلولی تا پنج معلولی زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد معلولان زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان آبیک مستمری ماهانه دریافت می‌کنند، افزود: به معلولان خدمات مناسب‌سازی در واحد مسکونی برای حمام و سرویس بهداشتی آنان ارائه می‌شود.
این مسئول ادامه داد: ۱۴۳ معلول و زن سرپرست خانوار زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان آبیک فاقد مسکن هستند این در حالی است که در قالب ساماندهی مسکن روستایی معرفی ۳۱ نفر به بنیاد مسکن صورت گرفته که به معلولین تک معلولی روستایی ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض و به معلولین دو معلولی روستایی ۷۴ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک اضافه کرد: از سال‌های گذشته تا هفته دولت امسال به ۱۷ خانوار دو معلول شهری و یک خانوار دو معلول روستایی شهرستان آبیک مسکن تحویل داده شده است.
نگهداری حدود ۵۰ معلول  و سالمند در مراکز استانی و شهرستانی
به گفته کازانی؛ حدود ۵۰ معلول شدید و خیلی شدید و سالمند شهرستان آبیک در مراکز استانی و شهرستانی نگهداری می‌شوند؛ در مرکز روزانه ذهنی رشد زیر ۱۴ سال هم ۳۲ نفر از خدمات آموزشی یارانه‌ای، کاردرمانی، گفتاردرمانی و مشاوره بهره‌مند هستند.
وی اذعان کرد: برخی معلولین هم از دو مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی از خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی دریافت می‌کنند؛ به ۳۳ دانشجو از مددجویان خانواده های معلولین و زنان سرپرست خانوار هم شهریه دانشجویی پرداخت می‌شود.
این مسئول افزود: علت معلولیت ذهنی، بینایی و شنوایی در شهرستان آبیک بیشتر ژنتیکی است و عمده دلیل معلولیت جسمی و حرکتی هم تصادف، حوادث، بی‌احتیاطی و نوع سبک زندگی و بروز برخی بیماری‌ها است.
 رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک گفت؛ برای ۴۷ نفر از معلولین و زنان سرپرست خانوار سهمیه تسهیلات خوداشتغالی و مشاغل خانگی پیش‌بینی شده بود که به بانک‌ها معرفی شده‌اند و بیشتر این افراد تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.
کازانی اضافه کرد: به نابینایان انواع لوازم و تجهیزات توانبخشی اعطا می‌شود و سمعک، عصا، ویلچر، تشک مواج و برقی هم به معلولین اختصاص می‌یابد.
وی از آغاز به کار چهار مرکز مثبت زندگی همزمان با آغاز هفته معلولان در شهرستان آبیک خبر داد و گفت: با فعالیت این مراکز، برای ۱۶ تا ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود و واگذاری مددکاری و تمام خدمات حوزه معلولین به این مراکز صورت می‌گیرد.
این مسئول در خصوص وضعیت اشتغال و به کارگیری معلولین در ادارات مختلف توضیح داد: سهمیه استخدام سه درصدی معلولان در ادارات کم است و چاره‌ساز نیست بلکه باید برای معلولین به ویژه فارغ‌التحصیلان سهمیه ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

کد خبر 27009

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد