در رسانه | افزایش سلامت افراد مسن در گرو ترخیص از خانه سالمندان

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان گفت: ترخیص سالمندان از مراکز بهزیستی باعث دور شدن سالمند از تجمعات داخل مرکز شده و احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می دهد.

دکتر مسعود فیروزی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: در خصوص سالمندانی که از آنها در مراکز بهزیستی مراقبت می شود توصیه اکید دارم که بستگانشان در صورت توانایی، حتما عزیزان خود را در این ایام پیک کرونایی از مراکز مرخص کرده و در منازل خود از آنها مراقبت نمایند.

وی ادامه داد: این کار باعث می شود که علاوه بر اینکه سالمند از تجمعات داخل مراکز دور شده و کمتر مورد تهدید ابتلا به کرونا قرار می گیرد؛ افراد سالمندی که به هیچ عنوان امکان خروج از مراکز را نداشته و الزامی است که از آنها در مراکز بهزیستی مراقبت صورت گیرد نیز فضای بهتری برای مراقبت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اضطراب و نگرانی باعث کاهش ایمنی بدن می شود، سالمندانی که از مراکز خارج شده و توسط بستگان خود مراقبت می شوند از آرامش روحی و روانی بیشتری برخوردار شده و بدین ترتیب مخاطرات احتمالی بیماری کاهش می یابد. از دیگر فواید ترخیص سالمندان از مراکز بهزیستی این است که بستگان نیز به طورقطع از عزیز سالمند خود مراقبت بیشتری به عمل می آورند در صورتیکه در مراکز بهزیستی امکانات بین همه سالمندان تقسیم شده و ممکن است که سطح مراقبت ها از سطح مراقبت های خانگی پایین تر باشد. توصیه ی من از لحاظ اخلاقی و انسانی این است که خانواده هایی که شرایط لازم را دارند حداقل تا پایان اوج کرونا، پدر یا مادر یا عزیز خود را از مراکز خارج کرده و در منازل از آنها مراقبت نمایند.

وی با اشاره به این موضوع که خانواده ها باید این نکته را در نظر داشته باشند که اگر سالمند خود را ازمراکز خارج کنند پذیرش مجدد آنها در مراکز به راحتی گذشته صورت نخواهد گرفت، افزود: بدلیل مقابله با شیوع کرونا پروتکل های سختگیرانه ای در ورود افراد به مراکز بهزیستی وضع شده است و امکان پذیر نیست که بستگان به مدت محدودی در غالب مرخصی سالمند را از مراکز خارج کنند. همچنین خانواده هایی که قصد خروج سالمندان خود را از مراکز ندارند باید بدانند که ملاقات مطلقا ممنوع است. در موارد خاص این ملاقات تنها به صورت تماس تصویری امکان پذیر است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی بیان داشت: با توجه به آمار و اظهارنظرهای موجود، قدرت شیوع کرونا نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و اکنون باید گفت که سرایت از جامعه به خانواده ها منتقل شده است.

وی ادامه داد: شرایط و مراقبت های بسیار سختگیرانه ای در مراکز برقرار کرده ایم تا آلودگی مراکز بهزیستی و ابتلا به کرونا به حداقل برسد. به جز لغو مرخصی افراد تحت پوشش، پذیرش افراد نیز در یک شرایط بسیار سختگیرانه و با انجام تست های pcr و آزمایشات و سی تی اسکن ریه صورت می گیرد.

فیروزی عنوان کرد: همچنین این افراد باید حداقل دو هفته در یک اتاق، قرنطینه بوده و هر روز برای آنها تب سنجی و سنجش اکسیژن خون انجام شود. استفاده از لوازم یکبار مصرف، ششتشوی لباس ها با آب بالای ۷۰ درجه تهویه، افزایش فاصله بین تخت ها از دیگر اقدامات پیشگیرانه مراکز بهزیستی است.

وی در خصوص میزان ابتلا به کرونا در مراکز بهزیستی استان تصریح کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه و فعالیت های مجدانه کادر بهزیستی، اکنون آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا در مراکز تحت پوشش این سازمان، بسیار پایین تر از سطح نرمال جامعه است.

وی با بیان اینکه اکثر مراکز ۹۰ گانه بهزیستی خراسان رضوی پاک و سالم هستند ادامه داد: مشخصات افراد مبتلا به کرونا و متوفیان در مراکز بهزیستی به صورت متمرکز و کشوری در سامانه ای ثبت شده و مرجع اعلام کننده آن رئیس سازمان بهزیستی کشور است.

کد خبر 26357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد