اقدامات اداره کل بهزیستی مازندران در راستای کاهش خشونت علیه زنان

سازمان بهزیستی برای کنترل و کاهش خشونت های علیه زنان از جمله خشونت خانگی و حل مسائل و مشکلات زنان خشونت دیده و توانمندسازی آنان، اقدام به راه اندازی برنامه اورژانس اجتماعی، خانه امن، خانه سلامت و مرکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی نموده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران دکتر گوهردهی با اشاره به فعالیت ۱۸ مرکز اورژانس اجتماعی در استان گفت : علاوه بر این مراکز خانه امن، خانه سلامت و مرکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی در شهرستان ساری و آمل مشغول به فعالیت می باشند که هدف از راه اندازی این مراکز ارائه خدمات تخصصی (روان شناسی، مددکاری، روان پزشکی، حقوقی) به زنان خشونت دیده و ایجاد پناه گاهی برای مصون ماندن زنان و دختران از خطرات و پیامدهای مشکل می باشد. 

وی با اشاره به خدمات دهی اورژانس اجتماعی به ۶۲۰ نفر از زنان و دخترانی طی شش ماه نخست سال جاری تحت خشونت خانگی و یا آسیب های اجتماعی قرار گرفتند افزود : از مجموع این افراد تعداد ۲۰ نفر از زنانی و دخترانی که مورد خشونت ( اعم از جسمی، روانی، جنسی) قرار گرفتند، به دلیل عدم امنیت جانی و نداشتن سرپناه، در مراکز ذکر شده بصورت شبانه روزی نگهداری می شوند تا اقدامات اساسی برای توانمندسازی آنان صورت گیرد. 

مدیر کل بهزیستی مازندران از شهروندان شریف استان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه خشونت علیه زنان و دختران با خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و اضافه کرد : از راهکارهای مناسب برای پیشگیری از خشونت علیه زنان می توان به افزایش حمایت قانونی از زنان؛ افزایش آگاهی خانواده در راستای ارتباط مناسب با دختران و زنان؛ توجه ویژه در مدارس به ارائه مشاوره برای دانش آموزان و خانواده ها؛ برگزاری کارگاههای اموزشی در خصوص حقوق دختران و زنان در دانشگاهها اشاره کرد.

لازم به ذکر است مهمترین اقداماتی که در زمینه خشونت علیه زنان از سوی این اداره کل انجام شده است به شرح ذیل می باشد:

- ارائه خدمات مددکاری اجتماعی از قبیل آموزش اقدامات محافظت کننده، حمایت یابی، اشتغال ، تدریس و ... در مراکز اورژانس اجتماعی و خانه امن و مرکز بازپروری.

 - ارائه خدمات روان شناختی از قبیل آموزش مهارت های زندگی، خانواده درمانی، درمان های شناختی رفتاری و ... . در مراکز اورژانس اجتماعی و خانه امن

- انجام طرح پژوهشی با عنوان تجارب زیستی زنان آسیب دیده بمنظور بررسی علل خشونت علیه زنان و ارائه راهکار به مدیران ارشد جامعه.

شایان ذکر است در این راستا جلسه آموزشی تخصصی با رویکرد خانواده محور در کار با زنان تحت خشونت خانگی با حضور دکتر فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور، دکتر سیاوشی مشاور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، دکتر هادی رئیس انجمن ازدواج و خانواده کشور ، وحید حسین زاده معاون امور اجتماعی بهزیستی استان و کلیه کارشناسان اورژانس اجتماعی و مراکز آسیب دیدگان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

کد خبر 26378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد