در رسانه| هفت هزار معلول آذربایجان‌شرقی صاحب مسکن شدند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: از آغاز اجرای مسکن مهر تاکنون برای هفت هزار معلول استان مسکن ساخته شده است.

به گزارش  ایرنا، فرگل صحاف در یک گفت و گوی خبری افزود: ۴۰ درصد معلولیت ها در آذربایجان شرقی، جسمی و حرکتی و ما بقی به ترتیب ذهنی، شنوایی، بینایی، صوت و گفتار و روانی مزمن است.

وی با اشاره به اینکه ۶۳ درصد معلولان آذربایجان شرقی مرد هستند، اظهار کرد: ۳ هزار و ۶۰۰ نفر دانش آموز و ۸۱۷ نفر دانشجوی دارای معلولیت تحت پوشش اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی هستند.

صحاف ادامه داد: برای ۷۰ هزار نفری که تحت پوشش این اداره کل هستند، ماهیانه ۷.۵ میلیارد تومان مستمری پرداخت می شود.

وی با اشاره به فعالیت ۴۰ مرکز شبانه روزی نگهداری معلولان در  آذربایجان شرقی گفت: ۲ هزار و ۱۲۱ نفر این مراکز با هدف ارتقای سطح کیفیت زندگی و ارایه خدمات توانبخشی و مراقبتی نگهداری می شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۸۳ مرکز روزانه نیز در استان فعال است، افزود: ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیز از این مراکز خدمت دریافت می کنند و هدف مراکز روزانه، تقویت توانمندی و جلوگیری از پیشرفت معلولیت و تسهیل دستیابی گروه هدف به استقلال نسبی است.

وی اظهار کرد: ۱۱ مرکز ویزیت در منزل در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۶۸۰ نفر تحت حمایت این مراکز می باشند و ۵ مرکز مراقبت در منزل فعال است که ۳۴۶ نفر تحت پوشش این مرکز هستند.

صحاف ادامه داد: برای یک هزار و ۲۴۰ معلول دارای ضایعه نخاعی  در آذربایجان شرقی که در خانه نگهداری می شوند، ماهانه حق پرستاری پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه اشتغال پایدار و توانمند سازی معلولان از اهداف اصلی بهزیستی است، گفت: در سال جاری برای ۲ هزار و ۲۳۵ نفر معلول تسهیلات توانمندسازی و اشتغال پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به ساخت و تحویل مسکن برای خانواده های دارای حداقل ۲ معلول، اظهار کرد: در روزهای آینده ۲۰ واحد مسکونی برای این خانواده ها افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه ۱۷۰ هزار معلول در استان شناسایی شده که ۴.۲ درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، اضافه کرد: از این تعداد ۷۰ هزار نفر تحت پوشش این اداره کل هستند.

صحاف گفت: شناسایی معلولان در جامعه در راستای کمک به رفاه، بهبود معیشت و ارتقای سطح سلامت جسمی و جرکتی معلولان و خانواده ها از دیگر اقدامات اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی است و تاکنون توانسته ایم ۱۸ هزار نفر دارای معلولیت در روستاها و مناطقه حاشیه شنین شهرها را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: در سال جاری برای ۳۵۰ نفر در آذربایجان شرقی معافیت سربازی دریافت شده که این افراد یا خود و یا یکی از والدین دارای معلولیت بودند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: ۴۱ مورد مناسب سازی منزل و ۲۵ مورد مناسب سازی خودرو با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان برای معلولان استان نیز انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: پیشگیری از تولد نوزاد معلول یکی از اهداف مهم بهزیستی است که در این راستا در سال جاری برای ۸ هزار و ۶۰۰ نفر مشاوره های ژنتیک و غربالگری انجام گرفته است.

صحاف افزود: در سال جاری ۶۲ هزار و ۲۵۹ نوزاد متولد شده در استان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و تا به امروز ۱۶۰ هزار نفر غربالگری بینایی در استان انجام گرفته که این برنامه با توجه به شرایط کرونایی در کشور تا پایان اسفند تمدید شده و تمامی کودکان ۳ تا ۶ ساله در استان شناسایی و تحت غربالگری بینایی قرار می گیرند.

کد خبر 26816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد