۲۹۸ معلول خراسان جنوبی در مراکز حرفه آموزی فعال هستند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در روز جهانی معلولان ضمن تبریک این مناسبت به توانخواهان عزیز به خبرنگاران گفت 13مرکز حرفه‌آموزی در خراسان جنوبی فعال است و ۲۹۸ توانخواه و معلول در این مراکز مشغول فعالیت هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی مدیرکل بهزیستی استان در هفته ی جهانی معلولان که از امروز سیزدهم آذرماه آغاز شده به خبرنگاران گفت:  مراکز حرفه آموزی تحت نظارت بهزیستی در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، طبس، سرایان، زیرکوه، فردوس، بشرویه و درمیان فعالیت دارند و خدمات توانبخشی، آموزش مهارت‌های روزمره زندگی و ارتباط موثر، مهارت‌های کسب و کار و حرفه‌آموزی به توانخواهان پذیرش شده در مرکز ارائه می‌دهند.
وی عنوان کرد: از دی ماه سال گذشته تاکنون کمک هزینه ارئه خدمت توسط مراکز توانبخشی غیردولتی اعم از روزانه، حرفه‌آموزی و کارگاه‌ها از سوی سازمان بهزیستی کشور به طور متمرکز و براساس گزارش‌های دریافتی از استان و رصد فعالیت‌های صورت گرفته، به حساب موسسان مراکز واریز می‌شود.
علی عرب نژاد افزود: از ابتدای امسال به مراکز درجه یک، ۶ میلیون و ۲۷۰ هزار ریال یارانه و به مراکز درجه ۲، پنج میلیون و ۶۰۰ هزار ریال به ازای هر خدمت گیرنده یارانه پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: این مراکز در زمینه‌های گلیم بافی، تابلو فرش، سوخت نگار چوب، رودوزی سنتی، عروسک بافی، جواهردوزی، نمددوزی، هویه کاری، معرق کاری، چرم دوزی، روبان دوزی، نواردوزی، کاموابافی و دوخت لباس فعالیت می‌کنند.
عرب نژاد همچنین به وجود چهار کارگاه تولیدی حمایتی در استان اشاره کرد و گفت: این واحدها در مرکز استان فعال هستند و توسعه آن در شهرستان‌های طبس و قاینات در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار داشت: رشته‌های شغلی و عناوین فعالیتی دایر در کارگاه‌های تولیدی حمایتی تابعه شامل دوخت انواع البسه، بافت تابلو فرش، گلیم، گبه، تابلو معرق، تولید آب رادیاتور و مایع شیشه شو خودرو، بافت جوراب، انواع ساک و کیف، جاجیم و حوله است.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در این کارگاه‌ها نیز ۱۱۲ نفر خدمت گیرنده از میان معلولان استان حضور دارند که ماهانه به ازای هر فرد ۶ میلیون و ۶۲۰ هزار ریال یارانه پرداخت می‌شود.
وی افزود: سال ۹۸ و هشت ماه اول امسال برای ۴۸۰ تن از افراد دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی استان؛ با استفاده از مشوق‌های قانونی شامل پرداخت تسهیلات کارفرمایی، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به توانخواه یا خانواده وی، پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش فرما و پرداخت کمک هزینه ارتقای کارایی افراد دارای معلولیت اشتغال ایجاد شده است.
عرب نژاد گفت: این افراد حیطه‌های سنی ۱۸ تا ۴۵ سال را شامل می‌شوند؛ اگرچه در موارد محدود، به تعدادی از توانخواهان بالاتر از ۴۵ سال نیز که از توانایی جسمی نسبی برای ایجاد یا تصدی نوعی اشتغال برخوردار بوده‌اند، با هدف کمک به اقتصاد خانواده، میل به استقلال و خروج تدریجی از چرخه حمایت‌های مستمر بهزیستی، کمک هزینه یا تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال پرداخت شده است.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۵۰ نفر از افراد دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی استان، از کمک هزینه‌های اشتغال شامل پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش فرما و پرداخت کمک هزینه ارتقای کارایی افراد دارای معلولیت، برخوردار شده‌اند.

کد خبر 26792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد