در رسانه|ارائه آموزش پیشگیری از ایدز و اعتیاد سالانه در بیش از ۱۰۰ محله آسیب‌خیز استان کرمانشاه

کارشناس مسئول دفتر اعتیاد بهزیستی استان کرمانشاه گفت:آموزش های پیشگیری از اعتیاد و پیشگیری از ایدز در بین نوجوانان و جوانان و آموزش‌های خانواده سالیانه در بیش از ۱۰۰ محله آسیب خیز در استان کرمانشاه انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمانشاه، محمد رضا اصلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه، گفت: مسئولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی می باشد که در آن وظایف مختلفی که دارای منافع برای جامعه باشد بر عهده فرد، سازمان و یا نهادی خاص گذاشته می شود. 

اصلاحی افزود: این مفهوم به صورت دقیق تر به معنای انجام وظایف فردی به وسیله تک تک افراد جامعه است، که در زمینه پیشگیری و کنترل ایدز دو نوع مسئولیت قابل بررسی است.

به گفته این مسئول، مسئولیت های قانونی نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی، به منظور پیشگیری و کنترل بیماری ایدز، در قالب برنامه های مختلف مشخص شده است، که در حدود ۲۵ و نهاد در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز از جمله وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی کشور، صدا و سیما، سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت آموزش و پرورش و … مسئولیت قانونی دارند. این مسئولیت ها در قالب فعالیت های آگاهسازی، آموزش، غربالگری و بیماریابی، افزایش دسترسی به خدمات، تحقیقات، مراقبت، درمان، حمایت و بازتوانی مشخص شده است که از سوی سازمان بهداشت جهانی امسال با عنوان «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» را شعار روز جهانی ایدز اعلام کرد. در قالب برنامه های استراتژیک و مشترک و همچنین توسعه هماهنگی های بین سازمانی می توان در جهت پیشبرد برنامه ها تلاش نمود.

‌ کارشناس مسئول دفتر اعتیاد بهزیستی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته بین میزان مسئولیت و تعهد اجتماعی و میزان آسیب های اجتماعی از جمله ایدز در جوامع مختلف ارتباط مستقیمی وجود دارد.

مسئولیت اجتماعی رسانه ها:

پرداختن به ابعاد مختلف بیماری، آگاهسازی، بالا بردن دانش ، مقابله با باورهای غلط و انگ زدایی از بیماری ایدز، از جمله مسئولیت های رسانه ای است که اجرای آنها در پیشگیری و کنترل بیماری ایدز بسیار تاثیرگذار است. پرداختن علمی به موضوع، پرهیز از بازنشر صرف مطالب و اجتناب از تعقیب موضوعات شبه علم در فضای رسانه ای از دیگر مسئولیت رسانه هاست.

اصلاحی در ادامه سخنانش گفت: شخص در اجتماع پس از این که در حرفه خود به درستی فعالیت کرده و محبوب می شوند، تاثیر زیادی روی طرفداران خود دارند و می توان گفت که تا حدودی می توانند آن ها را به انجام کارهایی وادار کنند. بررسی ها نشان از تاثیر نخبگان،افراد تاثیرگذار و افرادی که با واژه های تاثیرگذار(Influencer) و یا (celebrity) شناخته می شوند بر روی طرفداران خود (Follower) هستند.

وی آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی را از مهمترین استراتژی های اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه دانست و افزود: در زمینه آموزش های پیشگیری از ایدز فعالیت هایی صورت گرفته و ارتباط مناسب با رسانه های جمعی بعنوان مهمترین منبع دریافت اطلاعات جوانان نیزداشته و داریم و در این خصوص آموزش های پیشگیری در محلات پر خطر،آموزش های تخصصی مهارت های زندگی و پیش از ازدواج به جوانان، آموزش های پیشگیری از اعتیاد و پیشگیری از ایدز در بین نوجوانان و جوانان، آموزش های خانواده سالیانه در بیش از ۱۰۰ محله آسیب خیز در استان انجام می شود.

توسعه خدمات تلفنی: همچنین سه شماره تلفن ۱۲۳، ۱۴۸۰ و ۰۹۶۲۸ به ترتیب در زمینه های اورژانس های اجتماعی، مشاوره تلفنی،روانشناختی و مشاوره اعتیاد انجام شده است که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم استان از این خدمات تلفنی استفاده می کنند.

اصلاحی افزود: در تربیت نیروی انسانی بیش از ۵۰۰ روانشناس، مشاور، جامعه شناس، روانپزشک، پزشک و سایر رشته های تخصصی مرتبط در مراکز تحت نظارت اداره کل بهزیستی کرمانشاه به ارائه خدمات پیشگیری می پردازند.

این مسئول فعالیت های مهم صورت گرفته توسط اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه را غربالگری افراد در معرض خطر از جمله معتادین متجاهر، معتادین تزریقی و زنان آسیب دیده و کودکان خیابانی عنوان کرد و افزود: میانگین سنی این افرادزیر ۳۰ سال است،که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم استان از این خدمات تلفنی بهزیستی استفاده می کنند و در تربیت نیروی انسانی بیش از ۵۰۰ روانشناس، مشاور، جامعه شناس، روانپزشک، پزشک و سایر رشته های تخصصی مرتبط در مراکز تحت نظارت اداره کل بهزیستی کرمانشاه به ارائه خدمات پیشگیری می پردازند.

اصلاحی در خاتمه سخنانش گفت: امسال تا امروز ۱۳۰۰ نفر غربالگری HIV شده در بین زنان آسیب دیده اجتماعی و معتادینی که از مراکز بهزیستی خدمت می گیرند و یا نگهداری می‌شوند انجام شده و بسته کاهش آسیب و آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطربین آنها توزیع شده است.

کد خبر 26958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد