واکنش خانواده‌ها به کنار هم ماندن در دوران کرونا / دردی که از کم‌سوادی سلامت روانی می‌کشیم

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، به تأثیر متفاوت در کنار هم بودن بیشتر اعضای خانواده‌ها به دلیل شیوع کرونا اشاره و تصریح کرد: اگر به سواد سلامت روانی ـ اجتماعی کم توجهی نمی‌شد، همه‌گیری تا این حد زیاد نبود و کنترل آن نیز آسان‌تر اتفاق می‌افتاد.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به مضاعف شدن فشار اقتصادی به خانواده‌های نیازمند و از بین رفتن کسب و کارهای کوچک که عمده مشاغل مددجویان بهزیستی را تشکیل می‌داده است، گفت: بخشی از مددجویان بهزیستی همچون زنان سرپرست خانوار به سمت تولید وسایل بهداشتی رفتند و این مسئله به کاهش آسیب‌پذیری آنها از کرونا کمک کرد. البته سازمان بهزیستی نیز در طول یک سال اخیر تلاش کرد با واریز کمک‌های نقدی علاوه بر مستمری دائمی به آنها در عبور از بحران موجود کمک کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در پاسخ به این سؤال که آیا در آمارهای بهزیستی افزایش آسیب‌های اجتماعی را شاهد هستید؟ گفت: متأسفانه در کشور شیوع شناسی آسیب‌های اجتماعی انجام نمی‌شود و فقط ستاد مواد مخدر هر چند سال یک بار در این خصوص اقداماتی را انجام می‌دهد. اما اصولاً فشارهای اقتصادی که اکنون به دلیل کرونا ایجاد شده در همه دنیا به عنوان یک عامل خطر آسیب‌های اجتماعی قلمداد می‌شود؛ بر همین اساس اورژانس اجتماعی و خدمات خط ۱۲۳ را به مردم معرفی کردیم که در صورت مواجهه با مشکل با این شماره تماس گیرند. خط ۱۴۸۰ نیز بیش از گذشته فعال شده تا مشاوره‌های روانشناسانه به مردم ارائه کند.

راه‌های با هم ماندن را بیاموزیم

وی ضمن هشدار نسبت به این مسئله که آگاهی نداشتن از مهارت‌های ارتباطی و تعاملی در خانواده است که موجب بروز مشکل در خانواده‌ها به دلیل شرایط کرونایی می‌شود، گفت: اگر راهکارهای با هم ماندن را نیاموزیم، در خانه ماندن بچه‌ها و آقایان موجب بروز مشکل خواهد شد.

مسعودی فرید افزود: در برخی از کشورها بروشورهایی برای آموزش ارتباط در خانه منتشر شده و سازمان آموزشی ملل متحد(یونسکو) نیز بروشورهای آموزشی برای گذراندن دوران قرنطینه و حضور در خانه با بچه‌ها منتشر کرده است. این سازمان پیشنهادهایی مانند با هم درست کردن غذا، با هم کتاب خواندن، با هم انجام دادن کارهای خانه و ... را به اعضای خانواده ارائه کرده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، معضلات بروز کرده به دلیل در کنار هم بودن بیشتر از گذشته اعضای خانواده در دوران کرونا را معضلی جهانی برشمرد و گفت: در برخی از کشورها مسئله خشونت‌ها و تعارض‌های خانگی افزایش داشته است، اما جالب اینکه در برخی از مناطق نیز آمار طلاق کاهش داشته است، چراکه خانواده درگیر مسئله کرونا و مراقبت از سلامت خود بوده و دیگر مسئله طلاق را در اولویت قرار نداده است. البته به طور کلی وقتی بحرانی بروز می‌کند انسجام خانوادگی افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس هر خانواده با توجه به ویژگی‌های خاص خود به مسئله کرونا واکنش نشان می‌دهد. ولی در همه جای دنیا مشکلات اقتصادی به عنوان عامل خطری است که مشکلات خانوادگی، خشونت‌های خانگی و کودک‌آزاری را افزایش می‌دهد.

حمایت خانوادگی با ارتباطات مجازی

وی به خانواده‌ها توصیه کرد حتماً از طریق فضای مجازی با اعضای خانواده خود ارتباط برقرار کنند، چراکه افزایش حمایت‌های خانوادگی و ارتباطات خانوادگی حتی از طریق فضای مجازی اضطراب و مشکلات موجود را کاهش می‌دهد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در همه جای دنیا به این واقعیت رسیده‌اند که باید روی اقدامات پیشگیرانه بیشتر کار شود. البته نه تنها بر روی پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار بلکه روی پیشگیری از افزایش بیماری‌های غیر واگیردار و نیز افزایش تاب‌آوری مردم نیز باید کار شود.

وی تشریح کرد: باید تلاش کنیم نه تنها قدرت تاب‌آوری مردم بالا رود بلکه سیستم‌های حمایتی نیز تقویت شود. برای تحقق این اهداف باید سواد سلامت در جهان افزایش پیدا کند که اگر این اتفاق بیفتد دچار مشکلات کمتری خواهیم شد و در خانه ماندن هم صدمات کمتری به اعضای خانواده وارد خواهد کرد.

مسعودی‌فرید در خصوص سواد سلامت، گفت: یکسری از مشکلات موجود مستقیماً به دلیل قرنطینه و بحران‌های اقتصادی نیست بلکه به کم بودن سواد سلامت روانی و اجتماعی مردم بازمی‌گردد. اگر مردم بدانند در شرایط سخت چه رفتارهایی را از خودشان نشان دهند و رفتار تکانشی نداشته باشند و مهارت‌های زندگی و سبک‌های فرزندپروری را آموخته باشند، در بحران‌ها دچار معضل نخواهیم شد.

وی از برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی متعدد در دنیا برای بررسی تأثیر سواد سلامت بر شیوع کووید ۱۹ خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت در ایران نیز در حال برگزاری نشستی با همین موضوع است اما به طور کلی باید بدانیم اگر به سواد سلامت روانی ـ اجتماعی کم توجهی نمی‌شد، همه‌گیری تا این حد زیاد نبود و در صورت شیوع نیز کنترل کووید ۱۹ آسان‌تر بود.  


 
کد خبر 26699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =