ببینیم‌| حضور معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در برنامه زنده تلویزیونی  «یه روز تازه»

دکتر محمد نفریه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، صبح امروز ۱۵آذرماه، به مناسبت هفته ملی افراد دارای معلولیت با حضور در برنامه زنده تلویزیونی«یه روز تازه» فعالیت ها و خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، نفریه در این برنامه به حضور ۱۰درصدی افراد دارای معلولیت به عنوان نیروی انسانی در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد فعالیت های بهزیستی به بخش خصوصی واگذار شده است و بسیاری از خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت به شکل خرید خدمت، توسط NGO ها، مراکز خیریه و مراکز مثبت زندگی انجام می شود.
وی افزود:به همین دلیل سازمان بهزیستی نسبت به سال های گذشته کوچک شده است و پرونده های مددکاری معلولان به بخش خصوصی ارجاع می شود.
نفریه در خصوص تعامل سازمان بهزیستی با نهادهای مختلف کشور به منظور مناسب سازی و دسترس پذیری شهر برای افراد دارای معلولیت نیز گفت:یکی از خواسته های اصلی جامعه افراد دارای معلولیت این است که بتوانند در سطح شهر تردد داشته باشند و امکاناتی که در اختیار افراد عادی جامعه هست؛ مثل استفاده از مکان های فرهنگی و تفریحی شهر، بهره گیری از  خدمات شهری و حضور در ادارات برای انجام کارهای اداری و.... در اختیار آنها نیز باشد.
وی افزود:مبحث مناسب سازی از ارکان اصلی شهرداری هاست و در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که از سال ۹۷ به تمامی نهادها و دستگاه هاابلاغ شده است، وظایف و تکالیفی در این خصوص به شهرداری ها ابلاغ شده‌است.
نفریه با اشاره به اینکه مناسب سازی تنها به فضای تردد افراد محدود نمی شود، نیز گفت:زمانی که در خصوص مناسب سازی صحبت می کنیم نباید ذهن ما تنها محدود به سطوح و فضای شهری و رمپ و لوپ محدود شود بلکه زمانی که فرد دارای معلولیت نابینایی و ناشنوایی به سر چهار راه می رسد، حتی چراغ راهنمایی نیز باید برای این شخص مناسب سازی شده باشد.
وی افزود:مناسب سازی تنها وظیفه شهرداری ها نیست بلکه تمامی دستگاه های دولتی باید در این زمینه قبول مسئولیت کنند و وب سایت های خود را برای استفاده افراد دارای معلولیت، دسترس پذیر کنند. همچنین طبق قانون باید در هر ساختمان به ازای هر ۱۲ واحد، ۲ واحد برای زندگی افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده باشد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی همچنین به تشکیل جلسات کمیته مناسب سازی در ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور اشاره کرد و گفت:این کمیته به ریاست وزارت کشور و دبیری سازمان بهزیستی و با تجمیع نهادهای مختلف، تشکیل جلسه می دهد و مصوبات آن در تسریع امور مناسب سازی در کشور بسیار موثر است.
وی افزود:از ابتدای امسال ۶ جلسه در این کمیته تشکیل شده است که ۳ جلسه آن با حضور شهردار و وزرا بوده است. همچنین در جلسه ای که در وزارت آموزش و پرورش و با حضور وزیر این وزارتخانه تشکیل شده است، در خصوص مناسب سازی تمامی نرم افزارهایی که برای تحصیل دانش آموزان معرفی شده است(به ویژه نرم افزار شاد) رای زنی شده و به زودی برای افراد دارای معلولیت نیز دسترس پذیر خواهد شد.
نفریه در خصوص هزینه تجهیزات کمک توانبخشی نیز گفت:با توجه به اینکه ارز دولتی به تجهیزات کمک توانبخشی تعلق نمی گیرد، این تجهیزات با افزایش قیمت شدید رو به رو شده است و با وجود اینکه سالانه ۸۶هزار وسیله کمک توانبخشی توسط سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت ارائه می شود،اما گرانی بیش از حد این اقلام موجب تاخیر در تحویل و بروز مشکلاتی در این زمینه شده است. 

کد خبر 26922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =