ارتقای عزت نفس سالمندان با استفاده از تجربیات آن‌ها

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: نگه‌داری سالمندان در خانواده نقش مهمی در ارتقای سلامتی آن‌ها دارد.

فرهاد میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت این روزهای سالمندان، اظهار کرد: با توجه افزایش نرخ و رشد جامعه سالمندی و افزایش سن امید به زندگی، خانواده‌ها باید دقت بیشتری در رابطه با مسائل سالمندان و سلامتی و رفاه آن‌ها داشته ‌باشند.

وی افزود: در بهزیستی نیز مراکز شبانه‌روزی برای نگه‌داری و مراقبت از سالمندان تشکیل شده‌اند ولی سعی داریم با اجرای برنامه‌های خانواده‌محور به نگهداری سالمندان، حتی سالمندان بالای ۹۰ سال در خانه کمک کرده و این مراکز را گسترش ندهیم.

این مسئول با بیان به اینکه نگهداری سالمندان در خانه نقش مهمی در ارتقای سلامت آن‌ها دارد، تصریح کرد: افسردگی، بیماری‌های زمینه‌ای، مسائل روحی و ... در سنین بالا مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد که استفاده از تجربه و پیشنهادات سالمندان در خانواده‌ها برای سالمندانی که توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند می‌تواند نقش مهمی در ارتقای روحیه و عزت‌نفس سالمندان داشته ‌باشد.

میرزایی با اشاره به اجرای طرح مراقبت در منزل برای سالمندان، ادامه داد: علاوه بر طرح مراقبت در منزل که در این طرح مراقبان آموزش دیده به خانه‌های سالمندان معلول مراجعه کرده و خدمات لازم را انجام می‌دهند، برای افراد نیازمند و بسترگرا ویزیت در منزل نیز انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به فعالیت دو مرکز شبانه‌روزی مراقبتی و توانبخشی سالمندان در استان، عنوان کرد: سه مرکز روزانه آموزش توانبخشی بهزیستی در استان فعالیت می‌کنند که در این مراکز برای سالمندان معلول تحت پوشش بهزیستی کلاس‌های آموزشی در موضوعات مختلف دینی، ورزشی و ... برگزار می‌شود که شیوع ویروس کرونا این اقدامات را محدود کرده ‌است.

این مسئول با اشاره به وجود بنیاد فرزانگان که به همه سالمندان خدمات مختلف رفاهی، گردشگری و ... ارائه می‌کند، بیان کرد: فعالیت سالمندان در مراکز روزانه باعث می‌شود تا سالمندان از انزوا و گوشه‌گیری خارج شوند و آموزش‌هایی که ارائه می‌شود در ایجاد امید به زندگی، سلامتی، پیشگیری از آلزایمر و بیماری‌های زمینه‌ای موثر است.

وی خاطرنشان کرد: سالمندان گنجینه‌های ما هستند و خانواده‌ها نیز با توجه با آثار مخربی که ویروس کرونا برای سالمندان ایجاد می‌کند از آن‌ها مراقبت کرده و آن‌ها را تنها نگذارند

کد خبر 26802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد