تأسیس مراکز کاهش آسیب و ارائه خدمات برای بیماران درگیر اعتیاد نیازمند به تامین زیر ساخت های لازم است

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان گزارشی از مرکز مراقبت و کاهش آسیب اعتیاد(گذری / سرپناه شبانه) ارائه کرد

انسیه ایمانی معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان گزارشی از مرکز مراقبت و کاهش آسیب اعتیاد(گذری / سرپناه شبانه) ارائه کردند.

انسیه ایمانی در ابتدا ضمن بیان این مطلب که مراکز گذری با هدف کاهش آسیبهای ناشی از مصرف مواد از طریق آموزش تزریق سالم و  ایمن تر، روش صحیح تزریق، عوارض موضعی تزریق(زخم، آبسه، التهاب عروق)، بیماری های منتقله، راههای پیشگیری از انتقال بیماریهای واگیر، توزیع و ترویج استفاده از وسایل بهداشتی جهت کاهش عوارض مصرف(از قبیل توزیع سرنگ سر سوزن، پد الکی، وسایل بهداشتی، درمان دارویی، یک وعده غذای گرم ...) می باشد اظهار داشتند : این خدمات در قالب مراکز گذری و به صورت روزانه و در مراکز سرپناه شبانه نیز جهت معتادینی که متقاضی استفاده از خدمات اقامت شبانه هستند ارائه می شود.


معاون توسعه پیشگیری در ادامه در خصوص مراکز فعال در این حوزه بیان داشتند : قبلا دو مرکز یکی در شهرستان سمنان و دیگری در شهرستان شاهرود مجوز فعالیت داشتند.   که مرکز کاهش آسیب شهرستان سمنان بدلیل انصراف موسس از ادامه فعالیت تعطیل و در حال حاضر در مرحله صدور مجوز فعالیت جهت متقاضی واجد شرایط دیگری است. نکته اساسی این است که خدمات و اعتبارات این دو مرکز در سطح استان پاسخگویی تمامی اهداف و برنامه های درمان اعتیاد نمی باشد لذا نیاز به مشارکت دیگر دستگاهها  و خیرین در کاهش آسیب اعتیاد استان است تا فعالیت مراکز ادامه یابد.

ایمانی در خصوص اقدامات اداره کل بهزیستی استان پس از تعطیلی مرکز گذری / سرپناه شبانه سمنان بیان داشت : مرکز کاهش آسیب شهرستان سمنان بدلیل تقاضای انصراف موسس بدلیل عدم امکان فراهم ساختن زیرساختهای لازم جهت فعالیت در مهرماه تعطیل گردید و علیرغم صدور مجوز فعالیت برای متقاضی جدید بمنظور ارائه خدمات کاهش آسیب و فراهم ساختن پیش نیازهای تخصصی توسط بهزیستی؛ متقاضی جدید نیز بدلیل عدم امکان تأمین مکان برای مرکز و محدودیت زمانی و هزینه های مرکز از آغاز فعالیت و راه اندازی مرکز منصرف شدند پس از انصراف متقاضی فراخوان تأسیس مرکز گذری/ سرپناه شبانه توسط بهزیستی ارائه گردید و در سایت اداره کل نیز اطلاع رسانی شد و به صورت مکتوب نیز جهت جذب همکاری دستگاه های مرتبط در شهرستان سمنان مانند  فرمانداری، شهرداری، شورای شهر و... نیز ارسال گردید. در حال حاضر یک نفر متقاضی اعلام آمادگی کرده است و در صدد تامین زیرساختهای استاندارد و تخصصی بوده و در مرحله اخذ مجوز می باشد.
ایشان یکی از مشکلات موجود در راه اندازی و ادامه فعالیت این مراکز، دیدگاههای محلی بوده که پذیرای این دسته از مراکز در منطقه یا محله های خود نمی باشند و ما بارها شاهد شکایت از بهزیستی در محلات و مناطق مختلف در ایجاد این مراکز از سوی مردم، یا عدم همکاری صاحبخانه ها در اجاره واحد مسکونی برای امور کاهش آسیب اعتیاد و مقاومت محلی، بالا بردن اجاره بها برای این مراکز؛ عدم مشارکت خیرین در تامین خوراک و پوشاک معتادین بی خانمان به دلیل اعتیاد و... و. بوده ایم که سدی در برابر دایر شدن و ادامه فعالیت این مراکز می باشد.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با بیان این مطلب که تأسیس مراکز کاهش آسیب و ارائه خدمات برای بیماران درگیر اعتیادنیازمند پشتوانه مادی و معنوی بوده و اعتبارات و توان بهزیستی پاسخگوی همه نیاز ها نمی باشد ابراز داشتند که بهزیستی تنها ارگان متولی این قشر از جامعه نیست  و سازمانهای مرتبط دیگری نیز در امر ساماندهی معتادین بی خانمان فعالیت دارند،   لذا مشارکت سایر دستگاههای مرتبط بیش از پیش و خیرین در حمایت از این مراکز می تواند بسیار کارساز باشد که با همکاری های انجام شده در سال های اخیر بین این نهادها نیز باعث برداشتن گام های موثر و پایداری شده است. ایمانی در پایان یکی از اقدامات موثر در این بخش را ایجاد گرم خانه اشاره داشتند و از تمامی همکاران و دستگاه های برون سازمانی فعال در این بخش تقدیر و تشکر کردند.

کد خبر 26525

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد