اقدامات بهزیستی استان پیرامون موضوع منع خشونت علیه زنان

روز ۲۵ نوامبر برابر با ۵ آذر ماه، روز جهانی منع خشونت علیه زنان نامگذاری شده است.

بهزاد ستاری مدیرکل بهزیستی استان در رابطه با اهمیت پیشگیری از خشونت علیه زنان در سطح استان گفت :خشونت علیه زنان در خانواده، پدیده ای است کهن و مسئله ای است جهانی، اما وخامت امر به اندازه ای است که ایجاب می کند کشورهای مختلف، متناسب با ویژگی های خود، ریشه های آن را بشناسند و با بسیج تمام امکانات به کنترل و مهارت آن قیام کنند، رفع خشونت علیه زنان نیازمند کاری پیگیر و خاص می باشد و چنانچه از زوایای گوناگون به بحث و بررسی گذاشته شود، خشونت زدایی در زندگی خانگی زنان جهان، میسر می شود. البته در هر تدبیر یا راهکار اتخاذ شده برای مبارزه با اعمال خشونت علیه زنان باید عناصر مشترکی گنجانده شود اما این الگو حتماً باید با زمینه های فرهنگی- اجتماعی مختلف کشورهای گوناگون منطبق شود.   هر چند برخی از موارد حاد خشونت خانوادگی، در مطبوعات انعکاس می یابد، اما معمولاً خشونت در حکم رفتار ناهنجار فردی در نظر گرفته می شود. چند سالی است که این پدیده مورد توجه سازمان ها و محافل علمی قرار گرفته، به طوری که می توان از برگزاری سمینارها، سخنرانی ها و حتی تشکیل گردهمایی هایی با هدف بررسی و مقابله با خشونت خانوادگی خبر داد.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: خشونت علیه زنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژاد، سنی و جغرافیایی یافت میشود. اما در برخی از گروه ها شایع تر است. خشونت بازتابی از حس پرخاشگری است. خشونت خانگی نوع خاصی از خشونت است که در سطح خانواده اعمال و منجر به آسیب یا رنج جسمی، روانی  و جنسی زنان  میشود. از مهمترین علل بروز خشونت علیه زنان،   عدم اگاهی از مهارتهای زندگی، فقرفرهنگی، عدم تناسب اجتماعی، فقر مالی، دخالت اطرافیان  واختلالات روانی را میتوان نام برد.

وی به فعالیتها و اقدامات صورت گرفته از سوی بهزیستی استان در قبال زنان تحت خشونت های خانگی اذعان داشت : مرکز ی کاملا" تخصصی به نام خانه امن از سال ۱۳۷۸ ویژه نگهداری موقت وساماندهی زنان تحت خشونت های خانگی زیر نظر بهزیستی استان راه اندازی گردید ودر طی این سالها به فعالیت پرداخته است  وبیش از ۲۰۰۰ نفر زن تحت خشونت های خانگی را پذیرش وساماندهی نموده است. خانه امن مکانی است  که جهت اسکان موقت زنان خشونت دیده که در طی اقامت در این مکان از امکانات و خدمات تخصصی فردی، خانوادگی و اجتماعی در راستای رفع مسئله خشونت و آسیبهای وارد شده به فرد، به صورت رایگان بهره مند می گردند.       

این مسئول افزود : کلیه هم استانی های محترم می توانند به محض مشاهده هر گونه خشونت علیه زنان  وهمسر آزاری با خط تلفن رایگان ۱۲۳ تماس گیرند. این خط به صورت شبانه روزی پاسخگوی تمامی تماس گیرندگان در سطح استان می باشد.  

ستاری یادآور شد : موضوع بلافاصله از طریق کارشناسان خط به تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی شهرستان مربوطه گزارش می گردد. این تیم تخصصی با رعایت اصل رازداری حرفه ای، در موارد گزارش شده مداخله نموده و تا زمان تامین امنیت روانی و سلامت زنان پیگیری های لازم را به عمل می آورند.

کد خبر 26399

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد