ورامین|افراد دارای معلولیت تفاوت چندانی با سالم ها ندارند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ورامین با تبریک روز جهانی افراد دارای معلولیت، هدف از تعیین این روز را ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی ها اعلام کرد و گفت: باید شرایط برابر در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای افراد دارای معلولیت فراهم آید.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، اعظم هراتی در ادامه گفت: فردی که بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی و یا توام، اختلال مستمر و قابل توجهی در عملکرد روزانه اش ایجاد شود به نحوی که موجب کاهش استقلال در زمینه های اجتماعی و اقتصادی متناسب شود دارای معلولیت شده است.

 وی گفت: این افراد از لحاظ توانایی، استعداد، کار و تلاش، با افراد دیگر تفاوتی ندارند و همانند دیگران با استفاده از استعداد و اراده ای که از آن بهره مندند، می توانند به موفقیت های چشم گیری نایل آیند؛ می توانند با فعّال تر کردن حواس دیگر، محدودیت ناشی از فقدان یا ضعف شدید یک حس یا عضو را جبران کنند. پدیده جبران در زمینه های شخصیتی هم دیده شده است. مثلاً کسانی که از لحاظ بدنی ضعیف هستند، به تقویت قوای ذهن خود می پردازند. بنابراین، تنها تفاوت افراد معلول با افراد سالم، وجود نقص های جسمی و به طوری طبیعی، مشکلات و محرومیت های ناشی از آن کمبودهاست. 

هراتی افزود: تجربه ثابت کرده آنان می توانند با صبر و حوصله بیش تر و اراده استوار، بر مشکلات خود فایق آیند.

وی در ادامه اظهارداشت: در حال حاضر افزون بر چهار هزار فرد دارای معلولیت از خدمات بهزیستی شهرستان ورامین برخوردارند که از این تعداد، دو هزار و ۱۹۰ نفر به دلیل شدت معلولیت و نداشتن درآمد ثابت  مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

وی افزود: هم اکنون هفت مرکز توانبخشی روزانه و شش مرکز به صورت شبانه روزی از معلولان نگهداری کرده و به آن ها خدمات تخصصی ارائه می کنند.

رئیس اداره بهزیستی ورامین خاطرنشان کرد: دو مرکز روزانه حرفه آموزی مختص دختران و پسران معلول نیز آموزش های لازم را به این افراد ارائه می نمایند تا ضمینه کار آفرینی معلولین را فراهم سازند.

هراتی با اشاره به خدمات بهزیستی به معلولان گفت: ارائه سمعک، ویلچیر، عصا، پرداخت هزینه های حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی، ارائه پلاک خودرو ویژه، تعمیر مسکن و مناسب سازی منزل و خودرو معلولان بخشی از خدماتی است که بهزیستی به این اقشار ارائه می کند.

وی در ادامه بیان داشت: از آنجایی که بهزیستی تنها سازمان تخصصی در امر معلولین و به دنبال اجرای قوانین مرتبط با این گروه است، به تعاملات بین بخشی اعتقاد دارد و همراهی دیگر دستگاه‌ها را دنبال می کند تا گامی موثر در مسیر خطیر ارائه خدمات بهتر و حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، در جامعه هدف برداشته شود.

گفتنی است، صحبت های هراتی در جمع افراد نخبه ای بود که دارای معلولیت بودند و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی گرد هم جمع شدند و مورد تفقد رئیس بهزیستی ورامین  قرار گرفتند.

کد خبر 26685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد