لزوم ایجاد حساسیت های لازم نسبت به گزارش موارد کودک آزاری

مدیرکل بهزیستی استان از لزوم ایجاد حساسیت های لازم در جامعه نسبت به گزارش کودک آزاری به خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی خبر داد.

دکترگوهردهی با اعلام اینکه در شش ماهه نخست سالجاری تعداد ۴۶۸ مورد کودک آزاری با ابعاد، آزارجسمی، آزارجنسی، آزارروانی و  آزارغفلت و مسامحه،  در مراکز اورژانس اجتماعی پذیرش شده اند افزود: از بین تعداد کودکان آزار دیده، آمار دختران بیشتر از پسران بوده است، که در این میان، کودک آزاری از نوع مسامحت و غفلت، شایع‌ترین نوع کودک آزاری محسوب می‌شود.

وی همچنین  با اشاره به شعار نه به کودک آزاری، احترام به کودکان آری، بیان داشت : در طی سالهای اخیر اقدامات قابل توجه و ارزنده ای از سوی سازمان بهزیستی بمنظور اطلاع رسانی و آگاهسازی در زمینه کودک آزاری در بین خانواده ها و شهروندان صورت گرفته است و همچنین لایحه حمایت از کودکان موجب گردید تا خانواده ها نیز به حقوق کودکان اشراف یابند  که این امر به عنوان عامل بازدارنده کودک آزاری محسوب می گردد تا جاییکه آمارهای مقایسه ای شش ماهه سال ۹۸ و شش ماهه ۹۹ نیز موید این امر می باشد.
گوهردهی افزود:  بر اساس پژوهش‌های موجود در دنیا، کودکانی که پدرانشان مصرف مواد مخدر و الکل دارند چهار برابر بیشتر از سایر کودکان، احتمال غفلت و بی توجهی در بین آن‌ها وجود دارد مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی والدین باعث کودک آزاری و غفلت می‌شود.  وی ادامه داد: عوامل متعدد فردی، خانوادگی و اجتماعی پیرامون کودک، احتمال آزار و غفلت از کودکان را افزایش می‌دهد. از جمله این عوامل می‌توان به سن کودک، ویژگی‌های شخصیتی مانند ابتلا به اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی، حضور والدین آزارگر از جمله سوء مصرف مواد مخدر و الکل توسط والدین، ابتلای والدین به اختلالات روانی، خشونت‌های خانگی، استفاده افراطی از فضای مجازی از سوی والدین، تک سرپرستی و مشکلات مالی، همچنین عوامل اجتماعی مانند زندگی در محلات پرآسیب، فقدان شبکه‌های حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی را نام برد.  به گفته او استفاده بیش از حد والدین از فضای مجازی نیز باعث کاهش تعامل بین آنان و کودکانشان می گردد که این امر کاهش سطح ارتباطات عاطفی،‌ میزان گفتگو در خانواده، غفلت از دوستان کودکان، وضعیت تحصیلی و موارد دیگر را شامل می شود.

وی در پایان با اعلام اینکه همه ما در قبال کودکان مسوولیم افزود: از شهروندان محترم خواستاریم با مشاهده هرگونه کودک آزاری با خط تلفن ۱۲۳ و  کارشناسان اورژانس اجتماعی تماس گیرند تا از طریق آگاه نمودن خانواده ، گامی مهم برای  کنترل و کاهش کودک آزاری برداشته شود.

در همین راستا ،کلاس آموزشی آنلاین با عنوان مداخله در کودک آزاری" بمنظور کنترل و کاهش کودک آزاری برای کلیه کارشناسان شاغل در حوزه کودک(اعم از اورژانس اجتماعی؛ روانشناسان، کارکنان مربیان مراکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست؛ کارشناسان مهدهای کودک و مراکز آسیب دیدگان اجتماعی) توسط معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران برگزار شد

کد خبر 26151

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد