حمایت از معلولین نیازمند اقدامی جمعی و اجتماعی است

زنجان | مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت : زمینه‌سازی برای دسترسی افراد دارای معلولیت به  فرصت‌های اجتماعی همواره در اولویت برنامه‌های مربوط به احقاق حقوق معلولین است و حمایت از معلولین نیازمند اقدامی جمعی و اجتماعی است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی با اشاره به شعار روز جهانی معلولین با عنوان " ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت ( فراگیر ، دسترس پذیر و پایدار ) " افزود : ضروری است نگرش های نامناسب حاکم بر جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت اصلاح شده و برای ورود معلولین به جامعه فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود.
وی با اشاره به اینکه بهتر است خانواده هاو سایر افراد جامعه از زمان کودکی نحوه ارتباط با افراد دارای معلولیت را آموزش ببینند  تصریح کرد  : آموزش و پرورش و وسایل ارتباط جمعی می‌توانند ابزار موثری برای ایجاد فهم بیشتر و تغییر تدریجی و نتیجه بخش در طرزتلقی عمومی نسبت به افراد دارای معلولیت باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک توسط بهزیستی استان زنجان افزود :فاز یک غربالگری ژنتیک در سال 98 آغاز شده و خانواده های دارای 5 تا 8 معلول غربالگری شدند و در حال حاضر فاز 2 بین خانواده های 3 و 4 معلول در حال انجام است. گفت: تا سال 1400 کلیه معلولینی که در بهزیستی پرونده دارند در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک می شوند.
محمدی تاکید کرد : : زوج های جوان قبل از بارداری نسبت به انجام آزمایشهای لازم اقدام نمایند، همین اقدام ساده می تواند از بسیاری از معلولیت ها پیشگیری کند . همچنین برخی معلولیت ها مثل کاشت حلزون در درمان ناشنوایی و غربالگری تنبلی چشم که در زمان مناسب یا سنین پائین قابل درمان هستند و در صورت غفلت گریبانگیر فرد می شوند .
وی گفت: آزمایشگاههای طرف قرارداد با بهزیستی در استان و خارج از استان فعال هستند و هزینه مشاوره ژنتیک برای کلیه مددجویان بهزیستی کاملا" رایگان است
مدیر کل بهزیستی خاطر نشان کرد : تعداد 63مرکز غیردولتی روزانه ، شبانه روزی ، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک مددکاری وموسسات مردم نهاد  در حوزه معلولین و توانبخشی فعالیت دارد و نزدیک به 8 هزار معلول از خدمات این مراکز استفاده می کنندو 174 نفر نیز خدمات مراقبت در منزل دریافت می نماینددرحوزه توانبخشی در حال حاضر بیش از 21 هزار پرونده تحت حمایت بهزیستی  وجود داردکه 14 هزار و 411 خانواراعم از افراددارای معلولیت و بیماران اعصاب و روان مستمری، بگیر سازمان هستند .
این مقام مسئول در خصوص برنامه های بهزیستی به مناسبت گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت از۱۳لغایت ۱۹ آذرگفت: تدوین برنامه های آگاهسازی با مشارکت رسانه های ارتباط جمعی به ویژه با بهره گیری از شبکه های استانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مکاتبه با دستگاه های اجرایی در سطح استان جهت تقدیر از کارکنان معلول شاغل در این دستگاه ها ،  تقدیر از مدیران مراکز شبانه روزی در خصوص کنترل  ویروس کرونا، تقدیر از مراکز روزانه توانبخشی آموزشی برتر در ارائه خدمات توانبخشی از راه دور و تقدیر از کارگاههای تولیدی حمایتی و مراکز حرفه آموزی که با تغییر تولید محصولات خود به کنترل و کاهش آسیبهای ناشی از کرونا کمک کردند از جمله برنامه های بهزیستی در این هفته است.

محمدی  برگزاری نمایشگاه نقاشی و صنایع دستی انفرادی و گروهی هنرمندان دارای معلولیت بصورت مجازی را از دیگر برنامه های این هفته عنوان کرد  
 

کد خبر 26653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد