۳۸ هزار معلول در استان اردبیل تحت پوشش بهزیستی است

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: ۳۸ هزار معلول در این استان تحت پوشش بهزیستی بوده و به آنها خدمات متنوع ارائه می‌شود.

دکتر بهزاد ستاری روز ‌شنبه همزمان با هفته معلولان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال هفته افراد دارای معلولیت از ۱۳ الی ۱۹ آذرماه با شعار "ساخت جهانی بهتر پس از کرونا، برای افراد دارای معلولیت" برگزار می شود، افزود: رویکرد سازمان بهزیستی در مقابله با معلولیت‌ها پیشگیری بوده و در این خصوص اقداماتی چون مشاوره، آزمایش‌های ژنتیکی و غربالگری را انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: بر همین اساس پارسال در استان اردبیل بیش از ۱۶ هزار کودک غربالگری شنوایی و ۷۵ هزار کودک سه تا ۶ ساله مورد غربالگری بینایی در قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه ارائه مشاوره و آزمایش ژنتیکی برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی رایگان است، اضافه کرد: بهزیستی استان امسال تاکنون در مجموع به سه هزار و ۵۰۰ نفر مشاوره و آزمایش ژنتیکی رایگان ارائه کرده که از این تعداد از ۱۸۰ نفر آزمایش ژنتیکی رایگان گرفته شده است.

وی از فعالیت ۴۲ مرکز نگهداری سالمندان و معلولان ذهنی و روانی در استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: از این تعداد مراکز ۱۶ مرکز شبانه‌روزی و ۲۶ مرکز هم روزانه است.

او با اشاره به اینکه در مراکز شبانه‌روزی استان به ۹۷۰ نفر انواع خدمات ارائه می‌شود، ادامه داد: سازمان بهزیستی علاوه بر اینکه به طور میانگین به هر کدام از این افراد ماهانه ۱۰ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌کند به تمامی این افراد واکسن آنفلوآنزا تزریق شده تا مبتلا به این ویروس نشوند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در مراکز روزانه نیز به هزار نفر خدمات ارائه می‌شود و به طور متوسط به هرکدام از این افراد بهزیستی هر ماه ۶ میلیون ریال یارانه پرداخت می‌کند.

دکتر ستاری یکی از مشکلات مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی را داشتن مسکن مناسب دانست و افزود: سازمان بهزیستی در کنار تامین سایر نیازمندی‌های خانواده‌های زیرپوشش با اجرای برنامه‌های متنوع و استفاده از امکانات خیرین،  نهادها و ارگان‌های مختلف نسبت به تامین مسکن نیازمندان اقدام می‌کند.

وی از افتتاح و واگذاری ۲۵ واحد مسکن جدید همزمان با هفته معلولان در استان خبر داد و بیان کرد: امسال در مجموع ۲۵۰ واحد مسکن در استان اردبیل به مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی واگذار شده است.

ستاری با بیان اینکه بازتوانی، توانمندسازی و خوداتکایی افراد و خانوارهای تحت پوشش یکی از اولویت‌های بهزیستی است، اظهارداشت: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود زمینه اشتغال ۷۷۰ نفر مددجوی تحت پوشش بهزیستی استان فراهم شود که تاکنون بیش از ۵۰ درصد این امر تحقق یافته است.

وی اضافه کرد: با اینکه با مشغول به کار شدن مددجو، وی و خانواده آن از چرخه خدمات دریافت مستمری سازمان خارج می‌شوند ولی باز از سایر خدمات و حمایت‌های ارائه شده سازمان بهره‌مند هستند.      

وی با بیان اینکه کارفرمایان می‌توانند از مشوق‌های بکارگیری معلولان استفاده کنند، ادامه داد: هر کارفرمایی فردی از جامعه هدف بهزیستی را بکار گیرد حق بیمه آن فرد به مدت پنج سال را بهزیستی پرداخت خواهد کرد.

او تصریح کرد: همچنین بر اساس قانون برنامه ششم توسعه هر کارفرمایی معلولی را بکار گیرد با توجه به شدت معلولیت تا ۵۰ درصد حقوق فرد شاغل را سازمان بهزیستی پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: تلاش اداره کل بهزیستی این است که سهم سه درصدی معلولان از اشتغال در دستگاه‌های اجرایی استان محقق شود چرا که اشتغال یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل خودکفایی و استقلال فردی این قشر است.

ستاری افزود: ارائه خدمات توانبخشی حرفه‌ای و آماده‌سازی شغلی برای دستیابی به فرصت‌های شغلی مناسب با حفظ کرامت انسانی، ایجاد عدالت اجتماعی و تامین استقلال نسبی از دیگر اقدامات این اداره کل در زمینه اشتغال مددجویان تحت پوشش در استان است.

وی با بیان اینکه بدهی‌های دانشجویان معلول و غیرمعلول بهزیستی استان تا پایان سال ۹۸ به مراکز دانشگاهی پرداخت شده است، اظهارداشت: همزمان با هفته معلولان از سامانه "کمک هزینه دانشجویان" رونمایی خواهد شد و هزینه ها و شهریه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی با ثبت‌نام در این سامانه به خود دانشجویان پرداخت خواهد شد.

او از ۲ برابر شدن اعتبارات مناسب‌سازی اماکن عمومی و ساختمان‌ها و منازل مددجویان بهزیستی در سالجاری خبر داد و بیان کرد: مناسب‌سازی ادارات در اردبیل از میانگین کشوری بیشتر است به طوری که امسال مناسب سازی ادارات برای معلولان و افراد دارای مشکل در سطح کشور ۴۳ درصد بوده که این رقم در استان اردبیل ۵۵ درصد می‌باشد.  

وی با اشاره به اینکه حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی با رشد ۲ برابری از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در هر ماه به پنج میلیون و ۵۴۰ هزار ریال افزایش یافته است، اضافه کرد: سازمان بهزیستی به ۴۵۰ خانوار تحت پوشش در استان اردبیل حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی پرداخت می‌کند.

او از بیمه کردن معلولان روستایی و عشایری در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سالگی و بازنشسته شدن و بهره مندی آنها در ۵۸ سالگی خبر داد و از آنها خواست تا نسبت به ثبت‌نام در بیمه بازنشستگی و کار افتادگی اقدام کنند.

وی ادامه داد: مستمری مددجوی تحت پوشش بهزیستی امسال نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش داشت که در لایحه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که حداقل ۴۵ درصد افزایش یابد که انتظار می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی همکاری لازم در این خصوص را داشته باشند.

دکتر ستاری گفت: بهزیستی استان اردبیل در کنترل، نظارت، پایش و پیگیری‌های بموقع بویژه از طریق کارکنان مراکز نگهداری و مراقبتی که با جان و دل در شکست این بیماری و حفظ سلامت روانی افراد تلاش کردند، موفق عمل کرده است.  

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: تمام مراقبت‌ها و تلاش‌ها در زمینه مقابله با این بیماری بر این پایه استوار است که سازمان بهزیستی طبق وظیفه ذاتی خود که حمایت از افراد جمعیت هدف است،  طبق پروتکل‌ها، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان عمل کند به طوری که از زمان شیوع ویروس کرونا در جامعه تاکنون در مراکز نگهداری وابسته به بهزیستی در استان فوتی نداشتیم.

به گزارش ایرنا، ۳۸ هزار معلول در استان اردبیل تحت پوشش بهزیستی بوده و به آنها خدمات متنوع ارائه می‌شود که از این تعداد بهزیستی به ۱۸ هزار نفر معلول هر ماه مستمری پرداخت می‌کند.

کد خبر 26943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد